Táplálkozás és egészség

Egyél jót, egyél jól, légy egészséges!

Lélek és coaching

Lelki wellness a life coach szemszögéből

Mozgás es wellness

Sport, fitnesz, edzés, pihenes es lazítás

Zöld es bio

Zöld háztartás, városi bioságok

Szépség es stílus

Öltözködés, színek, stílusok, kencék, sminkek, illatok

2016. szeptember 30., péntek

Inspiráció: itt a pulcsiszezon!

Akármennyire is süt még a nap, reggel és este azért már hűvösödik, szóval itt a pulóverek, kardigánok, poncsók szezonja. Össze is szedtem pár szimpatikus darabot, inspirációként.

Ezeket a nyaknál fűzős cuccokat nekem bármikor el lehet adni, van bennük valami fantasys fíling.



Csipke kötöttel: finom, nőies cukiság.



Az idei ősz legnagyobb őrülete a geometrikus ékszer.



Laza, túlméretes kardigán, laza, hétvégi sétákhoz.



A sportos, kapucnis pulcsi is az egyik kedvenc viseletem ilyenkor. Akár csajos pinkben is.



Miért is kéne ősszel félretenni a színeket? A zöld statement nyaklánc is nagyon ott van!



És az sem igaz, hogy egy pulóver nem lehet kifejezetten elegáns.




Ha túlstresszel a munkahelyed, vagy egyszerűen csak elfáradtál, ugorj bele egy ilyen ragyogó, színes szettbe, és máris jobb kedved lesz.




Ha tetszett a cikk, oszd meg ismerőseiddel is. Kövesd a Zöldsalátát a Facebookon is! De a Bloglovinon is megtalálod!

2016. szeptember 29., csütörtök

Ezt ne csináld, ha jól akarsz aludni!

Ha már a hasi zsír kapcsán szóba került az elegendő alvás, akkor azt hiszem, nem árt összeszedni pár dolgot, ami akadályozhatja, hogy jól és pihentetően aludj. Ezeket kerüld a lefekvés előtti egy-két órában.

Ilyen zavartalanul kellene aludni (Fotó: pixabay.com)
Sportolás 
Az edzés alapvetően jót tesz az alvásnak, hiszen segít egészségesen lefárasztani magad fizikailag, miközben a szellemi és érzelmi feszültséget hatékonyan oldja. De ha a lefekvés előtti két órában edzel, úgy felpöröghetsz, hogy nem tudsz elaludni. Ha csak ilyenkor jut időd a mozgásra, válaszd a jógát, de ebből is csak a nyugisabb, stresszoldó gyakorlatokat.

Hideg zuhany 
Jól esik a hideg, vagy a váltott vizes zuhany? Oké, de akkor tedd korábbra, mert a hideg víz szintén felpörgethet. Inkább kellemesen meleg vízzel zuhanyozz le.

Nagyon jól tud esni, de jobb,ha az utolsót ebéd után tolod le (Fotó: pixabay.com)
Kávé, tea, kóla, csoki 
Az a közös bennük, hogy mindegyikben van koffein, épp ezért nem tanácsos késő délután fogyasztani őket. A koffein még az elfogyasztása után 6 órával is ébren tarthat, ha érzékeny vagy rá, épp ezért az utolsó pohár koffeines italt kora délutánra időzítsd.

Altatónak se, jó, inkább hanyagold (Fotó: pixabay.com)
Alkohol 
Először elálmosít, de aztán nem hagy aludni. Szóval nem igazán jó lazító- és altató, már csak azért sem érdemes rendszeresen fogyasztani.

A ritmus hiánya 
Ha hét végén sokkal későbbig fenn maradsz, mint hét közben, az felboríthatja az alvásod ritmusát. Távol álljon tőlem, hogy azt mondjam, tessék szépen tízkor távozni minden buliból (nehogy már :D ), de ha nincs valamilyen rendkívüli helyzet, ami ébren tart, akkor jobb valamilyen egyenletes menetrendet fenntartani.

Lefekvés előtt egy órával már jó lenne offline-ba kapcsolni. Nem könnyű, tudom... (Fotó: pixabay.com)
Kék fény 
Mégpedig az a kék fény, amelyik a telefon, a számítógép vagy a táblagép képernyőjéből árad. Ez valamelyest „note to self” is, mert én is szeretek lefekvés előtt még egy kicsit körülnézni a nagyvilágban, de tény, hogy ha igazán jól akarsz aludni, akkor az ágyba bújás előtti legalább egy órában érdemes offline üzemmódba kerülni.


2016. szeptember 22., csütörtök

Hashájtalanítás: itt vannak a legjobb gyakorlatok

És akkor folytatva a hasháj-témát, íme a dolog edzés-része. Először is egy fontos dolog: a kardiót nem lehet megúszni. Mert persze lehet csak hasizomra edzeni, keményedik és szépen a hasizom, csak semmit nem érsz a kockahassal, ha nem látszik a felette levő zsírpárnától. Azt pedig a leghatékonyabban némi kardióval lehet leégetni, szóval jöhet a futás, a tánc, az úszás, a bicikli (esetleg szobabicikli), a lépcsőzőgép, az aerobik, vagyis kábé bármi, amit szeretsz, és amitől megizzadsz. Ezután van értelme a helyi erősítő gyakorlatoknak, amit megint csak nem önmagukban érdemes végezni, mert mit ér a kockahas, ha közben lóg a feneked, és integet a karod. Szóval lehet hasizmozni, de azért nem árt egy kicsit a többi kritikus pontot is megdolgoztatni, legalább pár naponta. (És akkor ez így már egy komplett edzés :) ). A nyári kemény kis plank-sor is jó hasháj ellen, de azért rákerestem még pár gyakorlatsorra, ha unnád. Én ezekből fogok válogatni.


A gyakorlatsorokat köredzésként érdemes végrehajtani: mindegyik gyakorlatból 50-et csinálj pihenés nélkül (szerintem kezdésnek 20 is elég, vagy amennyit bírsz, aztán majd felfejlődsz), majd 60-90 másodperc pihenés, és kezdődhet az újabb kör. Az eredetiben 5 kör szerepel, de ha kétszer tudod megcsinálni, kezdd úgy, aztán emeld. Túlerőltetni nem kell magad, mert csak utálni fogod, az meg hosszú távon nem hasznos.



Álló köredzés. 3-4 kört kell végrehajtani, köztük 30 másodperc pihenővel, heti kétszer-háromszor. Az oldalra hajlásból és az oldalra fordulásból 10 ismétlés, a másik két gyakorlatból oldalanként 10, majd ugyanez a másik oldalra.



A következő sorozatból három kör kell, az első után egy, a második után 2 percet pihenj. 1 perc plankkel kezdj (vagy amennyi megy), az oldalemelést 10-szer kell ismételni, a lábemelést és a csípőforgatást 20-szor, a súlyzós, álló gyakorlatot oldalanként 15-ször.



És íme a mozgóképben elbeszélt tízperces gyakorlatsorok, ha a videókat jobban kedveled. A Fitness Blender gyakorlatait nagyon bírom, semmilyen felszerelés nem kell hozzá, nincs felesleges csicsa, nem mondják el közben hatvanszor, hogy ilyenolyan szexi leszel, nem cukiskodnak, csak a gyakorlatok vannak, minimál háttérrel és szöveggel. Az egyetlen hátránya, hogy angolul van, és elég gyorsan beszélnek benne.


Álló gyakorlatsor, ugyancsak a Fitness Blendertől, ha nincs kedved matracozni.


Balettos hasizomedzés Mary Helen Bowers-szel. Na, az ő alakja, az valódi motiváció (és igen, tudom, hogy az ilyen alakhoz profi balettosnak kellene lenni, de ez egy cseppet sem zavar a motiválódásban... :) )


És egy klassz magyar verzió Béres Alexandrától. Jó pár éve készítettem vele egy interjút, máig nagyon jó szívvel emlékszem rá. Értelmes, érzelmes, klassz nő, jó volt vele beszélgetni. (És kiderült, hogy egy napon születtünk :) )



Ha tetszik a blog, most sokat segíthetsz egy szavazattal. Szavazz a Zöldsalátára az Allianz blogverseny Életmód és Szakértő kategóriájában. A szavazatodat itt tudod leadni, és még nyerhetsz is vele!  


2016. szeptember 19., hétfő

Erre figyelj, ha bosszant a hasi zsír

A szeptemberi életmód-frissítés egyik fő projektje nálam a hasamra rakódott kicsi zsírpárna eltüntetése. Nem vészes, még egy rendes lájkvadász anyutest-fotó sem telne ki belőle (kilóban pont annyi vagyok, amennyi a két gyerekem előtt voltam), de nekem mindig izmos, lapos hasam volt, ezért bosszant. És bár esztétikailag nem egy nagy cucc, simán bikini-kompatibilis, nem azt látom megfejtésnek, hogy elfogadom, és nem csinálok vele semmit. Már csak azért sem, mert a hasi zsír igen gyakran utal a zsigeri zsír elszaporodására, azt pedig akkor sem vicc, ha egyébként vékony vagyok. Egyszerűen nem egészséges, a szerveket körülvevő zsigeri háj mindenféle betegség kockázatát növeli, szóval nem pátyolgatni kell, hanem leadni, kifogások nélkül.

Úgyhogy utánakotortam kicsit, hogy mire is kell figyelni ilyenkor. Nem a koplalós diéta a megoldás, azt én nem is bírnám, kábé a bevezetése utáni második órában kezdenék lázadni a drill ellen, hanem egy átgondoltabb étrend, pár életmódbeli változtatás, és persze a sport: mindenekelőtt valami kardió a zsírégetés kedvéért (még jó, hogy visszaszoktam a futásra), és pár helyileg ható gyakorlat, ez utóbbiról majd legközelebb. Most pedig nézzük az étrendi és életmódbeli tényezőket.

A spagetti most sajnos nem a legjobb ötlet (Fotó: pixabay.com)

 Cukor, finomított szénhidrát: felejtős!
A cukor, amellett, hogy általában véve is hizlal, a hasi és a zsigeri zsír felszaporodását különösen segíti. Vagyis amennyire lehetséges, ki kell iktatni az étrendből, mégpedig a finomított, fehér szénhidrátokkal együtt (az összetett szénhidrát viszont nem tilos, nem is igazán bírnám szénhidrátok nélkül). Üdítőt elég ritkán iszom, itthon legfeljebb egy kis híg szörpöt, de most ez is felejtős. A finomított szénhidrát nehezebb ügy, rendes, olaszos család vagyunk, mindenki rajong a pizzáért, a tésztáért, (sütiért, ajjaj...) úgyhogy itt az lesz, hogy ritkábban főzök ilyesmit, és többször valamilyen sovány húst, halat, amikor meg igen, akkor kisebb adagokat fogok enni. A reggeliből már egy ideje kiiktattam a kenyeret, a pirítós helyett most a mogyoróvajas alma, meg a zabpelyhes müzli megy, és komoly kísérletek folynak az angol nyelvterületen overnight oats-nak nevezett zabpelyhes-chiamagos, este elkészíthető pudingféleséggel is, egyelőre sikeresen. A délutáni holtponton elfogyasztott két kocka csokimhoz egyelőre ragaszkodom, de időnként kevés mézzel kikevert, gyümölccsel feldobott túrót eszem helyette, szóval ez is alakul.

Édesség helyett joghurt gyümölccsel (Fotó: pixabay.com)

 Fehérje-hegyek
A fehérjében gazdag étrend a legtöbb forrás szerint segíti a fogyást, úgy általában is, de a hasi zsír témájában meg különösen. Meggátolja, hogy a vércukorszint nagyokat ugráljon le-fel, ami a hasi zsír felszaporodásának egyik kedvenc feltétele. Úgyhogy jöhet a joghurt, a túró, a tej, a sovány hús és a hal.

A zsír sem tilos, sőt!
Annyi kell csak, hogy jó minőségű legyen. Az avokádó eléggé mánia lett nálunk az utóbbi időben, a salátára megy az olíva- és a tökmagolaj, rágcsának pedig jöhetnek a diófélék. Szerintem nem hangzik rosszul :)

Ha avokádót lehet enni, akkor nagy gond már nem lehet :) (Fotó: pixabay.com)

 Szabad út a rostoknak
Ebédre általában valamilyen gyorsat és zöldségeset kell kitalálni. Eddig is sokszor ettem mozzarellát paradicsommal, répát hummusszal (említettem már, hogy addiktív?), vagy valami salátát. Ha bejön a hideg, jöhetnek a gyors zöldséglevesek, a wokban pirított zöldségek, esetleg egy kevés barna rizzsel, ha nagyon nem bírok szénhidrát nélkül élni (márpedig én általában nem bírok :) ).

Garfield-üzemmód ON (de csak az alvásban, a lasagna most nem jó megfejtés) (Fotó: pixabay.com)

 Alvás!
Na, ez nálam komoly probléma, tekintve, hogy éjjeli bagoly vagyok, reggel viszont kelni kell, ha iskolába-óvodába kell indítani a gyerekeket. Szóval küzdök magammal, de egyre korábban fekszem le. Muszáj, mert a kialvatlanság növeli a stresszt, rontja a hangulatot, és még a hormonrendszert is képes átállítani (plusz mindenféle betegségeket tud okozni). Optimális megoldást még nem találtam, de igyekszem. Emellett pedig a stresszoldás is fontos ebből a szempontból: újraindultak a jógaóráim, a napi 10-15 perces relax-időmhöz pedig eléggé ragaszkodom. 

Nálatok mi vált be hasháj ellen? Meséljetek kommentben!

Ha tetszik a blog, most sokat segíthetsz egy szavazattal. Szavazz a Zöldsalátára az Allianz blogverseny Életmód és Szakértő kategóriájában. A szavazatodat itt tudod leadni, és még nyerhetsz is vele!  

2016. szeptember 16., péntek

Könyvajánló: Karcsúsító turmixok

A szeptemberi életmód-újratervezés azért is jó, mert ilyenkor tele vannak a zöldségesboltok és a piacok mindenféle finomsággal, amihez januárban, lássuk be, macerásabb hozzájutni. Ilyenkor nem gond degeszre enni magunkat zöldséggel, gyümölccsel, mert még a szervezetünk sem kívánja igazán az emberesebb, téli ételeket. Jöhetnek viszont a finom turmixok, amelyek tele vannak gyümölcsökkel, rajtuk keresztül pedig mindenféle jóval, amire a szervezetünknek szüksége van.

Fotó: pixabay.com

Azt hiszem, épp időszerű tehát Chantal-Fleur Sandjon Karcsúsító turmixok című könyve, amely épp ezekről a finomságokról szól. A turmixokkal kapcsolatos mindenféle faksznimról már írtam, amikor a zöld turmixokkal barátkoztam, szintén olvasmányélmény alapján. Nos, ez a barátkozás olyan jól sikerült, hogy azóta is időről időre készítek magamnak tízórai gyanánt egy zöld turmixot. A zöld változatokról, mint a turmixok különlegesen egészséges válfajáról egyébként Chantal-Fleur Sandjon könyvében is van szó.

A könyv nem csak recepteket tartalmaz, hanem egy teljes hétnapos méregtelenítő kúra leírását, amelyben a turmixokon kívül saláták, más könnyű ételek, és egészséges édességek receptjei is szerepelnek. És persze sok-sok elmélet, a megfelelő kezdési időpont kiválasztásától a mozgás szerepének hangsúlyozásától egészen odáig, hogyan kell a kúrát személyre szabni. 
Az alapanyagokat is részletesen ismerteti az író, de arról is ír, milyen tápanyagokban gazdag kiegészítőket tehetünk még a turmixba - például a vadnövényeket, dióféléket vagy olyan szuperételeket, mint a goji bogyó vagy az algák. 


A házi magtejkészítésről szóló fejezet pedig különösen hasznos - én eddig boltban vettem az ilyesmit, de ki fogom próbálni itthon is, már csak azért is, mert sokkal olcsóbb, így, mint megvenni a boltit. Utóbbit ráadásul sokszor dúsítják cukorral, ami megint csak egy érv az itthoni pepecselés mellett.
Végigolvastam a hétnapos turmixkúra programját is, de nekem ez egy kicsit éhezős, és kicsit kevés benne a rágható étel, ami nélkül nehezen vagyok meg. Nem vagyok híve a szigorú fogyókúráknak, bár méregtelenítésnek jó lehet a dolog, ha valaki bírja. Azt hiszem, inkább a recepteket hasznosítom majd, azokat viszont nagyon is - nemcsak a turmixokat, hanem az édességek közül is jó párat kipróbálok majd.

Fotó. pixabay.com

 Ez például kifejezetten tetszik, ráadásul olyan hozzávalókból készül, amelyek egész évben hozzáférhetőek:

Farkaséhség ellen

Hozzávalók: 2 alma, 2 banán, 1 darabka gyömbér (kb. 1 cm-es), 2 ek. chia mag, 2 szem kimagozott datolya
Az almákat mossuk meg, magozzuk ki és aprítsuk össze. A banánokat hámozás után vágjuk négyfelé, a gyömbért hámozás után (ha biominőségű, nem muszáj) reszeljük le. Az összetevőket 2 dl vízzel turmixoljuk össze.
Tipp: Ha a turmixot fél órára állni hagyjuk, a chia mag megszívja magát, és pudingot kapunk.
 
Ha tetszik a blog, most sokat segíthetsz egy szavazattal. Szavazz a Zöldsalátára az Allianz blogverseny Életmód és Szakértő kategóriájában. A szavazatodat itt tudod leadni, és még nyerhetsz is vele! 

2016. szeptember 8., csütörtök

Hozd rendbe, amit a nyár tönkretett

Ahogy már a múltkor is írtam, a szeptember nálam afféle kis január, az újrakezdések, újratervezések ideje. Azt hiszem, ezzel nemcsak én vagyok így, hanem sokan mások is, akikben az iskolaév alatt rögzült, hogy szeptemberben valami új kezdődik, mondhatni felsőbb osztályba lépünk. De még mielőtt nagyon beleszaladnánk az őszi életmódváltásba (ehhez is lesz majd pár ötletem), rehaboljunk egy kicsit, mert bár a nyár egy nagyon tuti évszak, a bőrünket, hajunkat alaposan megviseli. Épp ezért ideje feltölteni, még akkor is, ha jelenleg a parlagfű-allergia miatti orrfújkálás (és az ehhez kapcsolódóan kialakuló sötét szemkarika) tesz rá egy lapáttal a kártételekre. Mutatók pár tippet a nyári ártalmak helyrehozásához.

Szeptemberben mindig újraindul valami :) (Fotó: pixabay.com)

- A legjobb persze az, ha ilyentájt befekszel a kozmetikus székébe, és kérsz egy alapos bőrregeneráló, feltöltő kezelést. A szakember pontosan tudni fogja, mihez kezdjen a bőröddel, és nem utolsó sorban a bőrtípusodra, személyre szabja a kezelést. 

- Bármennyire is sajnálod a barnaságodat, eljön az a pont, amikor annyira eleged lesz a száraz, esetleg kicsit hámló bőrödből, hogy el akarod tüntetni az elöregedett hámsejteket. Vagyis itt az idő egy alapos radírozásra, legyen szó akár az arcodról, akár a testedről. keverhetsz radírt olívaolajból és cukorból, esetleg kávézaccból (ez utóbbi állítólag még a narancsbőrre is jó hatással van), vagy használhatsz egyszerű radírozós tusfürdőt, a lényeg, hogy aminek mennie kell, menjen.

- A bőr táplálására kenj fel egy jó kis pakolást. Ez megint csak lehet gyári, de lehet házi is, a vitamindús idénygyümölcsöket akár magukban  is az arcodra kenheted. A szőlő, különösen a vörös változat például hihetetlenül gazdag antioxidánsokban (itt bővebben is olvashatsz róla): egyszerűen nyomd össze a gyümölcsöt, és kend fel az arcodra. Ha nagyon folyós, tehetsz bele egy kanál zabpelyhet is, az egy kicsit megköti a masszát. ha nem csak felkened-lemosod, hanem át is dörzsölöd az arcod a zabpelyhes szőlővel, bőrradírként is beválik

Lassan eljön a bőrtápláló szérumok ideje (Fotó:pixabay.com)

- Ne feledkezz meg a rendszeres hidratálásról. Ez még a könnyű krémek és testápolók ideje, a sűrűbb, tartalmasabb krémet akkor vedd elő, ha beköszönt a hűvösebb idő. Jöhetnek viszont esténként a bőrregeneráló, tápláló szérumok. A rendszeres testápoláshoz is felhasználhatod a nyárról maradt napozás utánit, de ha egy-egy hűvösebb estén azt érzed megfelelőnek, már elő-előkerülhetnek a sűrűbb krémek, testvajak, olajok.

- Az olajos fürdő is segíthet a bőröd szárazságán. Egyszerűen adj a fürdővízhez pár kanál olívaolajat, és máris kezdődhet a fürdés.

Egy kis olívaolaj a fürdővízbe, és máris jobb a bőrödnek (Fotó. pixabay.com)

- A fényvédelemről ne feledkezz meg: azért, mert már valamivel gyengébb a nap, mint nyáron, még ráncosít! Vagyis a fényvédős nappali krém használata továbbra is indokolt. 

A hajad rendberakását a fodrásznál kell kezdeni (Fotó: pixabay.com)

- A strandon vagy a tengernél a hajad is jó eséllyel kiszáradt, fényét vesztette. Az első lépés itt is a fodrászé, a törött, szétvált hajvégekkel nemigen lehet a vágáson kívül mást kezdeni. Ha ez megvan, akkor szerezz be egy mélyhidratáló hajpakolást, és ha nem is minden hajmosásnál, de mondjuk minden másodiknál-harmadiknál tedd fel. nekem egyébként a folyékonyra langyosított kókuszolaj is be szokott jönni: ezzel hajmosás előtt 1-2 órával kenem be a hajam, megy rá egy törölköző, majd samponnal kimosom. A közbeeső hajmosásoknál pedig használj hidratáló balzsamot, akár kimosható, akár kimosást nem igénylő változatban. és hát a fényvédelem, itt sem indokolatlan, vagyis ha a nyáron UV-védővel ellátott sampont, balzsamot, fújókát használtál, még ne dobd el, szükség van rá!

Ha tetszik a blog, most sokat segíthetsz egy szavazattal. Szavazz a Zöldsalátára az Allianz blogverseny Életmód és Szakértő kategóriájában. A szavazatodat itt tudod leadni, és még nyerhetsz is vele!

2016. szeptember 4., vasárnap

Őszi hangulatok

Korábban mindig volt bennem valami kis szomorkás fíling a nyár végén és az ősz elején. Én igazi nyári csaj vagyok, lételemem a napsütés, a víz, a buli, szóval úgy összefoglaló néven a nyár. Ja, és fázós vagyok, viszont nem igazán szeretem, amikor két rétegnél több ruha kell ahhoz, hogy jól érezzem magam. Viszont amióta bejöttek ezek az eszement kánikulák, azóta kevésbé vagyok lelkes. A nyarat továbbra is szeretem, de ha augusztusban rendszeresen 40 fok van, akkor azért a végén már kifejezetten vágyni szoktam egy kellemes, napos őszre. A parlagfű-allergiám miatt pedig néhány naponként egy jó kis levegőátmosós eső is jól jön. Vagyis sokkal kevésbé vagyok szomorkás az ősz miatt, ráadásként pedig azt is egyre inkább megtanulom, hogy érdemes a dolgokat a helyükön kezelni, és önmagukért szeretni. Ez a gyakorlatra lefordítva azt jelenti, hogy ahelyett, hogy tipródnék a nyár elmúltán, ahogy azt sok évvel ezelőtt általában tettem ilyenkor, megpróbálom kiélvezni az őszt. Mert hát van ennek a szeptember-októberi időszaknak egy remek, sajátos kis hangulata a színeivel, a fényeivel, a gyümölcsökkel, a hűvös reggelekkel, a pulóveres estékkel, meg azzal a tudattal, hogy a szeptember voltaképpen egy kis január, ami kifejezetten jó idő az újrakezdésre, meg az életmódváltásra. Ehhez a hangulathoz hoztam most egy kis képes inspirációt.

















Ha tetszett a cikk, oszd meg ismerőseiddel is. Kövesd a Zöldsalátát a Facebookon is! De a Bloglovinon is megtalálod!

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...