Táplálkozás és egészség

Egyél jót, egyél jól, légy egészséges!

Lélek és coaching

Lelki wellness a life coach szemszögéből

Mozgás es wellness

Sport, fitnesz, edzés, pihenes es lazítás

Zöld es bio

Zöld háztartás, városi bioságok

Szépség es stílus

Öltözködés, színek, stílusok, kencék, sminkek, illatok

2017. január 30., hétfő

Almás-brie sajtos saláta: hogy ne süppedjünk nagyon bele a télbe

Ebben a hidegben, szürkeségben már nagyon vágytam valami frissre, színesre, ízesre, könnyűre, de mégis kicsit téliesre. Épp kapóra jött hát, hogy az interneten kurkászva találtam pár finom, almás-sajtos salátareceptet, amelynek több változatából, a saját ízlésemre formálva összehoztam az én változatomat. Az első inspiráció a Lemon Tree Dwelling blogról jött, ezt társítottam az Allrecipes.com-on látott diós változattal, és az A Hint of Honey balzsamecetes-juharszirupos-mustáros öntetével (a juharszirup helyett további egyszerűsítésként mézet tettem bele).

Ott kezdődik a dolog, hogy nagy sajtrajongó vagyok - először a holland típusú, kemény sajtok voltak a kedvenceim (pedig határozottan nem ezért mentem valamikor időszámításunk előtt holland szakra :D ), de hamar felzárkóztak hozzájuk a lágy, penészes cuccok - legalábbis egy részük, azért van olyan sajt, ami már nekem is túlzás. Így aztán, ha valaki egy egészséges és finom salátába csempészi be a brie sajtot, alapból számíthat a rokonszenvemre.

Fotó. saját
A zacskós, vegyes zöldfélék és a spenót helyett most egy fél jégsalátát tettem a keverékbe, egyszerűen azért, mert nagyon jól esett a ropogós állaga. Legközelebb viszont spenóttal is kipróbálom, elég szimpatikusan hangzik. Az alma és a brie maradt, ahogy az aszalt áfonya is (bár szerintem mazsolával, sőt, akár aszalt szilvával sem lenne szentségtörés megcsinálni). Ehhez jött hozzá a dió és a hagyma (tekintve, hogy minden magyar recept úgy kezdődik, hogy "végy egy fej hagymát", hát akkor ez se legyen kivétel). Az öntetbe kevés olívaolaj, balzsamecet, juharszirup helyett egy kanál méz, pici mustár, valamint só, bors, és pikáns mellékíznek (valamint nátha elleni megelőző intézkedésként) egy kis reszelt gyömbér került. Mit mondjak, eléggé elégedett voltam a végeredménnyel. Ebédre és vacsorára is kipróbáltam, nem csalódtam.

A vacsorára fogyasztott saláta mellé egy fél pohár rosét is megengedtem magamnak: egészen pontosan 2015-ös Nagygombos 2015-ös Kékfrankos roséját - már csak azért is, mert ha már sajt, gyümölcs és dió, akkor legyen mellé egy pohár bor is. Sokan azt hiszik, hogy a rosé kifejezetten nyári ital, de tulajdonképpen miért ne lehetne vele egy csipetnyi nyarat behozni a télbe? Megint egy kőbe vésettnek tartott szabály, ami megdőlni látszik.
És akkor máris mutatom még egyszer a receptet.

Almás, brie sajtos saláta

Fotó: saját
Hozzávalók:
Fél zöldsaláta, apróra vágva
Egy alma, feldarabolva
10 dkg Brie sajt, falatokra vágva
Egy nagyobb marék durvára vágott dió
Egy nagyobb marék aszalt áfonya vagy mazsola, esetleg aszalt szilva
Fél fej vörös- vagy lilahagyma
Az öntethez:
Néhány kanál olívaolaj
Kevés balzsamecet
Egy teáskanál méz
Fél teáskanálnyi mustár
só, bors,
reszelt gyömbér
Így készítsd el:
Egyszerűen keverd össze a hozzávalókat, majd öntsd le az öntettel, és alaposan forgasd össze. Aztán fogyaszd el jóízűen (és abban a biztos tudatban, hogy már megint nem kellett tíz percnél többet robotolnod a konyhában).

Ha tetszett a cikk, oszd meg ismerőseiddel is. A Zöldsaláta Facebook-közössége is vár, sőt a Bloglovinon is megtalálod a Zöldsalit.

2017. január 28., szombat

Hüvelyesek - nem csak újévre!

Bableves, babfőzelék, chilis bab, lencsefőzelék - ha eddig nagyjából ezen a skálán mozogtál, azt gondolva, hogy a hüvelyesek unalmasak, és leginkább csak újévkor nyúltál értük, akkor most itt az ideje, hogy ezt elfelejtsd. Bezselics Ildikó Magok a konyhában című könyvéből egy egészen más hüvelyes-univerzumot ismerhetsz meg, és valószínűleg sokkal gyakrabban fognak felkerülni az étlapodra ezek a valóban nagyszerű és egészséges eledelek.


A könyv tavaly jelent meg, abban az évben, amelyet az ENSZ a hüvelyesek nemzetközi évének nyilvánított. Nem véletlenül: ezek az élelmiszerek nagyon gazdagok fehérjében, rostokban, kalciumban, káliumban, vasban, folsavban és magnéziumban, valamint B5- és E-vitaminban. Ildikó (akit egyébként újságíró kollégaként régóta ismerek és kedvelek) maga is egy költözés és a vele járó stressz nyomán kialakuló egészségi problémák miatt kezdett kísérletezni a receptekkel. Ezekből a receptekből azután egy nem is akármilyen kivitelű szakácskönyv állt össze, és mire elkészült a kézirat, a szerző gyógyulásával bizonyította a receptjei hatásosságát (a teljes történetet A két cica konyhája blogján olvashatod el).

Bár a hüvelyesek húspótlónak is kiválóak, így a vegetáriánus étrend fontos részei, a kötet húsos recepteket is tartalmaz - az olvasóra bízva a választást, és saját táplálkozási egyensúlyának kialakítását - a hagyományos receptektől a reformkonyháig.


Ami pedig külön gyönyörködést és elismerést érdemel, az a könyv kivitele. Már a fehér, dombornyomott, letisztult címlap is megfogja a figyelmet - ez a letisztultság pedig a könyv egészében tetten érhető. Valóban öröm belőle főzni.

Ha tetszett a cikk, oszd meg ismerőseiddel is. A Zöldsaláta Facebook-közössége is vár, sőt a Bloglovinon is megtalálod a Zöldsalit.

2017. január 19., csütörtök

Lehangol a tél? Ne hagyd!

A kutatások szerint most hétfőn volt az év legszomorúbb napja: ilyenkorra éri utol a legtöbb embert a téli lehangoltság, hiszen vége a karácsonyi pörgésnek, eltűnt a karácsonyfa, leszedtük a fényeket, a tavasz viszont még várat magára, hideg van, és korán sötétedik. Ráadásul az újévi nagy elhatározások is ilyenkor szoktak bebukni, ami egy újabb ok a lehangoltságra. 
Persze ennek egyáltalán nem kell így lennie - de vajon mi mindent lehet tenni ellene? Megmutatom, hogy nekem mik váltak be.


Világíts! Hol van az megírva, hogy a karácsonyi fényfüzéreknek innentől a szekrényben a helye? Korán sötétedik, úgyhogy nyugodtan hagyd fenn őket az ablakon, vagy tömködj bele egy ledes füzért egy üvegvázába, és tedd az asztalra. Ha van kandallód (mázlista!), gyújts be. És egyáltalán, csinálj minél világosabbat, ne hagyd, hogy a sötét lehangoljon.

 Mozogj! A mozgás mindig segít. Ne érdekeljen, ha nem az újévi terveknek megfelelően haladsz, csak mozogj. Jól jön az az endorfin-löket!


Cukor helyett omega-3. Ilyenkor persze kívánjuk a cukros finomságokat, mégsem ez a megfejtés, hanem az omega-3 zsírsavak. Az omega-3 zsírsavak csoportjának egyike, az az eikozapentaénsav (EPA) a kutatások szerint hangulatjavító hatással rendelkezik. Próbáltam már néhány lehangolt időszakban, és a gyakorlatban is bevált: ha odafigyelek az omega-3-ra (hal, diófélék, olívaolaj, szükség esetén kapszula) és a D-vitaminra (a gyerekek D-vitamin cseppjéből szoktam én is bevenni), akkor enyhül a rosszkedv.

Húzódj vissza, lassulj le! A tél elvileg arról szólna, hogy bekuckózunk, visszavonulunk a kis belső világunkba, és pihenünk. Ehelyett mit csinálunk? Pörgünk karácsony előtt, majd pörgünk január elején, a nagy újrakezdés jegyében. nem csoda, ha ilyenkorra már kidőlünk. vagyis mozogj, ésszel, és utána hagyj időt a pihenésre is. Kuckózz be, tegyél fel egy arcpakolást, olvass el egy jó könyvet, hallgass zenét, beszélgess a pároddal, vagy épp légy egyedül, ahogy tetszik.


 Találkozz a barátaiddal! Amikor vacakul vagyok, akkor szeretek egy ideig egyedül lenni, néha meg nagyon kell a lelki támogatás. Amikor ebben az utóbbi fázisban vagy, szervezd össze a barátokat, egy közös sörözés vagy filmnézés is rendbe rak egy időre.

Keress olyan elfoglaltságot, ami feltölt. A jótékonyság, önkéntes munka például nagyon komoly élményekkel tud gazdagítani. De az is jó, ha nekiállsz selejtezni, rendbe tenni a környezetedet. Ami kint van, az belülre is hat, mint tudjuk.



Menj a szabadba! Ha eleged van a kuckózásból és a beltéri sportokból, akkor irány a szabad levegő. Nem kell a mínuszban futni, ha nem vagy elég elszánt, de mindenképpen igyekezz legalább azt a kevés napfényt begyűjteni, ami van. Sétálj, kirándulj, csatangolj a városban (szmogriadó idején ezt hagyd ki), csak legyél kint is egy kicsit.
 
Plusz egy hasznos olvasnivaló
Mostanában Aruna M. Siewert Lelki egyensúly természetes módszerekkel című könyvét olvasgatom. Nagyon hasznos szakirodalom lehet erre az időszakra: a szerző ír a lelki fájdalmak különböző fajtáiról, a pszichére ható gyógynövényekről, Bach-vitágeszenciákról, sőt, akár tünetek szerint is kereshetsz benne megfelelő kezelést.

  
És még valami, ami különösen fontos!
A lelki problémákat ugyanannyira komolyan kell venni, mint a testi betegségeket. Ha nem enyhül a feszültség a házi módszerektől, akkor hagyd abba a barkácsolást, és fordulj szakemberhez. Segítséget kérni nem szégyen, sőt, adott esetben életmentő lehet, vagy több évnyi felesleges szenvedést kerülhetsz el vele. Szóval, ha úgy érzed, hogy ez már nem egyszerű kis téli rosszkedv, hanem kezdi a dolog eluralni az életed, akkor minél hamarabb keress egy pszichológust vagy pszichiátert! (Ha nagy a baj, és sürgős segítségre van szükséged, itt találsz néhány lelkisegély-telefonszámot.)

Ha tetszett a cikk, oszd meg ismerőseiddel is. A Zöldsaláta Facebook-közössége is vár, sőt a Bloglovinon is megtalálod a Zöldsalit.

(Fotók: pexels.com)  

2017. január 9., hétfő

Avokádós arcmaszk a szétfagyott bőrre

Az avokádó az egyik nagy kedvencem, bár az tény, hogy meg kellett érni a kölcsönös jó viszonyunkhoz. Amióta viszont valahogy rákattantam, azóta nehéz róla leállni: leginkább avokádókrém készül belőle, meg saláta, de ebben a nagy hidegben arcpakolásként is beválik.

Fotó: pixabay.com
Az avokádó ugyanis komoly zsírtartalommal rendelkezik, ami a kiszáradt bőrnek nagyon jól jön ilyenkor. Az avokádóolaj puhítja, hidratálja, és feszesíti a bőrt. Az irritált, hidegkárosult bőrre is nagyon jó, mivel ösztönzi a sejtek regenerációját, és gyulladáscsökkentő hatású. Antioxidáns tartalma révén az öregedés látható jelei ellen is beválik.

Vagyis ha kiszáradt, feszül a bőröd a mínuszoktól, érdemes külsőleg is bevetni az avokádót. A recept nem túl bonyolult botmixerrel dolgozz össze egy fél avokádót egy kevés meleg vízzel, és egy teáskanál mézzel. A meleg víz helyett egy evőkanál langyos tejet, vagy nagyon száraz bőr esetén tejszínt is tehetsz hozzá. Felkened, 10 percig pihensz vele, és lemosod. Máris minden puha, ápolt és ragyogó.

Ha tetszett a cikk, oszd meg ismerőseiddel is. A Zöldsaláta Facebook-közössége is vár, sőt a Bloglovinon is megtalálod a Zöldsalit. 

2017. január 4., szerda

HetiCoach: ezeket feltétlenül tedd meg magadért az új évben!

Ha annyi forintom lenne most hirtelen, ahány januári magazin címlapján láttam az évek során az "új év - új én" mondatot, akkor szerintem máris vehetnék egy cuki kis tengerparti villát Róma környékén. Pedig hát az a bánatos nagy helyzet, hogy nem te változtál, hanem az évszám. Te a régi vagy, akkor is, ha elhatározod, hogy most aztán minden megváltozik.

Akárhogy rúzsozod, te ugyanaz vagy, aki tavaly is voltál. Ebből érdemes kiindulni (Fotó: pexels.com)
Vannak viszont olyan dolgok, amiket nyugodtan megtehetsz magadért az új évben (vagy akár február harmadikától, ha ahhoz van kedved), mert ezek szépen, fokozatosan elhozzák a változást. Nem fanfárokkal és csillámporral, lehet, hogy csak akkor fogod észrevenni, ha visszanézel a kiindulásra, de elhozzák.(Arról pedig, hogy hogyan érdemes elkezdeni a tervezést, az előző bejegyzésben írtam.) Válogass ezek közül bátran, és ízlésed szerint:

- Szeresd a tested, bébi: akár szereted, akár nem, benne élsz, úgyhogy érdemesebb jóban lenni vele. Nem győzöm elégszer hangsúlyozni viszont, hogy az önelfogadás az nem egyenlő a "jó vagyok én így is" szemlélettel (azt önigazolásnak hívják). Fogadd el a mostani helyzetet kiinduló állapotként, és hozd ki belőle a legjobbat.

- Bánj jól magaddal: a hajszolás, ostorozás semmi jóra nem vezet. Tudom, hogy annó az iskolában az volt a módszer, hogy pirossal kétszer is aláhúzták, amit rosszul csináltál, hogy lehetőleg minél jobban szégyelld magad, de most nem vagyunk az iskolában. Nyugodtan veregesd meg a saját válladat az eredményeidért, legyenek azok akármilyen aprók is, a hibáiddal pedig nézz szembe (ha senki sem szid érte, még te sem magadat, elsumákolni sem érdemes őket), és legközelebb csináld jobban.

- Pihenj eleget! Nehéz ügy, én már csak tudom, hiszen ha lehet, napi 35 órában pörögnék, de muszáj. Legalább akkor menj aludni, ha nem ég a körmödre semmi.

Nem kell semmilyen fancy diéta, a jelszó: igazi étel (Fotó: pexels.com)
 - Tankolj fel minőségi üzemanyaggal: amikor csak lehet, válassz minőségi kaját, innivalót, kozmetikumokat. Ez nem azt jelenti, hogy lazacon és kaviáron kell élni, de azt igen, hogy inkább a zöldség, a gyümölcs és a valódi étel, mint az előrecsomagolt, mirelit hamburger. Megérdemled, hogy finomat és egészségeset egyél. Gondolj bele: vacak üzemanyaggal az autó is csak döcög...

- Sportolj: a legjobb stresszoldó, ráadásul pár hét után az eredménye is látszik. Nincs szükség drillre, "kihívásokra", meg hasonlókra, érezz rá, hogy milyen mozgásra vágyik a tested, és csináld. Ha egy kicsit ráhangolódsz magadra, ez nem fog olyan ufónak tűnni, mint első hallásra. 

- Engedd el, aminek nincs jelentősége: a megfelelési kényszereid jó része csak neked okoz gondot, a külvilág jórészt rá sem bagózik, hogy egy adott helyzetben akkor most cikin viselkedtél, vagy sem. Ha meg csámcsognak rajta, hát nem tök mindegy, mit gondolnak?

- Tanulj valami újat: akár egy nyelvet, egy új receptet, egy új sportágat, a lényeg, hogy ne szürkülj bele abba, ami adott.

Sosem fogom szidni a szocmédiát, mert nekem is kedvenc közegem. Viszont ott sem minden arany, ami fénylik (Fotó: pexels.com)
 - Ne gondold, hogy a mások élete tökéletes. A Facebookon te is a legjobb arcodat mutatod, nyugi, a többiek is ezt teszik. Pedig hidd el, mindenki küzd a mindennapokkal, nem csak te, akkor is, ha van, aki napi huszonhat szelfit tol az arcodba a legmenőbb helyekről, mert ő ekkora májer...

- Legyen időd magadra. Az a napi 15 perc, amikor olvasol, fürdesz, vagy egyszerűen csak semmit nem csinálsz, csak nézel ki a fejedből, tényleg életváltoztató lehet. Tudod: először a te orrod elé kell húzni az oxigénmaszkot, csak úgy segíthetsz másoknak.


Néha muszáj lelassulni egy kicsit (Fotó: pexels.com)
- Légy jelen. Amikor érzed, hogy robotpilótára kapcsolva rohansz át a százhuszonhetedik feladaton, lassulj le, légy jelen az életedben, halld meg a madarakat, érezd a hideget az arcodon, a kávé ízét a szádban. Nekem egyébként ez a lelassulás az ez évi legnagyobb feladatom, de kezdek ráérezni, és nagyon jó :)

Ha tetszett a cikk, oszd meg ismerőseiddel is. A Zöldsaláta Facebook-közössége is vár, sőt a Bloglovinon is megtalálod a Zöldsalit. 

2017. január 1., vasárnap

Újévi fogadalmak helyett: cselekvési terv józan paraszti ésszel

Hát akkor Boldog Új Évet mindenkinek! Újévi fogadalmak megvoltak?

Írtam már többször, több helyen, hogy a magam részéről nem vagyok oda a nagy, ingujjfelgyűrős, egyszerre-mindent-megváltoztatós elhatározásokért, már csak azért sem, mert ezek azok, amelyek általában nem tartanak tovább, két hétnél, de legalábbis nagyon könnyű belebukni a kivitelezésükbe. Inkább a reális tervezés, vagyis a célkitűzés híve vagyok, megvalósítási tervvel kombinálva. És persze azé, hogy ehhez is érdemes némi józan paraszti ésszel hozzáállni.
Klassz lenne, ha minden célhoz ilyen nyílegyenes út vezetne, csak hát ez viszonylag ritka (fotó: pixabay.com)
Szóval célt kitűzni, és tervezni muszáj ahhoz, hogy valamerre haladjunk. Ámde ennek is megvan a maga hatékonyságnövelő trükkje, mégpedig az, hogy eléggé rugalmasan tervezzünk ahhoz, hogy követni tudjuk, ha valami változás van, egyes dolgok gyorsabban indulnak be, mások pedig lassabban.

Egy évre tervezni nem egyszerű, mert elég nagy időintervallumról van szó. Persze érdemes hosszú távú, akár több éves célokat is kitűzni, de azt nehéz előre megmondani, hogy az épp csak beinduló év melyik napján pontosan hol fogsz tartani. Olvastam valahol olyat, hogy melyik lesz az idei éved szava, vagy idézete - hát honnan a jó édes lópikulából tudjam én azt? Tekintve, hogy az előző évben is más volt az a bizonyos szó vagy idézet januárban, áprilisban, júliusban és novemberben - mégpedig aszerint más, ahogyan haladtak előre, vagy épp lassultak lefelé az ügyek, amelyekben előre akartam lépni, akár kívül, akár belül. Vagyis nincs olyan, hogy az évem szava, legfeljebb szavai, idézetei, meg jó esetben van mondjuk egy abszolút elnagyolt összbenyomás.

Egy évre előre nagy vonalakban, egy hónapra előre részletesen (fotó: pixabay.com)
Nálam az a rendszer, hogy háromféle időtartamra tervezek, egyre részletesebben. Mondjuk megvan, hogy év végére hol szeretnék tartani, ez egy hosszú távú cél (sőt, olyan dolgok is vannak, amelyekben akár több éves célokat is érdemes kitűzni). Ezt felosztom nagyjából havi lépésekre, ezek tekinthetők középtávú célkitűzéseknek - nagyon jó, hogy vannak, mert segítenek azonosítani, hol is tartok, hol lehet és kell gyorsítani vagy lassítani, esetleg teljesen másfelé menni.

Ennél részletesebben viszont már csak az elejét tervezem meg: heti, napi lépésekre csak a január van lebontva, csak ennyire határozom meg, hogy mi az, ami motivál, mi az, ami jelszó lehet, merre akarok lépni, mi az, amit minél gyorsabban meg kell csinálni, és mi az, ami majd erre épül. A hónap végén pedig felülvizsgálom, meddig jutottam, és ehhez igazítom a következő terveket. Így nem kell február közepén azért ostoroznom magam, mert "jajj, kitűztem ennyit vagy annyit, és még a felénél sem tartok". Ez az ugyanis, ami elég gyorsan elvezet a "csessze meg, nekem még ez sem megy, hagyom is az egészet a fenébe" hozzáálláshoz, ami viszont nem igazán önbizalomépítő. Ha a felénél sem tartok, annak oka van, ezt kell megnézni. Elszúrtam az időt mással? Fáradt vagyok? Ha igen, miért, és mit lehet tenni ellene? Túlterveztem? Vagy egyszerűen más lehetőségek jöttek közbe, amiket most kellett megragadni? És ha megvan az ok, akkor eszerint lehet tovább gondolkodni.

Csak rugalmasan, alkalmazkodva a kanyarokhoz (fotó: pixabay.com)
 Szóval a kulcsszó a tervszerűség mellett a rugalmasság - nem baj, ha nem grafikonok, vagy táblázatok szerint haladsz, csak ne állj egy helyben, tanácstalanul. Hajrá!

Ha tetszett a cikk, oszd meg ismerőseiddel is. A Zöldsaláta Facebook-közössége is vár, sőt a Bloglovinon is megtalálod a Zöldsalit.  

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...