Táplálkozás és egészség

Egyél jót, egyél jól, légy egészséges!

Lélek és coaching

Lelki wellness a life coach szemszögéből

Mozgás es wellness

Sport, fitnesz, edzés, pihenes es lazítás

Zöld es bio

Zöld háztartás, városi bioságok

Szépség es stílus

Öltözködés, színek, stílusok, kencék, sminkek, illatok

2014. február 26., szerda

Ne agyalj, csak táplálkozz egészségesen!

Aki szereti a Coursera kurzusait, annak csak ajánlani tudom, hogy legközelebb, amikor indul, iratkozzon be Dr. Maya Adam Child Nutrition and Cooking című kurzusára. Az előadó annyira aranyosan és egyszerűen (ha nem volna pejoratív mellékíze, azt mondanám: földhözragadtan) közelíti meg az egészséges táplálkozás kérdését, hogy ezzel azonnal rá is cáfol mindenféle "egészségesen táplálkozni bonyolult és drága" tévhitre. A kurzuson bemutatott receptek például rém egyszerűek - a gyümölcsturmixtól az ötperces sütiig, az übergyors csirkehúslevestől a sajtmártással nyakon öntött párolt zöldségekig. Ebből viszont az következik, hogy az ember lányának azonnal kedve támad kipróbálni őket, amikor a legközelebb időzavarban próbál valami ehetőt és egészségeset alkotni.

Kép innen
Az egészséges táplálkozás alapelveit is bárki által értelmezhetően magyarázza el: semmi tudományos bikkfanyelv, csak a puszta tények és nagyon egyszerű ökölszabályok. Tilalmak és ijesztgetés, valamint kacifántos diéták helyett pedig amennyire lehet, az adalékmentességre való törekvés és a mértékletesség a vezérfonal. Újságíróként durván húsz éve az egészséges életmód, és ezen belül is gyakran az egészséges táplálkozás témájával foglalkozom, szóval azért eddig is volt már némi fogalmam a témáról. Ám amikor a videókban elhangzott a következő három szabály, hangosan felnevettem, mert annyira egyszerűek, és annyira tökéletesek. Tulajdonképpen tényleg ennyi a lényeg:

1. "Eat food. Not too much. Mostly plants." Vagyis: egyél (igazi) ételt. Ne túl sokat. Főleg növényeket. Ez az alapszabály egy Michael Pollan nevű úriember In Defense of Food (Az étel védelmében) című könyvéből való, és ha belegondolsz, ebben tényleg minden benne van. De legalábbis érdemes szem előtt tartani, és halkan mondogatni magunkban bevásárlás és főzés közben.

2. Vásárolj romlandót: az agyon-feldolgozott kaják többsége akár hónapokig is eláll, míg az igazi, termelői tej, a tartósítószermentes kenyér vagy a piacról hozott zöldség csak pár napig bírja. Vagyis ha viszonylag természetesen szeretnél táplálkozni, inkább járj hetente háromszor vásárolni, és romlandó alapanyagokkal töltsd meg a kosaradat.

3. Hagyd a címkét másra! Címkéket olvasgatni nagyon hasznos dolog, de a legjobb, ha olyan ételeket vásárolsz minél nagyobb arányban, amelyekre nem kell címke. A termelői tejet élelmiszercímke nélkül, egyenesen a te üvegedbe csapolják. Az almára sem igen kell címke, mert alma van benne, és passz. A csirkehúsban csirke van, és semmi más. Persze, most lehetne vitatkozni arról, hogy egészséges-e a szupermarketes csirke és a nagyüzemi alma, és nem is kérdéses, hogy a legjobb lenne mindezt a biopiacon megvenni, de ha a hiperben vásárolod meg a húst és a zöldségeket, még akkor is sokkal jobban jársz, mintha feldolgozott, ezerféle adalékot tartalmazó cuccot vennél. Amit csak lehet, érdemes otthon megcsinálni - egy gyors kevert tésztás sütit pár perc alatt (plusz a sütési idő) össze lehet ütni, és legalább biztos lehetsz benne, hogy nem kerül bele mindenféle csomósodást gátló, meg tartósítószer, meg színezék.

2014. február 19., szerda

Tankolj energiát!

Bevallom őszintén, nálam ilyenkor, február végén szokott elkezdődni a tavaszi fáradtság időszaka. Valószínűleg egyszerűen ilyenkor merülnek le a vitamintartalékaim, ilyenkorra lesz elegem a télből, és ilyenkorra kezdenek elborítani az elintéznivalók is, szóval van egy pont, ahol beáll az elegemvan-fíling, és legszívesebben lekucorodnék egy sarokba, hogy aludjak egy keveset, úgy kábé tavaszig. Ez az opció viszont sajnos nem játszik, úgyhogy marad az, hogy valahogy összekapjam magam addig is, amíg jobb nem lesz az idő. Mutatok néhány módszert erre - ezúttal nem az egyél sok vitamint - menj sportolni tárgykörből, bár azok sem haszontalan dolgok. Most mégis nézzünk egy kicsit mögéjük!

Kép innen
Súlyozd a tennivalókat! Ha fáradt vagy, hajlamos lehetsz az egész napot alibi-tevékenységekkel tölteni, miközben a valóban fontos dolgok egy lépést sem haladnak előre. Ehelyett sokkal jobb, ha minden reggel kijelölöd a két legfontosabb teendőt a munka, az otthon és a szabadidő frontján. Figyelem, ne akarj mindent odazsúfolni a listára, ragaszkodj a területenkénti maximum két fontossághoz. Ehhez add hozzá a két legfontosabb elintézendőt (telefonon, e-mailben vagy személyesen), és már kész is a napi teendőlista. Amennyire lehet, ragaszkodj hozzá, mert így eredményesnek érezheted magad, és még az a veszély sem fenyeget, hogy az alibizés miatt elmarad az edzés (már persze, ha hajlandó voltál a sportolást szabadidős prioritásnak tekinteni).

Törekedj az egyensúlyra! Ha elborítanak bennünket a teendők, hajlamosak vagyunk elsőként a barátnős találkozót, a kiállítást, a mozit és az edzést kihúzni a listáról. Pedig érdemes lenne legalább naponta egy feltöltődést szolgáló programot meghagyni, hogy ne teljesen kifacsarva rogyj le az ágyba.

Kreatívkodj! A kutatások szerint az agyműködés hihetetlenül sok energiát igényel. Vagyis amikor épp hiányt szenvedsz energiából, akkor küldd szépen szabadságra az agyadat. Olvasás, tévénézés, tanulás helyett inkább kreatívkodj: főzz, barkácsolj, horgolj, scrapbookozz, kertészkedj, amihez épp kedved van, a lényeg, hogy ne kelljen rajta túl sokat agyalni, viszont amennyire lehet elmerülj benne, és legalább pár percig csak az adott pillanatra és a feladatra figyelj.

Menj a levegőre! Oké, hogy szmog, meg köd, meg hideg, de akkor is. Ha pedig süt a nap, és van annyi időd, hogy eljuss a legközelebbi parkig, állatkertig vagy kirándulóhelyig, akkor pláne. Több kutatás is igazolta, hogy a körülöttünk levő természet látványa csökkenti a stresszt, és ezáltal véd a betegségek, valamint az energiahiány ellen.

 Ne hasonlítgass! Irigykedsz a szomszédasszonyra a mindig rendes lakása miatt, vagy az időmilliomos kolléganődre? Mielőtt teljesen belemerülnél az önsajnálatba, ami lerabolja az energiádat, less be egy kicsit a háttérbe, és kérdezd meg magadtól, vajon mi kell a vágyott teljesítmény eléréséhez. Ha azt látod, hogy szegény szomszédasszony éjt nappallá téve takarít, hogy minden ragyogjon, miközben te tegnap este is nyugodtan olvasgattál a kupi közepén, vagy hogy a kolléganőd a rengeteg ideje helyett inkább egy fix pasit szeretne, aki kicsit betáblázná az életét, már nem is biztos, hogy annyira vágysz a más rétjére, ami ugye mindig zöldebb. Ahol pedig mégis, ott kisebb változtatásokkal nyugodtan csiszolhatsz a saját életeden.

Ha tetszik a blog, csatlakozz a Zöldsaláta Facebook-közösségéhez! De a Twitteren és a Bloglovinon is követheted a Zöldsalit! 

2014. február 10., hétfő

Illatos Valentin-nap

A LUSH-nál szokás szerint finom, illatos fürdő- és masszázscsodákkal ünneplik a Valentin-napot. Én csak annyit tennék hozzá, hogy akkor sem tilos beleülni egy kellemes, forró fürdőbe, ha épp nincs kéznél egy aktuális herceg: ha jól érzed magad, akkor nem fog zavarni, hogy most épp egyedül vagy, ráadásul előbb-utóbb úgyis az utadba akad a pasi, le se tudnád rázni (jaj, ez egész oravecznórásan hangzik...). Szóval Valentinre és illatra fel - mutatom  a kedvenceimet:

A Close to you masszázstömbben van sheavaj, murumuru-vaj és kupuazu-vaj, plusz olívaolaj, kukoricalist és vaníliakivonat, hogy az illata is ínycsiklandó legyen. Csodásan puhává varázsolja a bőrt:

A Love Locket, azaz a Szerelemlakat voltaképpen egy meglepetésbomba. Ha beleteszed a fürdővízbe, először a szív alakú konfettik szabadulnak ki, a fürdőgolyót feltörve pedig előkerül egy kisebb, szív alakú fürdőgolyó (tiszta Matrjoska-baba, nem?), amelyben moszatszívecskék rejtőznek - innen nálam már nyert, mert ami a tengerből jön, az nem lehet rossz :)

 A Tender is the Night először tavaly szerepelt a LUSH kínálatában, de annyira kedvelték, hogy most visszatért, és marad is. A sheavajból és murumuru-vajból álló keveréket jázminnal, ylang-ylanggal és vaníliával illatosították - akinek egy pici fogalma is van az aromaterápiáról, annak innen már nem kell sok mindent mondani, a három illóolaj konkrétan tömény afrodiziákum...

Vegán, tartósítószermentes, ápolja és védi az ajkakat, ráadásul egy kis színt is ad nekik - ez a The Kiss ajakápoló. A könnyű balzsam shea- és kupuazuvajból készült, édességéről a bio agavészirup, illatáról a mandarin gondoskodik. A guaranamag pedig kissé megduzzasztja az ajkakat, hogy valóban csókolnivaló légy.

Ha tetszik a blog, csatlakozz a Zöldsaláta Facebook-közösségéhez! De a Twitteren és a Bloglovinon is követheted a Zöldsalit!

2014. február 8., szombat

Sportos kütyük (#3): futurisztikus szobor a nappaliban

Kitalálod, mi ez?





Na jó, elárulom: szobakerékpár. A LUNAR nevű, világszerte elismert design-cég egyik munkatársa, Matthis Hamann munkája. Hamann és munkatársai átérezték azoknak az embereknek a problémáját, akiknek a napi munka után semmi kedvük elindulni az edzőterembe, így olyan otthoni edzőfelszerelést akartak tervezni, amelyik a legstílusosabb otthonból se lóg ki, könnyű kezelni, és már megjelenésével is sportolásra csábít. A végeredmény a Vela bicaj, szerintem sikerült teljesíteni vele a vállalásokat. A szobornak is beillő kerékpár lendkereke a felfüggesztő huzalok mentén mozgatható, hogy minden felhasználónak kényelmes legyen. A kezelőfelület pedig egészen különleges, hiszen más-más színt vetít a kerékpár körül a földre a bemelegítéskor, az aerob edzés fázisában, és akkor is, amikor átlépjük az ajánlott pulzusszám felső határát. Gombok helyett ráadásul mozdulatokkal irányítható. Az árára sajnos nem sikerült rábukkannom, gondolom, az is méltó a designhoz, de ha valaki meglepne egy ilyennel Valentin-napra, hát, nem állnék ellen :)

Képek innen


2014. február 4., kedd

Bujkál benned a nátha? Előzd meg a durva tüneteket!

Image courtesy of marin/ FreeDigitalPhotos.net
Ebben a náthás-influenzás időszakban, jó, ha a gyógyszerek mellett néhány házi praktika is kéznél van a betegség ellen. A német eredetű Kneipp-terápia egyik módszerével arra is van esélyed, hogy megakadályozd, hogy a benned bujkáló nátha másnapra "teljes pompájában" kitörjön rajtad. Ha arra gyanakszol, hogy a nátha kerülget, tölts meg egy akkora lavórt 35 Celsius-fokos vízzel, amelyben egymás mellett kényelmesen elfér a két lábfejed. (Ha visszérproblémáid vannak, ne érjen a víz a bokád fölé!) Készíts a kezed ügyébe két nagyobb termosz forró vizet. Foglalj helyet egy kényelmes fotelben, felsőtestedet tartsd jó melegen, merítsd bele a lábadat a 35 fokos vízbe, majd az odakészített forró vízzel 12-15 perc alatt melegítsd fel a vizet 39-41 fokosra. (Hasznos, ha kéznél van a vízhőmérő.) Tartsd a lábadat még 5 percig a fürdőben, majd töröld szárazra, és azonnal feküdj bele a meleg ágyba 20-30 percre.

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...