2015. március 26., csütörtök

Ha nem szereted a metalt, ne öltözz metalosnak. Ilyen egyszerű

Ha szétnéztél már a blogban, akkor valószínűleg nem fog meglepetésként érni, hogy meglehetősen rajongok a keményebb zenékért, különösen a sárkányos-kardozós power metalért. Részben épp ezért röhögtem tegnap konkrétan fél órát a skandináv metalosok zseniális médiahekkjén. Elegáns, hatásos, betaláltak vele.

Történt ugyanis, hogy a H&M ruhamárka (amelyet egyébként nagyon szeretek) a legújabb kollekcióban piacra dobott pár pszeudo-metalos cuccot: zenekaros felvarrókkal díszített fekete dzsekit, farmert, horrorpólót, ilyesmit. Ettől pedig Henri Sorvali-nál, a finn folk-metalban utazó Finntroll gitárosánál kicsit lefőtt a kávé, és pár skandináv zenei és médiaszakemberrel összefogva zseniálisan meghekkelte az egész metaldzseki-bizniszt.


A kollekcióban szereplő, egyébként nem létező zenekarok logóihoz ugyanis Facebook-, Youtube- és MySpace-profilokat kreáltak, sőt, még zenéket, konkrétan egy 12 számos válogatást is feltöltöttek a netre, közben pedig a Strong Scene Productions nevű PR-csapat elhintette, hogy ezek mind egykori, nagy hatású underground-zenekarok, amelyek között két némileg neonáci banda is található. A sajtó és az internet egy emberként repült rá a hírre, hogy a H&M neonáci bandákat reklámoz, a vezetőség meg nyilván fogta a fejét, hiszen ha valaki, ők pontosan tudták, hogy az említett zenekarnevek a marketingosztály fél évvel ezelőtti értekezletén hangzottak el először.

Végül persze Sorvaliék bevallották, hogy ez az egész egy orbitális hoax, hozzátéve, hogy jó lenne, ha a divatcégek nem kezdenék más szubkultúrák jellegzetes tárgyait kiárusítani anélkül, hogy valamit is tudnának az adott területről, vagyis nem baj, ha egy cég tisztában van azzal, mit is árul valójában. És persze, hogy a metal sokkal több annál, mint hogy az ember rárak egy dzsekire pár zenekaros felvarrót, és morcul néz.



A magam részéről, nemcsak metal-rajongóként (méghozzá olyan metal-rajongóként, aki hetente kétszer megkapja, hogy "nem is gondoltam volna rólad" csak mert nem járok mindenhová bőrben-szegecsben), hanem lelki dolgokkal és stílustanácsadással egyaránt foglalkozó szakemberként is teljesen egyetértek. Mert a ruhád azon kívül, hogy véd a hidegtől és megfelel bizonyos társadalmi szabályoknak, jó esetben a belső világodról is elárul valamit. Persze lehet ezen egy kicsit turbózni, nyugodtan öltözz egy kicsit magabiztosabbnak az állásinterjún, és kicsit dögösebbnek az első randin. Azzal sincs baj, ha a divattervezők merítenek más kultúrákból és népviseletekből, ameddig ez megmarad az inspiráció szintjén.

De ordasat hazudni nem ér. Ha életedben nem hallgattál még Rihannánál keményebb zenéket, akkor ne öltözz metalosnak. Ha annyit tudsz a gördeszkáról, hogy gurul és veszélyes, akkor ne öltözz deszkásnak. Mint ahogy a rap sem annyi, hogy megfordítod a fejeden a baseball-sapkát és böszme aranyláncot raksz a nyakadba. Ha nincs közöd az egészségügyhöz, akkor ne vegyél fel fehér köpenyt, ha nem vagy rendőr, hanyagold a kék egyenruhát. Azzal, hogy kritikátlanul magadra aggatsz bármit, amit egy divatcég aktuálisan trendinek kiáltott ki, még semmit nem tettél az egyéniségedért, semmit nem mondtál el a lelkedről, sőt, olyat állítottál, ami nagyon nem igaz.

Ha rám hallgatsz, inkább olyan ruhákat választasz, amelyek valóban a tieid, és rólad szólnak. A jelmezeket inkább hagyd meg a farsangra.

Ha tetszik a blog, csatlakozz a Zöldsaláta Facebook-közösségéhez! De a Twitteren és a Bloglovinon is követheted a Zöldsalit!  

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...