Táplálkozás és egészség

Egyél jót, egyél jól, légy egészséges!

Lélek és coaching

Lelki wellness a life coach szemszögéből

Mozgás es wellness

Sport, fitnesz, edzés, pihenes es lazítás

Zöld es bio

Zöld háztartás, városi bioságok

Szépség es stílus

Öltözködés, színek, stílusok, kencék, sminkek, illatok

2016. december 19., hétfő

Félsz a karácsonyi pluszkilóktól? Ne tedd!

Tegyük fel, hogy egész évben odafigyeltél az étkezésedre és a rendszeres sportra, és nem akarod mindezt az ünnepi asztalnál tönkretenni. Vagy tegyük fel, hogy már így is borotvaélen táncolsz, ami a kilóidat illeti, belelendülsz, alábbhagy a lendület, leadod, visszaszeded, és most nem akarsz átlendülni arra az oldalra, amelyik miatt Szilveszter éjfélkor lázas fogadkozásba kell majd kezdened. Bár személy szerint azt vallom, hogy nem Karácsonykor kell fogyókúrázni, és néha-néha szinte bármit lehet enni (igen, még sütit is, lásd az előző bejegyzést), azért az sem baj, ha nem szalad el veled a ló, és ilyenkor is igyekszel tudatos maradni, amennyire lehet.
Szarka Dorottya sporttáplálkozási szakértő
Az ünnepi étkezéssel kapcsolatos kérdéseimet Szarka Dorottya sporttáplálkozási szakértőnek tettem fel. Ő is egyetértett velem abban, hogy nem kell túl szigorúnak lenni az ünnepi időszakban, sőt a karácsonyi heteknek a valódi pihenésről, jó érzésről kell szólnia, nem pedig a szigorúan vett diétáról. Ráadásul, ha nem esszük túl magunkat, nem is kell különösebben ellensúlyozni a megszegett diétás elveinket.

Fotó. Pixabay
Szabad egyáltalán alkoholt inni? És ha megittam egy pohárral, akkor gyorsan sportoljam, izzadjam ki magamból?
Szarka Dorottya: Az alkoholt csak a máj speciális enzimjei tudják lebontani, ezek pedig állandó sebességgel végzik a dolgukat, nem lehet a munkájukat sporttal felgyorsítani. Ráadásul az alkoholtól nő az önbizalmunk, viszont csökken a koordinációnk, a reakcióidőnk, az állóképességünk, romlik az egyensúlyunk. Vagyis közvetlenül alkoholfogyasztás után sportolni meglehetősen sérülésveszélyes - keményebb edzés előtt 1-2 nappal nem ajánlatos inni. A sportolás utáni regenerációs idő is megnyúlik a szeszes ital hatására. 
Ha viszont kicsit szeretnél kirúgni a hámból, egy pici nem árthat - de kizárólag étkezéshez kötötten, és kis mennyiségben. Ez a kis mennyiség egy felnőtt nőnél 2 dl sört, 1 dl jó minőségű, száraz vörösbort, vagy 2,5 cl töményet jelent. Ilyenkor érdemes mellé minél több vizet inni, mert az alkohol vízhajtó hatású, és másnap kicsit "rápihenni", a kemény edzést egy nappal eltolni.

Fotó. Pixabay
 Mi a helyzet a sütikkel, édességekkel?
Szarka Dorottya:  Az aktív, sportoló emberek étrendjében kevésbé kell korlátozni az egyszerű szénhidrátok (tehát a cukrok) fogyasztását, hiszen azonnali energiaforrásként rögtön elhasználódnak. Mindezeken túl az étrend alapját az összetett, „jó” szénhidrátoknak kell alkotnia, úgymint a gabonafélék; teljes kiőrlésű pékáru, liszt, tésztafélék; (barna) rizs; hüvelyesek; „alternatív” gabonafélék és lisztjeik (pl. köles, hajdina, quinoa); burgonya. Érdemes a karácsonyi sütés-főzésért felelős családtagokkal is megismertetni a különböző, alacsonyabb kalóriatartalmú vagy energiamentes cukorpótlókat, cukorhelyettesítőket (pl. xilit, eritrit, stevia). kevesen tudják, de azoknál, akik nincsenek hozzászokva, vagy már leszoktak a cukorról, a túl sok cukorfogyasztás fejfájást, emésztési problémákat (pl. székrekedést) is okozhat. Ha nem is tilos a süti, a legjobb, ha házi készítésű süteményt, édességet fogyasztunk, a bolti, tartósítószerekben dúskáló szaloncukrot, bonbonokat, csokoládékat azonban hanyagoljuk. Válasszunk mákkal, dióval készült édességeket, mert bár zsír- és energiatartalmuk magas, de sok jótékony zsírsavat is tartalmaznak. Készítsünk teljes kiőrlésű lisztből készült rostdús, cukormentes reform-süteményeket, amelyek kevésbé emelik meg a vércukorszintet! 

Fotó: Pixabay
 A Karácsony a legtöbb családban a nagy trakták, a nehéz ételek szezonja. Hogyan könnyíthetünk ezen egy kicsit?
Szarka Dorottya: Akárcsak az édességek esetében, a hagyományos „nehéz-zsíros” ételek is elkészíthetők könnyedebb változatban. A húsételeket készíthetjük sovány húsokból, húsrészekből: a klasszikus baromfihúsokon kívül használjunk bátran marhacombot, fehérpecsenyét; sertéscombot, sertéskarajt, nemesebb szűzérmét, vagy kóstoljuk meg a különféle vadhúsokat. Ez az időszak kedvez a különböző halfélék felfedezésének is, hiszen karácsonykor hagyományosan a magyarok is szívesen esznek halat! Ha tehetjük, válasszunk tengeri példányokat, melyek bővelkednek omega-3-zsírsavakban! Bár a vörös húsok átlagos fehérjetartalma némileg alacsonyabb a baromfihúsok proteintartalmához képest, biológiai hasznosulásuk jobb. A nyersanyag-választáson túl az ételkészítési technológiánk is legyen zsírszegény: a bundázott húsokat, halakat készítsük el sütőben, minimális zsiradék (pl. olajspray) hozzáadásával. Kiváló zsírszegény technika a cserépedényben vagy a sütőzacskóban, alufóliában sütés is. Ha vendégségbe vagyunk hivatalosak, nem kell feltétlenül megtagadnunk magunktól a kedvelt, „bűnösnek” számító falatokat – mégiscsak Karácsony van. Igyekezzünk azonban az étkezés során némiképp kompenzálni: válasszunk zöldségköretet, salátát; üdítő helyett ásványvizet, sütemények közül pedig a gyümölcs- vagy túróalapúakat részesítsük előnyben. 

Egyre több embertől hallom, hogy náthás, kitört rajta valamilyen vírusos betegség. Vajon lehet ezek megelőzésére valamit tenni, hogy ne rontsák el az ünnepet?
Szarka Dorottya: A tél beköszöntével szinte elengedhetetlen a C- és D-vitamin-pótlás. Akik egész évben nagyobb stressznek, fizikai megterhelésnek vannak kitéve, azoknál egy-egy pihenősebb időszakban könnyen előjöhetnek a különféle betegségek (hiszen a szervezet úgy érzi, felszabadul a mindennapos stressz alól, és picit „leereszt”). Az antioxidánsokkal hozzájárulhatunk a betegségek megelőzéséhez: ilyen például E-, A-, D-vitamin, az asztaxantin, a lutein, a zeaxantin vagy a koenzim Q10. Az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő, szuperélelmiszernek is nevezett algák (főként a Spirulina és a Chlorella) kiváló ásványianyag-, vitamin- és tápanyagforrások; ezek szintén jó szolgálatot tehetnek.

Ha tetszett a cikk, oszd meg ismerőseiddel is. A Zöldsaláta Facebook-közössége is vár, sőt a Bloglovinon is megtalálod a Zöldsalit. 

2016. december 16., péntek

Gasztrotúra: Auguszt, ahol a klasszikus a modernnel találkozik

Egészséges életmód és egészséges táplálkozás ide vagy oda, hangsúlyosan azt vallom, hogy egy normális étrendbe – ésszerű mennyiségben – minden belefér. Akár a cukrászsütemény is, az az igazi, klasszikus, cukorral és vajjal készült, amelyikre még napok múltán is emlékszünk, olyan finom volt. A lényeg a minőség: a vacak, tartósított, fűrészpor-ízű „bóti” egyszerűen nem éri meg, hogy kalóriákat vesztegessünk rá. 

Békebeli hangulat
Karácsony közeledtével pedig beköszönt az az időszak, amikor egyszerűen muszáj sütit enni és forró csokit inni, és ha már ezt tesszük, akkor olyan helyen tegyük, ahol egészen biztosak lehetünk a minőségben. A Fény utcai Auguszt cukrászda pont ilyen hely: itt minden friss és csúcsminőségű, ahogyan az egy 150 éves, hírneves cukrászdinasztia üzletéhez illik. 

Diós és mákos beigli, a nagy klasszikusok
A cukrászdába belépve igazi „békebeli” hangulat fogad: ezek után nem meglepetés, hogy a süteményválaszték „derékhadát” is az olyan nagy klasszikusok adják, amilyen például az Auguszt krémes, az ulmi kalács, a diós és mákos beigli, a moszkauer. Ám ez a hagyománytisztelet azzal is párosul, hogy az Auguszt mindig képes a megújulásra: Auguszt Ibolya nemrégiben a neves párizsi cukrászatban, a Belluet Conseilben járt tanulmányúton, és lesett el új mesterfogásokat és szerzett karácsonyi inspirációt Jean-Michael Perruchon mestercukrásztól. Így lett a karácsonyi szezon újdonsága a „gateau de voyage”, azaz az „utazó sütemény”. Ezek azok a finomságok, amelyeket díszdobozba csomagolva vihetünk magunkkal, ha a rokonokhoz, barátokhoz indulunk az ünnepen – szerintem egy ilyen süti sokkal jobb ajándék, és nem utolsó sorban sokkal nagyobb élmény, mint a századik ilyen-olyan tárgy. 



Csokoládés "utazó" kenyér

...és a csomagolásra szolgáló díszdoboz, Auguszt Olivér munkája
A csokoládés-aszalt gyümölcsös kenyér mellett Ibolya legújabb kreációja a passiógyümölccsel és kókusszal készült passió-kenyér, és a pisztáciás-málnás kenyér, amelyről még most, a látogatás után jó pár nappal is csak szuperlatívuszokban tudok nyilatkozni. A málnazselé valami elképesztően ízgazdag, ezt pedig harmonikusan egészíti ki a ropogós pisztácia és a tészta. De abbahagyhatatlan a moszkauer és a beigli is – ez utóbbiból a diósat kóstoltam, de persze van belőle mákos, sőt, gesztenyés, aszalt szilvás, és idei újdonságként fügés is. Az Auguszt cappuccinójánál jobbat pedig évek óta nem ittam: selymes, cseppet sem keserű, és épp annyira édes-tejes, amennyire kell, igazi, harmonikus, melegítő ital. 

Az utolérhetetlen pisztáciás-málnás kenyér. Ismétlésért kiált
 Azt hiszem, valahogy így lehet jól megtartani a hagyományokat: az értékeket akár évszázadokon is átmentve, az újdonságokat pedig mindig beépítve. Az Auguszt az első falatnál feliratkozott a kedvenceim listájára, és ha mostanában valaki meg akar inni velem egy forró csokit, biztosan ezt a cukrászdát fogom javasolni helyszínként. Addig pedig otthon készítem azt a csodás téli édességet, amelyet szintén az Augusztban ettem először. A sült almás pohárkrémet feltétlenül kóstoljátok meg, ha arra jártok, mert nem lehet szabadulni az üdeségétől. Épp ezért próbáltam otthon reprodukálni ezt a finomságot, és bár a cukrász-tudományom igen messze van az Auguszt családétól, vállalhatóra sikerült. 
Sült almás pohárkrém, amelynek amatőr, házi utánzata már beiratkozott az otthoni receptkönyvembe
Pár szem almát meghámoztam, felkockáztam, és egy kevés cukorral és sok fahéjjal összefőztem. Sütőben sütni még jobb lenne, de lábasban valamivel gyorsabb az ügymenet. Amikor megpuhult, rásegítettem egy kicsit botmixerrel, de csak annyira, hogy maradjanak benne darabos részek is. Amikor kihűlt egy pohár aljára tettem az almás réteget, a tetejére némi tejszínhab, arra pedig egy szelet alma került. Azt hiszem, ez lesz a kedvenc téli desszertem, és azon kattog az agyam, hogy meg kéne csinálni alma helyett mindenféle bogyóssal is...

Fotók: Tóth Milán / tothmilan.hu

Ha tetszett a cikk, oszd meg ismerőseiddel is. A Zöldsaláta Facebook-közössége is vár, sőt a Bloglovinon is megtalálod a Zöldsalit. 

2016. december 15., csütörtök

Amikor már végképp nincs időd: edzés 10-15 percben

Ahogy közelednek egyre jobban az ünnepek, úgy látom egyre több emberen a kimerültség jeleit. Ez az az időszak, amikor a karácsonyi készülődés és a szintén nem gyenge normál munkatempó mellett beesnek a "csak ezt az egyet intézd már el még az ünnepek előtt" típusú kérések, a karácsonyi bulik (munkahely, iskola, baráti társaság), a lakást is rendbe kéne tenni, és jól esne már végre lelassulni, ráhangolódni - na, ez utóbbi megy a legnehezebben (erre is van egy jó módszer, mindfulness a neve, itt olvashatsz róla bővebben). Szóval azt hiszem, az edzés ilyenkor mindenkinél hátrébb szorul a listán. Ehhez jön még egy kis bejgli, rántott ezmegaz, aprósüti, mézeskalács, és máris indulhatnak januárban nagy fogyókúrás fogadalmak.

Ha bestresszeltél az ünnepi őrülettől, jógázz! (Fotó: Pixabay)
 Nem állítom, hogy egy rövid edzéssel ugyanolyan hatást érsz el, mint egy hosszúval, de az is biztos, hogy 10-15 perc edzés épp 10-15 perccel több a semminél. Vagyis legalább megmarad a lendület, nem punnyadsz be teljesen, és mégis teszel magadért valamit. Nem kell hozzá felszerelés, sem edzőterem, a Youtube-on is csőstül vannak ilyen rövid videók. Mutatok is belőlük néhányat:

Béres Alexandra Youtube-csatornája tele van rövid, 10 perces edzésekkel. Ha minden nap megdolgoztatod valamelyik testrészedet, előtte bemelegítesz, utána pedig nyújtasz egy kicsit, máris tettél valamit azért, hogy elkerüld a  téli hízást



10 perc alatt akár a teljes testedet is átmozgathatod: 


Még egy erősítő edzés 10 percben, felszerelés nélkül:


Ha van egy teljes negyedórád, az már teljesen nagy királyság.


Ha már totál kinyúltál, beállt a hátad, és egyáltalán mindened, és már csak egy jóleső nyújtásra vágysz:


Ha nagyon stresszes vagy, arra a jóga a legjobb ellenszer:



Ha tetszett a cikk, oszd meg ismerőseiddel is. A Zöldsaláta Facebook-közössége is vár, sőt a Bloglovinon is megtalálod a Zöldsalit.

2016. december 13., kedd

2017 színe: a lombzöld

Szín- és stílustanácsadóként mindig nagy érdeklődéssel fogadom, hogy az adott évre milyen színt tekint az év színének az e témában megkerülhetetlen Pantone. A 2017-es év színe a Greenery névre hallgató lombzöld, egy igazi tavaszi, üde zöld szín lesz, amely a hivatalos indoklás szerint is a természet megújulását, a frissességet szimbolizálja.

  
Nekem meg örül a fejem, több okból is. Egyrészt, mert szeretem ezt az üde, természetes zöldet, másrészt a blogom is Zöldsaláta, ugye, harmadrészt, mert a tavasz típusok, amilyen én is vagyok, erősen szeretni fogják az üde, tavaszi zöldet. (Ha nem tavasz típus vagy, akkor se keseredj el, találunk neked való zöldet, ha bejelentkezel egy színanalízisre. Bemutatkozásomat és az elérhetőségeimet itt találod.)
Mutatom is, milyen klasszul fel tud frissíteni mindent a szobabelsőtől a ruhádig.













Ha tetszett a cikk, oszd meg ismerőseiddel is. A Zöldsaláta Facebook-közössége is vár, sőt a Bloglovinon is megtalálod a Zöldsalit.

2016. december 10., szombat

Ha tél, akkor forró csoki!

Nálam akkor szokott elkezdődni az őszi-téli szezon, amikor a nyári jegeskávémat lecserélem forró csokira, és viszont: akkor van nyár, amikor megiszom az első fagyis jegeskávét. Karácsony környékén különösen szeretek beülni egy kávézóba és kivonni magam az össznépi rohanásból, szemlélődni, vagy épp olvasni egy bögre forró ital felett. De otthon is sokszor készül ilyesmi, általában étcsokoládéból, néha fehérből, sok fűszerrel.

Fotó. Pixabay
A csokival általában úgy vagyok, mint a borral: vacakkal nem főzünk, pláne olyat nem, aminek maga a csoki a főszereplője. Vagyis minél magasabb egy csoki kakaótartalma, annál jobb, nem utolsó sorban pedig annál egészségesebb. Azzal persze nem érdemes hitegetni magunkat, hogy a forró csoki egészségesebb, mint egy saláta, de ha nem iszol belőle minden nap, és nem tömöd tele cukorral, akkor nem kell lelkiismeret-furdalni miatta. Cserébe az sem igaz, hogy unalmas: ezerféle fűszerrel és mindenféle kiegészítővel lehet megbolondítani.

Így készül a kedvenc otthoni forrócsokim:

Fotó: Pixabay
Hozzávalók (1 bögréhez):
Kb. 2 dl teljes tej
0,5 dl tejszín
1/4 - 1/2 tábla étcsoki, minél magasabb kakaótartalommal
1-2 teáskanál cukor nélküli kakaópor
Fűszerek ízlés szerint: chili, fahéj , szegfűszeg, mézeskalács-fűszerkeverék, stb.

Fotó: Pixabay
Így készítheted el:
A tejet melegítsd fel, keverd hozzá a tejszínt, majd a darabokra tört csokit. és a fűszereket. Várj, amíg a csoki teljesen felolvad - nem kell nagyon felforralni, inkább csak melegítsd. Közben kicsit dolgozd meg habverővel, hogy krémesebb legyen. Ha intenzívebb ízre vágysz, egy kevés kakaóport keverj össze a csokis tejjel, és forrald össze azt is az itallal. Ha még sűrűbb, pudingszerűbb változatot szeretnél, akkor fogj kb. fél kávéskanálnyi étkezési keményítőt, egy kis pohárban keverd simára egy-két evőkanál kakaós-csokis tejjel,  és forrald hozzá a csokihoz. Ez persze lehet, hogy a menő gasztrósok szerint szentségtörés, de működik, szuper finom lesz tőle az ital. Cukor viszont nem nagyon kell bele, ha nem elég édes, akkor egy pici méz kerüljön bele, amikor már levetted a tűzről.
Fotó: Judit
És most jön a változatosság:
Először is, játszhatsz a csokival: lehet étcsoki, fehér csoki, sőt, akár még tejcsoki is, ha azt szereted a legjobban.
Aztán játszhatsz a tejjel is: ha vegán verziót szeretnél, vagy egyszerűen csak másféle íze vágysz, próbáld ki kókusztejjel, mandulatejjel, rizstejjel (vaníliással vagy simával), kókusz- vagy zabtejszínnel. Legutóbb a kísérletezés jegyében a The Bridge rizstejével és zabtejszínjével készítettem, úgy is nagyon finom volt.
Jöhetnek a belevalók: kísérletezhetsz a fűszerekkel, de kerülhet bele mazsola, aszalt gyümölcs, meggybefőtt, durvára vágott dió, mogyoró, kókuszreszelék, sőt, felnőtt verzióban még egy kis alkohol is, pl. konyak, rum, whisky, sőt, akár vörösbor.
A tetejére pedig kerülhet tejszínhab, még egy pici tejszín (akár hidegen is) pillecukor, fahéj, vagy egy kis darált dió, mogyoró.
Mire végigiszod az "étlapot", már itt is a nyár, és indul a jegeskávé-szezon :)

Ha tetszett a cikk, oszd meg ismerőseiddel is. A Zöldsaláta Facebook-közössége is vár, sőt a Bloglovinon is megtalálod a Zöldsalit.

2016. december 7., szerda

Ezek a rénszarvasok akarnak tőlem valamit...

... meg a hóemberek, meg a pingvinek is. Szóval az van, hogy úgy látszik, tényleg ráfókuszáltam Északra, mert mostanában reflexszerűen nyúlok mindenből a rénszarvasos-pingvines-hóemberes verzióért. A LUSH-nál pedig szerencsére kitört az északi Karácsony, így bőven van miből válogatni. A legjobb kombináció: van rénszarvas, van pingvin, sőt, még északi fény is van, csak hideg nincs, mert mindezekhez egy kádnyi forró víz jár, nem a mínusz húsz fok. Meg is mutatom a legjobbakat.

Kőkorszaki rénszarvas-szappan áfonyával, jázminnal. Ja, és rénszarvassal, ha még nem említettem volna :) (Reindeer Rocks, 1990 Ft)
Fotó. LUSH

Karácsonyi pingvin narancsvirág-illattal. Rendes LUSH-habfürdőhöz illően pillanatok alatt méteres habot varázsol a kádba. (The Christmas Penguin, 1490 Ft)
Fotó. LUSH
Az Északi Fénynek a LUSH-nál jázminillata van. Viszont zseniálisak a színei, eléggé beléjük lehet feledkezni. Csak ezúttal nem kint a hidegben, hanem bent a kádban. (Northern Lights, 1490 Ft)
Fotó. LUSH
A legjobb fej szaurusznak mikulássapkája van, és elég vele párat kavarni a fürdővizedben, hogy máris hab és szuper illat legyen körülötted. Aztán kiteszed száradni, legközelebb pedig kezded elölről a folyamatot. (Santasaurus, 2690 Ft)
Fotó. LUSH

Hóember északról, szicíliai citrom és bergamott délről: ettől a rezgő tusfürdőzselétől garantáltan jó kedved lesz. (Snowman, 1590)
Fotó. LUSH
Régi vágyam egyszer elmenni egy jéghotelbe - az persze kétséges, hogy tudnék-e aludni, vagy végigvacognám az éjszakát, de egy kísérletet nagyon megérne az élmény. Addig viszont itt az Igloo szappan, amelynek citromillata van, és még fázni sem fogok tőle (Igloo, 1590 Ft)
Fotó: LUSH
Ez még nem egy rénszarvas, de lehet belőle, ha fürdés előtt gyurmázol egyet. Utána pedig mosakodj meg a saját készítésű gyurmafiguráddal (Reindeer and Robin gyurmaszappan, 2490 Ft)
Fotó. LUSH
Ha tetszett a cikk, oszd meg ismerőseiddel is. A Zöldsaláta Facebook-közössége is vár, sőt a Bloglovinon is megtalálod a Zöldsalit.

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...