Táplálkozás és egészség

Egyél jót, egyél jól, légy egészséges!

Lélek és coaching

Lelki wellness a life coach szemszögéből

Mozgás es wellness

Sport, fitnesz, edzés, pihenes es lazítás

Zöld es bio

Zöld háztartás, városi bioságok

Szépség es stílus

Öltözködés, színek, stílusok, kencék, sminkek, illatok

2015. február 27., péntek

Már megint nem fogytam egy dekát sem!

Van az a pillanat, amikor egyszerűen beragad a mérleg nyelve, amikor ha fene fenét eszik, sem hajlandó megmozdulni. Ilyenkor persze lázasan kutatjuk az okokat, elemezzük az étrendünket, az edzéseinket, vagy egyszerűen csak elkeseredünk - ki-ki vérmérséklete szerint. Pedig lehet, hogy nem egyszerűen arról van szó, hogy lusták voltunk elmenni az edzőteremig, vagy megettünk egy szelet tortát. Összeszedtem pár mélyebben fekvő szabotőrt:

Image courtesy of hyena reality/ FreeDigitalPhotos.net
 
Testalkat és hormonok
Az a helyzet, hogy a nők teste egyszerűen több zsírt raktároz, mint a férfiaké. Egy férfi, ha keményen edz, akár 10 alatti zsírszázalékkal is elkaristol, egy nőnél viszont ez már egészségtelen lenne (persze vannak extrém kivételek, sportolók, stb. de most beszéljünk megint a nagy átlagról, mondjuk rólad, meg rólam). A ciklus is hatással van a hízásra-fogyásra - biztos tapasztaltad már, hogy a menstruáció előtt legalább 1-2 kilóval nehezebb vagy, mint előtte, már csak azért is, mert a szervezeted jelentős mennyiségű vizet tart vissza.
Hogyan oldd meg? Először is ne tűzz ki elérhetetlen célokat. Ha széles a csípőd, akkor széles, a csontjaidból nem tudsz lefaragni.. Ha évek óta vérre menő harcot vívsz az utolsó egy-két kilóval, akkor lehet, hogy a szervezetednek az lenne az ideális, ha az az egy-két kiló egyszerűen rajtad maradna. Ez persze nem felmentés az edzések ellógására, egyszerűen csak arra szeretnélek kérni, hogy hallgass a testedre, és sanyargatás helyett inkább működj együtt vele.

Rejtett allergiák és egyéb problémák
Ki nem derült, kezeletlen egészségügyi problémák is okozhatják a mérleg megtorpanását. Néha épp a leadhatatlan túlsúly hívja fel a figyelmet a glutén-, a tejfehérje-, a tejcukor-, a szója-, a földimogyoró-, vagy a citrus-allergiára, ilyenkor ugyanis az allergén méreganyagként viselkedik a szervezetben. De lehet a túlsúly a pajzsmirigy-alulműködés, vagy a PCOS (policisztás ovárium-szindróma) tünete is.
Hogyan oldd meg? Ha ilyesmire gyanakszol, menj orvoshoz, ugyanis csak orvosi vizsgálattal lehet igazolni, vagy kizárni az allergiát és az egyéb egészségügyi problémákat. .

Bánatzsír
Coachként elég gyakran tapasztalom, hogy a fizikai problémák, köztük a túlsúly oka sokszor a lélekben keresendő. Számos ügyfelemnél láttam, hogy a felesleg egyfajta "védőburok" szerepét tölti be: egyrészt fizikailag is távol tartja az elhidegülőben levő partnert, másrészt pedig megakadályozza, hogy valami új alakuljon ki, ami fájdalmat okozhat, bonyodalmat hoz az életünkbe, esetleg fel kéne adni érte a megszokott punnyadtat. Olyan is van, hogy valaki a bánatát, depresszív érzelmeit fojtja finomságokba.
Hogyan oldd meg? Beszélj, beszélj, beszélj. A barátaiddal, a családoddal, bármilyen bizalmasoddal, de akár szakemberhez, life coachhoz, pszichológushoz, kineziológushoz is fordulhatsz. Ha egyik sem szimpatikus, írd ki magadból, ami bánt - lehet, hogy épp ez fog elvezetni azokhoz a legmélyebb érzelmekhez, amelyeket még magadnak sem mertél bevallani.

Stresszkilók
Nincs mese, a stressz hizlal. A stresszhormonok, például a kortizol bonyolult biokémiai folyamatok eredményeként éhessé tesznek, ráadásul ha folyton feszült vagy, kisebb gondod is nagyobb annál, hogy mit eszel, ahhoz nyúlsz, ami elsőként a kezedbe akad. Ilyenkor kerülnek elő a tartósított, cukros-zsíros gyorskaják.
Hogyan oldd meg? Mozogj, ez a legjobb stresszoldó, és még az alakodnak is jót tesz. A legsűrűbb időszakokban is igyekezz annyit aludni, amennyit csak lehet, és próbálj megtanulni néhány egyszerű relaxációs technikát - semmi hókuszpókusz, csak ülj le, és figyeld pár percig a légzésedet. Jót tesz a zene is, a műfaj és az album csakis tőled függ.

2015. február 14., szombat

Valentin-napra: tűztánc

Ha már Valentin-nap, akkor legyen egy kis tűz, meg szenvedély, meg szerelem, meg hasonlók, Szerintem valami ilyesfélét kellene ma ünnepelni a közhelyes szoftpornó és a szívecskés plüssmaci helyett. Érdemes megnézni, süt belőle az erő, és az is hihetetlen, ahogy az utolsó két percben Flatley-vel játszanak egymással. Elképesztően szép.

2015. február 13., péntek

Cindy Crawford bevállalta - de mit is?

Mostanában járja az internetet Cindy Crawford legutóbbi, retusálatlan címlapja az amerikai Marie Claire készülő, áprilisi számából. Az első gondolatom nekem is az volt, hogy hú, meg ha, tényleg riszpekt (csak könyörgöm, ne legyen már ebből is mozgalom, meg ellenmozgalom, mert az elég gáz) , aztán jobban megnéztem a képeket, és rájöttem, hogy itt a retusnál és annak hiányánál komolyabb a probléma.

Kép innen
Ha jobban megnézitek, ez a "bevállalom, hogy így néz ki egy 48 éves nő teste" fotó némi elhanyagolásról is árulkodik. Ez pedig Cindy esetében különösen azért furcsa, mert ő modellként épp a testére, a megjelenésére alapozta az egész karrierjét. Fogalmam sincs, mennyit sportolhat manapság, de az a gyanúm, hogy a képen látható megereszkedések, lazaságok úgy jó fele eltüntethető lenne némi rendszeres, kemény edzéssel, nem kellene hozzá a plasztika meg a Photoshop. Úgyhogy aki most bőszen bólogat, hogy hát igen, 45 fölött már elkerülhetetlen a megereszkedés, az szánjon rá egy kis időt, hogy megnézi mondjuk Jennifer Anistont, aki 45 éves, vagy Jennifer Lopezt, akit egyébként személy szerint nem kedvelek különösebben, de ő is 45, és még gyerekei is vannak, és mégis. Meg hogy legyen egy kis házi feladat, keressetek rá a hetven (!) éves Helen Mirrenre. (Direkt paparazzi-fotókat kerestem, lévén azok is jellemzően retusálatlanok). Madonnát már nem is említem, őt inkább aktuális közellenségnek szokták kikiáltani, mert agyongyúrja magát, és aki ennyit sportol, nos az biztosan egy önző dög, aki csak magával törődik (legalábbis ez szokott lenni a közkedvelt érvelés, bár számomra nem teljesen világos az összefüggés).

Félreértés ne essék, nem azt mondom, hogy kötelező tökéletes testet villantani a strandon 30, 45, 48 vagy akárhány évesen. Csak annyit szeretnék mindezzel közvetíteni, hogy ne csapd be magad. A tested, az izmaid állaga nagyon nagy százalékban attól függ, mit és mennyit eszel, mit és mennyit sportolsz, akkor is, ha egyébként nem vagy egy nádszál alkat - nem is kell annak lenned. (Vannak különleges esetek, fogyást-hízást nehezítő egészségügyi helyzetek, stb., az persze egészen más tészta, de itt és most essék szó a nagy átlagról.) Azt is megértem, ha nincs napi két órád a gyúrásra, és nem személyi dietetikus állatja össze az étrendedet. Nekem sincs napi két órám, néha még heti kettő sem, úgyhogy beérem annyi sporttal, amennyit össze tudok hozni. De pontosan látom, hol lennék még feszesebb, ha többet járnék mozogni, és nem fogom a korra, meg az "ez az élet rendjé"-re az apróbb meglöttyedéseket. Számtalanszor írtam-mondtam már, és most is tartom: egyáltalán nem kell tökéletesnek lenni, csak azért, mert a celebek egy része igyekszik annak álcázni magát. Lehet rossz napunk, lehet olyan időszakunk, amikor magasról teszünk az egészre, abszolút jogunk van nem mindig a legjobb formánkat hozni, hagyjuk másra a tökéletesség-mániát.. De mindennek a fordítottja is igaz: nem kötelező meglöttyedni sem csak azért, mert az ember elmúlt ennyi meg annyi, és mert a Cindy is. Egy modell erősen meglazult combja egy újságban a világon semmit nem legitimál. Ha lehet, te se mentegesd magad ezzel, még Cindy Crawford-ra hivatkozva se. Inkább tegyél meg annyit magadért, amennyi jelenlegi körülményeid között lehetséges. Sokkal többet érsz el vele, mintha egy mozgalmár címlap miatt elfogadod, amin egyébként tudnál változtatni.

Update: A Facebookon kialakult beszélgetésekben úgy vettem észre,hogy sokan félreértelmezték a posztot. Nos, akkor szögezzük le: nem azt mondtam, hogy Cindy igénytelen lenne. De azzal, hogy a megereszkedett bőrt mintává emelik a természetesség trendje nevében, azzal önigazolást adnak azok kezébe is, akik hajlamosak a beletörődésre, pedig tudnának, sőt, esetleg akarnának is változtatni. Azért linkeltem be a két Jennifert: messze nincs tökéletes alakjuk, de látszik rajtuk az edzés. És tényleg nem kell ilyen vékonynak lenni, még jóval fiatalabb korban sem, mert abban valóban az alkat és a genetika is keményen játszik. Ismerek gyönyörű duci lányokat, nőket, nem ezzel van bajom, hanem azzal, hogy a nagy természetességi ellentrendben elfelejtik hangsúlyozni, hogy azért bőven van, ami a te döntésed (meg persze olyan is van, ami nem, ld. striák). Nem baj, ha nem döntesz úgy, nem kötelező, ha nem érzed vele komfortosan magad, de tudd, hogy sok mindenben nem vagy a körülmények áldozata. 

2015. február 10., kedd

Előzd meg, gyógyítsd természetesen!

Most, hogy az egész család különféle szezonális felső légúti szutykoktól köhög-tüsszög, azt hiszem, ideje kicsit foglalkozni azzal, hogyan érdemes próbálkozni ezeknek a betegségeknek a megelőzésével, vagy, ha már elkaptad, mint mi, akkor a házilagos gyógyításával. Persze egy szóval sem mondom, hogy ne menj orvoshoz, az legyen az első lépés, már csak azért is, mert nem árt tudni, kell-e antibiotikum arra a szuttyra, ami neked épp van. Ha viszont nincs rá szükség, mondjuk azért, mert valami szezonális vírust sikerült bekapni, akkor jöhetnek a házilagos módszerek, hogy ne kelljen a kelleténél többet szenvedni a betegségtől.

Image courtesy of Ambro/ FreeDigitalPhotos.net

Először is, nézzük a megelőzést.
- Nem vagyok nagy híve a hisztérikus fertőtlenítésnek, szóval nálam ne keressetek antibakteriális szappant, vagy fertőtlenítő felmosószert. Ilyenkor viszont nem árt viszonylagos rendszerességgel alaposan kezet mosni, hogy legalább a felszedett baciktól megszabadulj. A nyári utazásokon kívül ilyenkor látom értelmét a kézfertőtlenítő zseléknek is, jobb a biztonság. A természetes megoldások hívei zselé helyett pár csepp alkohollal vagy teafa-, illetve levendulaolajjal is átdörzsölhetik a kezüket. Egy amerikai honlapon egész pontosan pár csepp vodkát olvastam, de nem igazán tudom értelmezni azt a jelenetet, hogy valaki kézfertőtlenítési célzattal kapja elő időnként a tatyóból a laposüveget. Viszont a dolog másik oldalaként az sem szerencsés, ha a folytonos kézmosástól kiszárad, hámlik, repedezik a kezed, mert az ilyen mikrosérülések is kaput nyithatnak a fertőzésnek. Vagyis: kézkréééém!

- És ha már fertőtlenítés, néha nem árt elgondolkodni, hogy a rendszeresen tisztított tárgyainkon kívül hol telepedhetnek még meg a különféle kórokozók. Csak néhány ötlet: kilincsek, telefon, billentyűzet... Szintén külföldi honlapokon olvastam, hogy még az edzőtermi gépek fogantyúit is le kéne spriccelgetni valami antibakteriális cuccal, mielőtt hozzájuk nyúlnánk, de ez nálam már kicsit a hisztériára hajaz (számotokra értelmezhető az, hogy antibakteriálsi spriccnivel jártok gyúrni?). Kompromisszumos megoldásként azt viszont normálisnak érzem, hogy az összeizzadt ülést leterítem a törölközőmmel (persze nem azzal, amelyikkel később zuhanyozni fogok), már csak azért is, hogy ne hagyjam ott a saját izzadságnyomaimat.

- Az alkohol nem segít az immunrendszernek, szóval megelőzésképp nem nagyon érdemes pálinkázni A tea, különösen a gyógynövényekből készült tea viszont hatékonyan hidratálja a szervezetet, a melegsége, gőze is jól esik. Még jobb, ha mézzel, citrommal készíted, de ne a forró italba tedd a citromot és a mézet, mert úgy semmit nem ér, várd meg inkább, amíg ihatóra hűl. A csipkebogyótea is oké, de ne főzd, mert úgy csak színes víz. Ha C-vitamint szeretnél tőle. akkor egy éjszakán át áztasd a bogyókat langyos vízben.

- Izzadd ki: náthásan nem annyira ajánlatos sportolni, amíg viszont a megelőzés a cél, addig nagyon is. A szauna is jó ötlet, én imádom, amikor beülök a 100 fokba, és arra gondolok, hogy kint mínusz kettő van.

- Pihenj eleget. Ez az, ami alapnak tűnik, mégsem csináljuk, mert ezer fontosabbnak tűnő dolgunk van. Pedig nem ártana legalább néha kipihenni magunkat.

Image courtesy of aeypix/ FreeDigitalPhotos.net

És mi az, ami beválik, ha egyszer kitört a szutty?
- A gyógyszerészeti rész tekintetében mindenki másra esküszik a totális gyógyszermentességtől a vény nélkül kapható náthagyógyszerekig. Nekem a homeopátia vált be az utóbbi időben, az az influenza elleni homeobogyó, amit lépten-nyomon hirdetnek. Aki azt mondja, placebo, annak azt mondom, kevéssé érdekel. Voltam párszor náthás életemben, tudom, milyen a lefolyása gyógyszer nélkül (vacak), gyógyszerári készítményekkel (valamivel enyhébbek a tünetek, viszont kikészül a gyomrom) és homeobogyóval (jelentősen enyhébb tünetek). Szóval ha placebó, akkor placebó, a lényeg, hogy hat.

- Ha a megelőzésnél azt mondtam, hogy pihenj, akkor ilyenkor fokozottan. Persze, van olyan helyzet, hogy lábon kell végigcsinálni a náthát, de ha nem nagyon gáz, akkor inkább maradj otthon, teázz, olvass, aludj, ami jólesik. Ha lázad van, akkor mindez egyenesen kötelező.

- Igyál eleget. A légúti szutykot is oldja, ha elég a folyadék a szervezetedben, vagyis nem fogsz testszerte bedugulni. Jól jöhetnek a különböző forró italok, a tea, a forró leves, vagy az egyszerű citromos-mézes meleg víz. A kalapkúra viszont egybehangzó vélemények szerint nem hatásos, pont azért, mert az alkohol szárít.Persze, ha jól esik, nyugodtan igyál meg egy korty forralt bort, vagy erősebbet, de ne felejts el jó sok vizet utána küldeni.

- Forró fürdő illóolajjal: a gőz is oldja a taknyot és az egyéb váladékokat, nem utolsó sorban pedig jól is esik. A citrom, a levendula és a teafaolaj hatásosan öli a kórokozókat, az eukaliptusz és a menta pedig légzéskönnyító, de ez utóbbiakat gyerekeknél lehetőleg ne használd, és a homeobogyókkal sem kompatibilisek. Update: Máthé Fanni aromaterapeuta szerint (lásd a kommentekben) a mentolos illóolajokat a bőrizgató hatásuk miatt inkább ne a fürdővízbe tedd, hanem párologtasd, fürdéshez inkább a brazil eukaliptusz, a madagaszkári kámforfa, illetve a kakukkfű bizonyos típusai valók. Ezúton is köszönöm a szakértői kiegészítést! :)

- Fűszerezz ezerrel: a fűszerek is szépen ölik a bacikat, és ha egyébként sem utálod a csípőset, ilyenkor extrán jól esnek. A legjobb a gyömbér, én a reszelt gyömbért, egyszerűen leforrázva, teaként fogyasztom, szuperhatásos. De a kurkumáról, a fekete borsról, a fahéjról, a chiliről is ódákat zengenek, szóval egy jó kis indiai kaja tutira nem árthat. A hagyma és a fokhagyma is közismerten jó vírus- és baktériumölő, ha már úgysem mész emberek közé, meg lehet próbálkozni a fokhagymás mézzel, pirítóssal, vagy valami jó hagymás étellel.

2015. február 4., szerda

Gyors hangulatturbó szürke napokra

Vannak napok, amikor egyszerűen semmi nem jó: szürkeség van, hideg van, fáradt vagy, vagy egyszerűen eleged van, Én ilyenkor legszívesebben kiírnám a pólómra, hogy "Ne szólj hozzám, harapok", de tartok tőle, hogy ez mégsem teljesen jó megoldás. Viszont akármennyire jó dolog is a pozitív gondolkodás, nem és nem akar kiülni ilyenkor a fejemre a konstans mosoly, a kényszerítést és az önhazugságot meg nem szeretem. Vannak viszont olyan apró fixek, amelyek ilyenkor is segítenek túllendülni a nehéz kezdésen, és legalább egy kicsit jobbá tenni a napot. Mutatok párat azokból, amelyek beváltak.
Image courtesy of artur84/ FreeDigitalPhotos.net
 Klassz fehérnemű. Nem kell feltétlenül olyan helyzetbe kerülni, hogy lássa is valaki (persze, ha ezt szeretnéd, az is jó megfejtés), egyszerűen tudd, hogy szuper, minőségi cucc van a ruhád alatt, ez önmagában is turbózza az önbizalmadat.

Önbizalomnövelő ruha. Itt két megoldás van: vagy belebújsz valami puhába-melegbe, ölelősbe, amiben nagyon jól érzed magad, vagy felvértezed magad egy szupermagabiztos külsőt adó, üzletasszonyos power set-tel. Utóbbi inkább vizsgára, vagy kemény tárgyalásra ajánlott, ahol azt a benyomást kell keltened, hogy most aztán megeszed őket reggelire.

Színek. Legyen rajtad valami élénk színű. Válassz egy kedvenc árnyalatot, ami ütős, és jól áll, és helyezd el az öltözéked egy stratégiai pontján. Mondjuk teríts a válladra egy erőteljes színű sálat, vegyél fel a szürke kabátodhoz egy piros kesztyűt, táskát vagy cipőt.

Egyedüllét. Néha tényleg az kell, hogy ne szóljanak az emberhez. Ilyenkor ne erőltesd, hogy te voltaképpen társasági lény vagy, fogadd el, hogy ma csigaház van, és pont.

Barátok. Igen, ez épp az előző ellentéte, mert néha meg éppen az esik jól, ha valaki ott van, meghallgat, meghallgatod, vagy egyszerűen csak feltölt a lényével, a szavaival, a közös nevetésekkel. Elismerem, hogy nem mindig könnyű megszervezni egy személyes találkát, de szerencsére létezik telefon, e-mail és Facebook.

Image courtesy of  Serge Bertasius Photoggraphy / FreeDigitalPhotos.net
Kencék. Elég triviális dolog, de ha egyszer beválik? Az élénk színű rúzs, a szokottnál gondosabb smink, a legdrágább parfümöd mind emelik a nap fényét, különösen akkor, ha alapból nincs neki túl nagy fénye. (Erre szoktam mondani, hogy akkor most felfestem az arcomra a harci csíkokat, és elindulok bele a nagyvilágba kommandózni.)

Egyéb szépségipari kényeztetések. A forró fürdő is olyan alapmódszer, de mindig bejön. Ne feledkezz el valamilyen hangulatjavító illóolajról (levendula, mandarin), vagy egy illatos fürdőbombáról. Nálam mostanában a LUSH Valentin-napi Unicorn Horn habfürdője a kedvenc (nem vagyok egy kifejezett plázamacska, de ahol csajok vannak, ott előbb-utóbb előkerül egy szivárványszínű csillámpóni is, ez nem kérdés), illatos, finom, csúcs. Felkészül a Heart Throb bubbleroon szintén csillámokkal, és a Prince Charming tusfürdő, már csak a neve miatt is, ki állna ellen egy fehér lovas hercegnek? Amikor pedig időm és pénzem is engedi, akkor fodrász, kozmetikus, mert megérdemlem.

Fotó: lush.hu

Megadni a módját. Igen, egyedül is jár a szép teríték, a finom étel, a kedvenc bögrédben felszolgált kávé, ha családra főzöl, akkor pedig pláne. Ha nagyon bal lábbal kelsz fel, akkor a szépen tálalt reggeli is emel rajtad egy kicsit, ne állj meg ott, hogy a konyhában, állva, fél kézzel a táskádban matatva felhajtasz egy kávét.

Image courtesy of KEKO64 / FreeDigitalPhotos.net
 Mozgás. Azt kell eldöntened, milyen mozgásra vágysz: dinamikus, kihajtós cuccra, vagy inkább valami visszafogottra, amikor nem hallod kétpercenként, hogy "kibírod, ég a zsír!". Nekem a tánc az, ami mindig bejön, a legjobb, ha NIA formájában tálalják, de az otthoni improvizáció is segít elmondani, ami bennem van. És ne felejtsük el, hogy a tánc zenével jár, ami ugye szintén a legjobb hangulatjavítók egyike :) Na és persze a jóga is beválik, már csak a relaxálós.meditálós rész miatt is.

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...