Táplálkozás és egészség

Egyél jót, egyél jól, légy egészséges!

Lélek és coaching

Lelki wellness a life coach szemszögéből

Mozgás es wellness

Sport, fitnesz, edzés, pihenes es lazítás

Zöld es bio

Zöld háztartás, városi bioságok

Szépség es stílus

Öltözködés, színek, stílusok, kencék, sminkek, illatok

2015. október 19., hétfő

Így lesznek jobbak a reggelek!

És ha már relaxról beszéltünk, érdemes a morcos reggeleket is szemügyre venni egy kicsit. Én kifejezetten morc fejjel tudok reggelente kikelni az ágyból, és meglehetősen lassan szoktam magamhoz térni – mondjuk úgy, hogy amíg nem reggeliztem valamit, és nem ittam meg a teámat (nem vagyok nagy kávés, inkább teázom), addig nem igazán vagyok képes embernek érezni magam. Legfeljebb rutinból csinálom, amit kell, de pl. komolyabb villásreggeli előállítására teljességgel képtelen lennék. Ebből következően, ha valahová korán reggel kell elindulnom, hát, akkor finoman szólva nem vagyok világbajnok formában, és az emberbarát beállítottságom sem hág ilyenkor a tetőfokára. Épp ezért néztem utána annak is, hogy lehetne ezen turbózni egy kicsit.  Mutatom, ami bevált, és amit még szeretnék kipróbálni.

Beszélgess! Egy tanulmány szerint állítólag azonnal feldobja a reggelt, ha akár egy idegennel is beszélgetni kezdesz. Vagyis nyugodtan hozzá lehet szólni egymáshoz a tömegközlekedésen, vagy a kávéra várva a pultnál. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy erre azért nekem gyúrnom kell egy kicsit: bár általában nem keveset tudok beszélni, reggel nem mindig vagyok beszédes kedvemben (és akkor még finom voltam, igazából a kissé antiszociális kifejezést akartam használni). De kipróbálom :)
Ezt azért el bírnám képzelni reggelenként: puha köntösben kiállni a tengerre néző erkélyemre, és ráérősen iszogatni a teámat... (Image courtesy of David Castillo Dominici/ FreeDigitalPhotos.net)

Ne húzd be teljesen a függönyt! A fény jótékony hatásáról nem lehet eleget írni. Mostanában például arról olvastam-hallottam sokat, hogy miért érdemes minél többet természetes fényben tartózkodni – például azért, mert rendbe rakja a belső, biológiai óránkat, míg a sok mesterséges fény teljesen fel tudja azt borítani. Szóval érdemes este kicsit nyitva hagyni a függönyt, hogy reggel a napfényre ébredjünk. Legalábbis, ha nem kell olyan korán kelnünk, hogy még a munkába is sötétben induljunk.

Szóljon a zene! Úgy tűnhet, hogy nekem ez kicsit a mániám, nos, nem is tagadom. A készülődés is jobban megy a zene ritmusára, és ha már elindulsz, a zenehallgatás tök jó időtöltés lehet az úton. Szólhat a kocsiban, a buszon (fejhallgatóval), otthon, a műfaj pedig szintén teljesen rád van bízva.


Egy müzlit összedobni azért még félálomban sem akkora fegyvertény (Image courtesy of joephotostudio/ FreeDigitalPhotos.net)

Reggelizz! Üres tankkal a kocsi sem indul, egy lötty kávéval te sem fogsz nagy formában üzemelni. Ha nincs kedved sokat vacakolni a reggelivel, vegyél valamilyen cukormentes müzlit, rá egy kis tej, kész. De egy szelet kenyeret megkenni sem nagy durranás, sőt, akár egy banánt is elrágcsálhatsz, az tényleg nem igényel semmiféle előkészítést. A dió és a lenmag különösen jó ötlet, mert tele vannak hangulatjavító omega-3 zsírsavakkal. Nyugodtan szórj egy kicsit a müzlidre.

Mozogj egy kicsit! Ha időben belefér, csinálj meg pár könnyű jógagyakorlatot. Ha nem, akkor egyszerűen csak nyújtózkodj egy nagyot, már ez is segít.

Igyál narancslevet! nem véletlen, hogy a narancslevet afféle kihagyhatatlan reggeli italnak tartjuk. Több vizsgálat szerint is jobban felpörget, mint a kávé. Ráadásul a narancs illata hangulatjavító hatású.

A narancslé tutira felpörget (Image courtesy of photostock/ FreeDigitalPhotos.net)

Legyen listád! A legjobb, ha előző este megírod a tennivalók, elintézendők listáját. Egyrészt jobban alszol, ha nem kell éjszaka is azon kattogni, mi mindent nem szabad másnap elfelejteni. Másrészt, ha reggel kihagy az agyad, és azt sem tudod, merre indulj (nekem eléggé ismerős ez a helyzet), akkor van mihez nyúlni, és máris kiválaszthatod a listából a legkisebb erőfeszítéssel megoldható feladatot. És máris megvan a napi első sikerélmény. Nekem legalábbis ez szokott bejönni: amíg fel nem pörgök, addig a legkisebb ellenállás irányában haladok, elintézem először az aprókat, aztán ha beindultam, jöhetnek a nehezebb ügyek.

Ébredj fokozatosan! Legalábbis, ha megteheted, hogy ne kelljen két másodperc alatt kipattanni az ágyból. Nekem azok a legkellemesebb reggeleim, amelyeken van időm szépen, fokozatosan, ráérősen magamhoz térni, felöltözni, teázgatni. De ha ugranod kell, akkor is próbálj adni magadnak legalább öt percet az átállásra, ne kapcsolj azonnal teljes sebességbe.

2015. október 11., vasárnap

Ötperces relax

Szombaton az Együtt Könnyebb! Női Egészségért Alapítvány női egészségnapjának háziasszonya voltam. Igazán inspiráló rendezvényen vehettem részt, és rengeteget tanultam mind az előadóktól, mind pedig a résztvevőkkel folytatott beszélgetésekből. Az pedig hab a tortán, hogy sok év óta végre hosszabban beszélgethettem egy régi osztálytársammal is. Szóval teljesen felspannolva, inspirációval telve jöttem haza.

A rendezvényen is számtalanszor elhangzott (és gondolom, nektek sem újdonság), mennyire tönkre tudja tenni az életminőségünket a stressz. Nem lehet fogcsikorgatva élni, lányok, az a helyzet. És nem érdemes belepusztulni a mindennapokba sem, feladatról feladatra rohanni, folyton kötelességet teljesíteni. Dr. Valló Ágnes pszichoszomatikus belgyógyász az egészségnap egyik kerekasztal-beszélgetésén egyetlen szóban fogalmazta ezt meg, ami nagyon beégett nekem: örömcentrikusság. Vagyis próbáljunk minél több apróbb-nagyobb örömöt összeszedni egy nap, csináljuk azt, ami jól esik, és szeressük magunkat. Nekem ez a szombati nap egyik legfontosabb üzenete.

Na jó, de hogy relaxáljon az ember lánya, ha a tennivalók listája leér a tizedikről, és hol a főnöke pakolja tele az asztalát újabb feladatokkal, hol a vacsora ég oda, mert elmélázott pár percre? Ezen a gondolatmeneten elindulva szedtem össze pár tényleg ötperces (vagy még annyi se) tippet a villámgyors relaxációra. Nyugi, nem kell hozzá elvonulni, kamillamezőre költözni, buddhista szerzetesnek állni.


Na tessék, itt a közmondásos kamillamező, amelyikre kiköltözik az ember a stressz elől, jól lenyugszik, majd megmakkan az unalomtól. Ennél kicsit gyakorlatiasabbak leszünk, ígérem :) (Image courtesy of Serge Bertasius Photography/ FreeDigitalPhotos.net)

Lélegezz: ez az, ami mindig bejön, és bárhol csinálható. A mély, hasi légzés lelassít, ellazít, akkor is, ha épp szét készül vetni az ideg. Az a legjobb persze, ha tiszta levegőt szívsz, de még a Nagykörűt nem éppen hegyi levegőjében, vagy a buszon ülve is megpróbálkozhatsz vele.

Légy jelen: erre a pár percre emelkedj felül a napi trutymón, és igyekezz csakis arra figyelni, amit éppen csinálsz. A hangokra, az illatokra, a színekre, vagy arra, ahogy a körmöd kopog a billentyűzeten. Milyen érzés? Hogy ülsz a székeden? Milyen tapintása van a ruhádnak? Öt perc múlva visszatérhetsz, addigra tuti, hogy nyugodtabb leszel. Ahogy szombaton mondta a nap egyik előadója, akár a mosogatásból is lehet meditációt csinálni.

Nyújtózkodj egyet: ezzel segítesz az izmaidnak elengedni a lelki problémák okozta görcsöket. Ahol nagyon feszesnek érzed magad (jellemzően a váll tud nagyon durván beállni a feszültségtől), ott meg is masszírozhatod egy kicsit.

Csempéssz be egy kis luxust: a mindennapi tevékenységeket végezd úgy, mintha egy wellness-szállodában lennél. Az esti zuhanyhoz vedd elő a legszuperebb tusfürdőt, amit csak otthon találsz, oltsd le a villanyt, és gyújts meg egy gyertyát a fürdőszobában. Keresd elő a legpuhább, legbolyhosabb törölközőt, és melegítsd meg egy kicsit a fűtőtesten. Kend be magad valamilyen királynős illatú testápolóval, és öltözz a legszebb pizsamádba, hálóingedbe.


Örömcentrikusság, ez lenne a lényeg! (Image courtesy of stockimages/ FreeDigitalPhotos.net)

Szánj magadra 10 percet: ha elcsendesedett a ház, vagy ha reggel még mindenki alszik, adj magadnak tíz percet: igyál meg egy teát, olvass egy jó könyvet, hallgass zenét, végezz el pár jógagyakorlatot, a lényeg, hogy jól essen (örömcentrikusság, helló!).

Tompítsd a fényeket: kapcsold ki a kütyüket, elég a minden nap száz órában ömlő rossz hírekből, tompítsd le a fényt, gyújts meg egy gyertyát, és hagyd, hogy önkéntelenül is kicsit befelé fordulj. Nem kell elszakadni a való világtól (ezt nem is javasolnám), de néha le lehet állítani az információáradatot egy kicsit.

2015. október 4., vasárnap

Élőben az Enido-hu-n

Ha egy kis énidőre vágysz, és szívesen megismerkednél velem is, kedden 21:30-kor kattints az enido.hu-ra. Élő konzultációt fogok tartani, vagyis élőben kérdezhetsz a chaten, és azonnal válaszolok is a kérdéseidre. A fő téma a női megfelelési kényszer lesz, vagyis az, hogy milyen elvárások kapcsolódnak a különféle női szerepekhez, és hogyan lehet ezektől legalább valamelyest függetlenedni. Minél többen vagyunk, annál jobb, úgyhogy feltétlenül gyertek!

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...