Táplálkozás és egészség

Egyél jót, egyél jól, légy egészséges!

Lélek és coaching

Lelki wellness a life coach szemszögéből

Mozgás es wellness

Sport, fitnesz, edzés, pihenes es lazítás

Zöld es bio

Zöld háztartás, városi bioságok

Szépség es stílus

Öltözködés, színek, stílusok, kencék, sminkek, illatok

2016. október 26., szerda

Oldd fel a stresszt 5 perc alatt!

Az ilyen ötperces stresszkezelő technikákat azért szeretem, mert a "kerüld a stresszt" felszólítás - lássuk be - néha ufó. Ha nem költözöl ki a világ vége után két utcával kamillát termeszteni, akkor az élet bizony stresszel jár: munkahely, közlekedés, család (vagy épp az egyedüllét), pénzügyek... soroljam? Ha viszont nem lehet elkerülni a feszültséget, akkor meg kell tanulni vele bánni, mert egyébként csúnya dolgokat tud művelni. Szóval ha felismerted magadon a stressz jeleit, akkor kell valami kézzel fogható eszköz, hogy enyhüljön a feszkó.

Ezt a valóban csak öt percet igénylő technikát a Prevention oldalán találtam, és szerintem kifejezetten jól működik. Ráadásul nincs benne semmi hókuszpókusz, nagyjából bárhol elvégezhető, ahol öt perc nyugalomra tudsz találni (vészhelyzet esetén akár a munkahelyi vécében is).

1. lépés: kapcsolj ki!
Szó szerint vonulj ki a helyzetből, csukj magadra egy ajtót, kapcsold ki a telefont, a számítógépet, a lényeg, hogy legyen öt perc időd csak magadra, amikor senki sem zargathat.

Fotó: pixabay.com
2. lépés: lélegezz!
A lassú, mély légzésről régóta tudjuk, hogy megnyugtat és ellazít. Vegyél három mély levegőt az orrodon át, majd lélegezz ki szájon át. Lazíts, és engedd mélyre, a hasadba a levegőt, érezd, ahogy a hasad felfújódik a belégzésnél, és leereszt a kilégzésnél. Akár fújtathatsz, vagy ásíthatsz is, miközben kilélegzel.Engedd el az állkapcsod, és lazítsd el az arcod.

3. lépés: figyeld meg!
Szkenneld végig a tested, és figyeld meg, mit érzel. Feszül valamelyik izmod? Összehúzod a vállad? Figyeld meg a tartásod, és egyáltalán, mindenféle testi érzetet. Csináld ezt legalább egy percig.

Fotó: pixabay.com
 4. lépés: fogalmazd meg!
Fogalmazd meg, amit megfigyeltél, akár hangosan is kimondhatod, de ez nem kötelező, lehet csendben, magadban is. A lényeg, hogy fogalmazd meg - például azt, hogy felszínesen kapkodod a levegőt, vagy hogy teljesen beállt a vállad.

5. lépés: változtass!
Most, hogy tudod, mi nem komfortos, változtass: engedd le a vállad, igyekezz ellazítani a befeszült izmokat, egyenesítsd ki a görnyedt hátadat, vagy feszítsd meg és lazítsd el a végtagjaidat. Egy percig csakis azt csináld, ami jól esik a testednek. Ez már csak azért is jó, mert szó szerint a testeden érzed, hogy igenis tudsz változtatni, ha valami nem jó (ez pedig egyes beragadt helyzetek kezelésében is hasznos lehet.)

6. lépés: képzeld el!
Képzeld el a tested, a lelked ebben a megváltozott helyzetben. Nézd meg, hogy jobban érzed-e magad. Majd képzelj el egy hullámot, vagy hullámformát, amely a légzésed ritmusára nő és húzódik vissza.

Fotó: pixabay.com
7. lépés: indítsd újra a rendszert!
Most, hogy egy  kicsit lehiggadtál, döntsd el, mi legyen a következő lépés. Mi a legfontosabb prioritás ebben a pillanatban? Akár egy forró fürdő is lehet az, a lényeg, hogy téged szolgáljon. Vegyél még egy mély lélegzetet, fújd ki, és indulj, valósítsd meg!

(Opcionális 8. lépés: meséld el kommentben, vagy a Facebookon, hogy bevált-e a technika!)

Ha tetszett a cikk, oszd meg ismerőseiddel is. A Zöldsaláta Facebook-közössége is vár, sőt a Bloglovinon is megtalálod a Zöldsalit.

2016. október 24., hétfő

Észre sem veszed, hogy agyonstresszeled magad!

Nem tudom, hogy vagytok vele, de én már erősen érzem az őszt, és kezdek besokallni a pörgéstől - egyáltalán nem bánom, hogy jön az őszi szünet, amikor végre szusszanhatunk egy kicsit, mielőtt beleállnánk a még nagyobb, év végi pörgésbe. Mindezt abban az évszakban, amikor épp az lenne a természetes és a normális, hogy egy kicsit lelassítunk, és befelé fordulunk, mert a természet is ezt teszi. 

Fotó: pixabay.com

És tudjátok, mi a legnagyobb gáz? Hogy gyakran észre se vesszük, mekkora stresszben élünk, csak pörgetjük a mókuskereket ezerrel - pedig a szervezetünk jelez, dörömböl, hogy ez így nem az igazi. Mutatok pár jelet, amiből kiderül, hogy lassan nem lenne baj kicsit visszavenni a tempóból.

Ki vagy merülve
Eleget alszol, és mégis fáradtan ébredsz? Akkor valami bizony leszívja az energiádat - ez pedig legtöbbször a stressz. A folyamatos készenléti állapot ugyanis nagyon kimeríti a szervezetedet, és ezt még 8 óra alvással sem tudod helyrehozni.

Fotó: pixabay.com

 Nem tudsz aludni
Ráadásul még az alvásod minősége sem olyan, amilyennek lennie kellene. Nem tudsz elaludni, mert folyton pörög az agyad, és ha végre elalszol, akkor is felületes az álmod, vagy gyakran felébredsz. ettől persze másnap még kimerültebb leszel. Nekem volt olyan időszak az életemben, amikor a folyamatos, durva stressztől minden éjjel pontban háromkor felébredtem, és alig bírtam visszaaludni. Szerencsére léptem az ügyben, és az éjszakáim is azonnal rendeződtek.

Feledékeny vagy
Ha állandóan a stressz foglalja le az agyadat, a kisebb dolgokra már nem marad kapacitás. Vagyis ha azon kapod magad, hogy folyton elhagyod a cuccaidat, vagy elfeledkezel róla, kivel mit beszéltél meg, próbáld csökkenteni a stresszt az életedben. Persze egy notesz sem árt, de azért tudj róla, hogy ez csak tüneti kezelés.

Hol itt fáj, hol ott fáj
A stressz összerántja az izmokat, vagyis fizikailag is megterhelő. Ha rendszeresen beáll a vállad, vagy fáj a fejed, a gyomrod, esetleg alig bírsz a hátaddal, lehet, hogy a stressz a bűnös.

Fotó: pixabay.com

Túlérzékeny vagy
Ha képes vagy egy cuki cicás fotón is elsírni magad, vagy dühöngsz a forgalmi dugóban, akkor valószínűleg a feszültség játszik az érzelmeiddel.

Időnként megszédülsz
Ha feszült vagy, a légzésed felületessé válik, vagyis az agyad nem jut elég oxigénhez. ez okozza az időnkénti szédülést. Nem véletlenül szokták stressz ellen azt tanácsolni, hogy lélegezz mélyeket.

Fotó: pixabay.com

Pótcselekszel
Semmi gond nincs azzal, ha egy-egy különösen nehéz nap után leveted magad a tévé elé egy kis csokival. Ha viszont mindez rendszeressé válik, akkor nemcsak meghízol tőle, hanem egyre mélyebbre is süllyedsz a lefelé tartó hangulati spirálban. Még rosszabb a helyzet, ha mondjuk alkohollal, vagy cigivel próbálsz megszabadulni a feszültségtől, mert annak hamar durva szenvedélybetegség lehet a következménye. A leszokás pedig egyikről sem egyszerű. 

Itt találhatsz néhány tippet ahhoz, hogy akár öt perc alatt is oldd egy kicsit a befeszült állapotot. 
Itt pedig néhány villámtipp vár az egészségedért, rohanósabb időszakokra.

Ha tetszett a cikk, oszd meg ismerőseiddel is. A Zöldsaláta Facebook-közössége is vár, sőt, a Bloglovinon is megtalálsz!

2016. október 7., péntek

Itt a kádfürdők szezonja, így csinálj ottjon szuper fürdősót!

Megérkezett az eső és a hideg, szóval most igazán jól esik ledobni a vizes göncöt, és átfagyott lábbal, kézzel beleülni egy kád jó, meleg, illatos vízbe. Ha nem szereted az égig érő habot, de szeretnél valami illatosat, készíts finom, illatos fürdősót saját kezűleg, minden ipari adalék nélkül.


Fotó: pixabay.com

Nem nagy cucc a egész: egy befőttes üveget, vagy egy csini, jól záródó üvegtárolót rakj úgy félig-háromnegyedig tele tengeri sóval (a durva szemcsés még jobb), és valamilyen illatosító anyaggal. Ez lehet néhány csepp terápiás minőségű illóolaj, például ellazító levendula, vagy a nátha elleni eukaliptusz. 5-10 csepp nagyjából elég is az egészhez. Cseppentsd a sóra, rázd össze, és máris mehet pár kanállal a fürdővízbe. 

Fotó: pixabay.com
 Tehetsz bele szárított zöldfűszereket is, ízlésed szerint. A levendula megint csak ellazít, a kamilla megnyugtat, a kakukkfű oldja a köhögést, de ha mediterrán hangulatra vágysz a fürdőszobában, akkor akár vegyesen is belekerülhetnek a mindenféle zöldek a sóba. Tehetsz bele fűszereket, például egy kevés őrölt vaníliát, ettől sütiillata lesz a fürdődnek. A szárított, reszelt biocitromhéj (csakis bio, vegyszeres héjat nem áztatunk a fürdővizünkbe sem) és a mentalevelek mojitóvá varázsolják a vizet, de a citromhéjat egy kis zöld teával is társíthatod. Megint csak elég alaposan összerázni a sóval, majd pár kanállal beletenni a fürdővízbe, a többit pedig félretenni a következő fürdőzésekhez.


Ha tetszett a cikk, oszd meg ismerőseiddel is. Kövesd a Zöldsalátát a Facebookon is! De a Bloglovinon is megtalálod!

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...