2015. augusztus 10., hétfő

Ezt edd a melegben!

Olaszországba érve általában az első dolgom bemenni egy újságoshoz, ahol előbb úgy öt percig vágyakozva méregetem azt a két-három polcnyi életmódlapot, ami van, aztán kiválasztok párat (meg még párat), ami hazajön velem. Imádom azt, ahogyan az egészségtudatosság náluk simán megfér az élet élvezetével, ahogy nem tiltanak semmit, még a tésztát sem (mondjuk csúnya is lenne, ha pont ott. pont ezt tiltanák meg...), ahogy nem az ijesztgetés megy, hanem arra buzdítanak, hogy a meglevő lehetőségekből hozzuk ki amit csak lehet.
A Saper Vivere (figyeled, ahogy rímel a cím, a blog első szlogenjére, a "tudunk élni"-re? - pedig akkor még nem is tudtam, hogy létezik ilyen újság...) júliusi számában találtam egy remek cikket arról, mit is érdemes enni ebben a nagy melegben ahhoz, hogy a megfelelő mennyiségű folyadék is bekerüljön a szervezetünkbe, és azért a kulináris élvezetek se maradjanak el.

Szerintem ez itthon is nagyon hasznos lehet, mert lássuk be, a hagyományos magyar strandkaják finomak, de brutálisan hizlalnak. Két hét egy balatoni strandon lángossal, palacsintával, hot doggal, hamburgerrel, főtt kukoricával, lefojtásnak meg egy kis jegeskávéval és kólával, és egyrészt eladósodsz, másrészt pedig felszedsz minimum öt kilót. Szerintem sokkal jobb, változatosabb és könnyebb, vagyis összességében sokkal egészségesebb az olasz megfejtés, amit kiegészítettem a saját ötleteimmel.

Reggelire: kezdd a napot elég folyadékkal!

Image courtesy of Serge Bertasius Photography/ FreeDigitalPhotos.net
Vagyis igyál meg egy jeges teát, vagy egy házi készítésű frappét cukor nélkül (na jó, kevés cukorral, a jegeskávé egyszerűen kívánja a cukrot), és egyél hozzá egy adag cukormentes müzlit tejjel és gyümölcsökkel, valamint utána tolj be egy rendes szelet görögdinnyét. Én italnak még megkockáztatnék hozzá egy kis narancslevet, lehetőleg frissen facsartat, ártani biztos nem árt.
A másik alternatíva egy csésze hideg gyógytea (a csipkebogyót például kifejezetten langyos vízben kell kiáztatni, hogy ne károsodjon a C-vitamin tartalma), egy teljes kiőrlésű kenyérből vagy zsemléből készült szendvics sok zöldséggel (paradicsommal, rukolával, uborkával, nálam még biztos bejátszana egy kis paprika, jégsaláta, retek, ilyesmi). Édességként jöhet egy joghurt barackkal. Én itt is meginnék mellé egy pohár narancslevet.

Tízórai és uzsonna: jó alkalom a hidratálásra

Image courtesy of anat_tikker/ FreeDigitalPhotos.net
A tízórai és az uzsonna nemcsak nassolásra való, hanem a folyadékháztartásodat is rendbe rakhatod közben, ha esetleg nem ittál volna eleget az étkezések között. Lehet például jégkását csinálni citromból (vagy dinnyéből, barackból, a linkekre kattintva jön a recept), turmixot mindenféle más gyümölcsökből (de a dinnye sem tilos, itt találod az ötletet), vagy telerakni gyümölccsel a limonádét. A gyümölccsel összeturmixolt joghurtot szerintem a mélyhűtőbe is nyugodtan betolhatod, lesz belőle gyümölcsfagyi. Vagy tudod mit? Az összeturmixolt gyümölcsöt is betolhatod magában, abból meg jégnyalóka lesz, ha előtte gondosan betöltöd az Ikeás, pálcikás formákba.

Ebéd: legyen könnyű, de lakj jól vele

Image courtesy of tiramisustudio/ FreeDigitalPhotos.net
 Egy nagy adag saláta egyrészt kivédi, hogy túl sokat egyél, másrészt, és talán ez a fontosabb, nagy adag zöldséget vihetsz be vele a szervezetedbe. Vagyis valamilyen saláta legyen az első fogás (nálam szokás szerint a görög a kedvenc ilyenkor, de idén rákattantam a sárgadinnye-sonka kombóra is. A saláta után jöhet valamilyen könnyű sült hús egy kis krumplival (ha lehet, nem zsiradékban sütöttel, inkább héjában sülttel vagy párolttal), és egy nagy pohár friss gyümölcslé. Esetleg elő lehet szedni egy adaggal a délben lefagyasztott gyümölcsből is. A másik verzió egy zöldségekkel és csirkével összekevert tésztasaláta, ez egytálételnek is megteszi. Mellé jöhet egy joghurt sok gyümölccsel.

Vacsora: tudj tőle aludni

Image courtesy of tiverylucky/ FreeDigitalPhotos.net
Ha végre lemegy a nap, akkor sem kell annyira teleenned magad, hogy utána álmatlanul forgolódj. Kezdj valamilyen levessel. Még jobb ha hideg, például egy jó kis hideg uborkaleves, sárgadinnye-krémleves, hideg zöldségleves (gazpacho) vagy a mi hagyományos hideg gyümölcslevesünk. Aztán jöhet egy roston sült hal az omega-3 ellátás érdekében, vagy valamilyen egytálétel párolt zöldséggel, és egy nagy adag gyümölcssaláta, esetleg egy kicsi fagyival.

És persze ne feledkezz meg a napi 8-10. aktívabb életmód esetén 10-12 pohár vízről. Edzés előtt ehhez hozzájön még fél liter, utána legalább ugyanennyi, közben pedig még legalább 2 dl. A koffeinről érdemes tudni, hogy vízhajtó hatású, legalábbis napi 500 mg feletti adagban. Azért nagyon ne parázz, a szokásos 2 csészében kb. 300 mg koffein van. Szóval túlzásba nem kell vinni, és az sem baj, ha iszol mellé még egy kis vizet.

0 megjegyzés :

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...