Táplálkozás és egészség

Egyél jót, egyél jól, légy egészséges!

Lélek és coaching

Lelki wellness a life coach szemszögéből

Mozgás es wellness

Sport, fitnesz, edzés, pihenes es lazítás

Zöld es bio

Zöld háztartás, városi bioságok

Szépség es stílus

Öltözködés, színek, stílusok, kencék, sminkek, illatok

2014. január 26., vasárnap

HetiWellness #2

Íme a második HetiWellness sorozat, mert az elmúlt hetekben is sok minden történt ezen a fronton:
Image courtesy of Ambro/ FreeDigitalPhotos.net
 - Jógaaaa! A téli szünet után a múlt héten elkezdődött az aktuális jóga-tanfolyam. Mozgásként csúcs - nekem meg kellett érni rá, hogy rátaláljak a rohangálós-ugrálós sportok mellett/után, de azóta is lelkesedem. Most ráadásul a holdfázisokról és a szervezetre gyakorolt hatásukról tanulunk, és a gyakorlatok is ehhez igazodnak, szóval nagyon komplex élmény.

- És mivel a fogyó hold mindenféle tisztítási folyamatot támogat, jó nagy takarítást, selejtezést rendeztünk otthon. Még nem vagyok a végén, ráadásul az elvágólagos rend valószínűleg soha nem lesz az erősségem, de most kifejezetten jól esett két nagy zacskónyi lomot kirakni, és beszerezni egy új játéktároló polcot.

- Vegetable stir-fry, némileg indiai ízvilággal. Laaav - már csak a gyerekeimet kell rávenni, hogy egyék meg pl. a karfiolt. De ami késik, nem múlik :)

- Gyümölcsturmixok. Rákaptunk, mostanában minden megy bele, amit otthon találok, a fagyasztott bogyósoktól a banánig.

- Frissen facsart narancs- és grapefruitlé. A gyerkőcök inkább az édesebb (bio) narancsra buknak, én a grapefruitra. Vitaminbomba.

- Táplálkozástudományi kurzusok a Coursera-n. Nem kispályázok, egyből kettőt is elkezdtem: az egyik némileg populárisabb, mosolygós, cuki előadóval, a másik kicsit tényszerűbb, tudományosabb, kevésbé cukiskodó, viszont szintén jó fej oktatóval. Stréber vagyok, a maximális pontszámos teszteknek is tudok örülni :)

- Savanyú káposzta. Gyakorlatilag mindennel, a szendvicstől a húsételekig. Nem tudok betelni vele.

2014. január 23., csütörtök

Simplicity: Vegetable Stir Fry, avagy a műkínai

Az úgy kezdődött, hogy beiratkoztam a Stanford egy online kurzusára. Egész pontosan a Coursera.org-on keresztül követem a  gyermektáplálkozási kurzusukat, plusz a szintén amerikai Vanderbilt egyetem egyik táplálkozástani tanfolyamát (mi mást is hallgatnék ugye, ha nem valami egészséges életmóddal kapcsolatos dolgot). (Az ötletért köszönet Skita Erikának, aki nemrég mesélt nekem a Coursera kurzusokról!)

Image courtesy of amenic181/ FreeDigitalPhotos.net
A Stanford kurzusán egészen konkrét recepteket is ad az előadó, így került elő az az étel, amit ő elegánsan Vegetable Stir Fry-nak nevezett. Nekem pedig rögtön beugrott, hogy ez a kaja nálam elég sokszor előfordult az utóbbi időben, csak kevésbé elegánsan a "műkínai" néven futott, mert akkor csináltam, amikor hasonló ízvilágút, mégis valami egészségesebbet szerettem volna enni, mint a sarki kínai büfé tojásos rizzsel tálalt húsos cuccai.

Szóval a műkínai, amelynek elkészítése tényleg nem egy nagy konyhai fegyvertény. Először is felmelegítek egy serpenyőben egy kevés olajat - az amerikai receptben vajat használtak. Amikor meleg, beleszórok egy kevés felaprított hagymát, ha olyan kedvem van, akkor egy gerezd szétnyomott fokhagymát is. Ha ezek megpárolódtak, mehet rá a zöldség. Nálam eddig általában répával, káposztával, és vegyes, mélyhűtött zöldséggel készült (a legtöbbször mexikói keverékkel, amelyben répa, borsó és kukorica van), de az amerikaiaktól eltanultam, hogy karfiolt is tegyek bele. Finom lett, úgyhogy kísérletezős jövő előtt állok zöldpaprikával, brokkolival, cukkinivel és minden egyébbel, ami a kezem ügyébe kerül. Teszek rá egy kis vizet, hogy legyen miben párolódnia, egy kis szójaszószt, hogy kínai íze legyen, és némi fűszerfélét. A legtöbbször borssal, citromlével és kevés mézzel ízesítem, így édes-savanyú jellege lesz az ügynek (só nem kell rá, a szójaszósz éppen elég sós önmagában is), vagy tejszínnel és curryporral indiai irányba viszem el. Az amerikai videóban szilvaszósszal adnak kínai jelleget a zöldségeknek a szójaszósz mellett, ezt még nem próbáltam, de ami késik, nem múlik (ha valaki használta már, feltétlenül mesélje el, milyen lett). Amikor a zöldségek megpárolódtak, de még egy kicsit ropogósak, kész is a kaja. Rizzsel tálalandó, a barna kevésbé autentikus, viszont egészségesebb, a fehér kicsit "kínaibb". Ha nem szereted a rizst, kínai tésztával is finom.

2014. január 17., péntek

Gyorssegély fogyókúrázóknak

Ha még kitartasz az újévi fogadalmak mellett, de már meglegyintett a "minek ez az egész" érzése, íme egy kis gyorssegély: olyan pár perces tippek, amelyekre a nehezebb napokon is támaszkodhatsz.:

Image courtesy of photostock/ FreeDigitalPhotos.net
- Tartsd szem előtt a célodat: remélhetőleg nem csak úgy "hajrá, csináljuk" vágtál bele a fogyásba, hanem kitűztél egy elérhető, reális, mégis motiváló célt (pl. fél év alatt 8-10 kiló fogyás elég jónak tűnik). Amikor épp feladnád, gondolj arra, hogy mennyire fontos neked a cél, és mit fogsz érezni, ha megvalósítod (és előlegezz meg magadnak egy vállveregetést).

- Ne légy túl szigorú magadhoz: oké, hogy hajtasz a célodért, de nem kell mindent eldobni, és egy sarokban sajnálni magad, ha egyszer nem jött össze tökéletesen. Ne csinálj rendszert a túlevésből, az édességrohamból, az edzés kihagyásából, de egyszer-egyszer belefér. Folytasd ott, ahol abbahagytad, és kész.

- Tudd, mikor kell leállni: ne az agyonphotoshoppolt modellfotókat tekintsd mércének. Ha holnap összefutnál az illető modellel, meglepődnél, mennyire nem olyan az alakja, mint a képen.

- Nem arról szól a dolog, hogy marad-e időd az edzésre. Arról szól, hogy csinálsz-e magadnak időt rá.

- Ne diétázz, táplálkozz egészségesen. Sok zöldség-gyümölcs, sovány hús, sovány tejtermék, teljes kiőrlésű gabonaféle, kevés cukor zsír, még kevesebb alkohol - ezzel nem tévedhetsz nagyot, és ha az esetek 80 százalékában ehhez az összeállításhoz ragaszkodsz, fogyni is fogsz.

- Ne az izomláz legyen a cél, hanem a jóleső fáradtság. Ha eddig nem edzettél, pláne nem kell túlhajtanod magad, maradj a fokozatosságnál. Ja, és ha végképp nincs kedved sportolni, egy lazább edzés (stretching, kevés úszás, tempós gyaloglás) pont egy laza edzéssel több a kanapén tespedésnél.

2014. január 16., csütörtök

Gyömbéres turmix édességhiány esetére

És ha mér blogszemlézek, ezt a fantasztikus, édes, csokiroham-elleni gyömbéres turmixot a Raw Edibles blogon találtam, szerintem nagyon ott van:

Image courtesy of africa/ FreeDigitalPhotos.net

Hozzávalók: 
3 érett esetleg már kicsit foltos banán
4 szem kimagozott datolya
Fél teáskanál fahéj
Fél evőkanál gyömbérlé (Elég, ha a gyömbért fokhagymanyomóval veszed kezelésbe, vagy lereszeled, esetleg nagyon apróra vágod)
1 csésze kókuszvíz.

Az elkészítés nem különösebben bonyolult, be mindennel a turmixgépbe, és hajrá!
 Garantáltan nem fogsz utána maradék szaloncukorért turkálni a szekrényben.

Környezetbarát farmer Finnországból

Finnországból rendre olyan hírek érkeznek, amelyek a szememben egyfajta álomországgá teszik az északi rokon-országot. Na jó, a hidegtől tekintsünk el, máig emlékszem, milyen durva volt a mínusz húsz fok márciusban, amikor úgy 18 évesen ott jártam cserediákként. De egyébként fantasztikus hely: egyrészt gyönyörű, a finnek pedig mindent meg is tesznek, hogy megőrizzék a természet szépségét. Azán érdemes egy pillantást vetni az oktatási rendszerükre, gyorsan kiderül, hogy nem a poroszos szisztéma a nyerő, ha kiművelt emberfőket szeretnénk képezni. Ja, és zeneileg is ott vannak, van egy pár kedvencem arrólfelől.

Kép innen
Környezetvédelemben pedig nagyon keményen van mit tanulnunk tőlük. A Pure Waste Textiles elnevezésű cégről, amely teljes egészében újrafelhasznált anyagokból gyárt farmer- és pólóanyagot, először egy finn divatblogon, az OutsaPop-on olvastam. A koncepció zseniális: az alapanyag újrahasznosított textilhulladék, ráadásul sem tiszta vizet, sem pedig vegyszereket nem használnak a gyártásnál. Tekintve, hogy hagyományos gyártási technológia mellett egyetlen farmernadrág elkészítéséhez 8-10 000 liter vízre van szükség, és a világon évente 3000 millió darab farmernadrágot gyártanak, el lehet képzelni, milyen hatása lenne, ha a többi farmergyár is átvenné ezt az új eljárást. Az sem lenne persze kevésbé forradalmi, ha a farmergyártók és a többi ruhás cég egyszer csak elkezdené visszagyűjteni a szakadt, kidobásra ítélt ruhadarabokat, és újrahasznosítaná őket (ennek nyomai egyébként a H&M-ben már láthatók, hátha más is kedvet kap idővel).

Ráadásul, mivel a Pure Waste vegyszerekkel sem kezeli a textíliákat, nem valószínű, hogy bekerülnek majd az ilyen riasztó hírekbe. Az emberi munka etikus körülmények között zajlik, normálisan megfizetik, és mivel nem használnak vegyszereket, a gyár munkásai is kevesebb veszélynek vannak kitéve, mint az átlagos textilipari dolgozók. Szóval nemcsak környezet-, hanem nagyon emberbarát cég is ez, amelytől több finn tervező és cég is vásárol textilt a kreációihoz. A Costo webshopjában például farmer sapkát, táskát, kötényt, cipőt, nyakkendőt és csokornyakkendőt, valamint pólókat kapni, míg a Nurmi Jeans hagyományos farmernacikat gyárt a környezetbarát anyagból. Nekem a legjobban a farmer nyakkendő, napláne a csokornyakkendő tetszik, eredeti pasiknak ideális :) Az igazán jó azonban az lenne, ha nemcsak lokálisan lennének sikeresek, hanem világszerte terjesztenék a módszereiket és a gyártási eljárásaikat.

2014. január 12., vasárnap

HetiWellness #01

Ezt a rovatot már rég tervezem elindítani, hát most, így az év elején végre a megvalósítás útjára lépek. Nem titok, hogy Via TILT-rovata (amit egyébként nagyon szeretek olvasni) volt az inspiráció, de az sem titok, hogy én valami másról szeretnék írni minden héten. Azokról a dolgokról, amelyeket magamért tettem (és esetleg megküzdöttem miattuk a lustasággal, az időhiánnyal, a rossz, ám makacs szokásokkal), amiket felfedeztem, és amelyek egy dologban közösek: hogy elősegítik a testi-lelki jólétet, az egészséget, a jó formát. Legyen ez egy kis beszámoló-féleség és egyben egy kis motiváció időről időre. És ha van kedved, írd meg a kommentek között, hogy neked milyen egészséges dolgok váltak be a héten.

Image courtesy of suphakit73 / FreeDigitalPhotos.net
Lássuk hát az első listát, az elmúlt hétről:
- Napi sok pohár víz. Régóta nyünyörgök azzal, hogy egyszerűen elfelejtek eleget inni, de most úgy tűnik, több-kevésbé megvan az ajánlott mennyiség minden napra.
- Egyre több a biokozmetikum a polcomon. Ahogy fogynak ki a kommerszek, általában bio kerül a helyükre, ahogy a tisztítószerek közül is egyre többet vált fel valamilyen öko-bio cucc.
- Egyre több gyümölcs az étrendemben. Szeretem a gyümölcsöt, de ha nem figyelek oda, automatikusan előbb nyúlok valamilyen édességért. Mostanában odafigyelek, és ez jó.
- A Jókenyér Wellness-kenyere. Kenyér-fronton az volt a legnagyobb bajom eddig, hogy igazán egyik teljes kiőrlésűt sem tudtam megszeretni, sokkal jobban ízlett a fehér. Először jött a LIDL magos cipója, most meg ez. Tele van mindenféle magokkal, és nem lehet abbahagyni.
- Egyre többféle biozöldséget és -gyümölcsöt lehet kapni a LIDL-ben. Eddig is beszereztem, de körülményesebben, most meg itt van a környéken, karnyújtásnyira. A héten még biotejet is vettem náluk normális áron, jó lenne, ha nemcsak időszakosan árulnák.
- Zöld tea cukor nélkül. Vannak zöldteás és fekete-teás korszakaim. Most úgy látszik, a zöld jön, mert egyre többször iszom a fekete helyett.
- Tejbegríz biotejből, köleskásából, kevés búzadarával és mézzel. Na jó, a kakaó a tetején hagyományos, cukros instant volt, csak hogy ne legyek teljesen bio.
- Lefelé már szinte nem is szoktam liftezni. Nincs türelmem megvárni, úgyhogy inkább addig is mozgok egy picit, amíg a többiek dekkolnak a liftajtó előtt. Már csak a lakótársak döbbent tekintete miatt is megéri - felfelé azért még nem szoktam rá, de az is befuthat :)

Ti mit tettetek magatokért a héten?

Ha tetszik a blog, kövess a Bloglovin-on is!

2014. január 5., vasárnap

A világ legegyszerűbb újévi fogadalmai

... amelyeket sokkal több esélyed van betartani, mint ha nagyszabású átalakításba fognál az életed egyszerre minden területén. Tényleg a világ legegyszerűbb dolgai, nem kell hozzájuk semmilyen felkészülés, és akár január ötödikén is el lehet kezdeni velük dolgozni. A lényeg az, hogy ne akard egyszerre mindet beemelni a napi rutinba Elégedj meg egy, legfeljebb két szabály betartásával. Egy hónap múlva nézd meg, hol tartasz, és ha már természetessé váltak, akkor jöhet újabb egy-kettő a listából.

Image courtesy of Stuart Miles / FreeDigitalPhotos.net
Minden nap egy pohárral több víz. Ha eddig alig ittál, javulhat a helyzet. Ha eddig is megvolt a két liter, akkor ez egy nagy lépés a két és fél liter felé. Mindig lehet finomabbra csiszolni az életmódodat.

Minden nap egy adaggal több gyümölcs. Akármennyit ettél eddig, belefér az étrendedbe egy gyümölcssel több. Nasi helyett, esti éhség esetén, vagy csak úgy, bármikor. És teljesen mindegy, hogy alma, banán, körte, narancs, vagy egy marék fagyasztott gyümi tejjel leturmixolva, amelyiket a legjobban szereted.

Minden nap egy adaggal több zöldség. Felszeletelhetsz egy paradicsomot a szendvicsed mellé, megdézsmálhatod a répát levesfőzés közben, keverhetsz valamilyen izgalmas salátát, vagy megpárolhatsz egy marék fagyasztott vegyes zöldséget a köret mellé. Nem kerül sok energiába, viszont nagyon egészséges.

Minden nap tíz perccel több mozgás. Ha eddig tunyultál, állj fel a fotelból, és menj sétálni. Menj egy megállót gyalog a munkából hazafelé. Menj lépcsőn a lift helyett (lefelé is ér). Csinálj meg pár felülést a tévé előtt. Sütizés után (még inkább helyett) sétálj egyet a barátnőddel. Ha rendszeresen edzel, csapj hozzá az edzéseidhez még 5-10 percet.

Minden nap egy adaggal kevesebb cukor. Cappuccino helyett igyál zöld teát cukor nélkül, vagy ne vedd meg a délutáni croissant-t (jöhet helyette a gyümölcs, és máris két találat). Ezzel még pénzt is spórolsz - ha naponta csak 200 forinttal kevesebbet költesz, az havonta 6000 forint. A ruhaüzletekben meg jönnek a leárazások...

Minden nap tűnjön el egy lom. Nézd végig a lakásnak azt a részét, ahol épp vagy, és szórj ki legalább egyvalamit. Akár az e-mail fiókodban is rendet tehetsz így, apránként.  Két hét alatt észrevehető lesz a változás.

Minden nap öt perc relax. Nem kell semmi hókuszpókusz, csak ülj vagy feküdj le, és figyeld a légzésed pár percig. Érezhetően kevesebbet fogsz stresszelni.

Minden nap 10 perc tanulás. Ha napi 10 percet foglalkozol valami olyasmivel, amit meg akarsz tanulni, pl. egy idegen nyelvvel, egy hónap múlva, ha apró lépésekkel is, de előrébb leszel, mint ha el se kezdted volna. Ha nincs tanulnivalód, a régóta a polcon sorakozó könyvek olvasására is rászánhatsz 10 percet.

2014. január 4., szombat

Tervek az új évre

Az év utolsó napjaitól engedélyeztem magamnak egy kis pihenőt, ennyi még a legkomolyabb grafomániásoknak is jár. Mostantól viszont ismét beindul a Zöldsaláta, tele tervekkel a jegyzetfüzet, szóval indul az új év. :)

Az év első posztjában pedig néhány vállalás és nem-vállalás következik, avagy némi szöszögés arról, mit fogsz nálam (továbbra is vagy újonnan) találni, és mi az, amiért inkább más blogokat érdemes böngészned.

Image courtesy of Stuart Miles / FreeDigitalPhotos.net

Mi nem lesz? Celebek. Illusztrációnak persze elő fogom szedni őket például a színtípusokhoz, és akkor is bejöhetnek, ha látok valamelyikükön egy nagyon jó, vagy nagyon elrettentő-példa szettet, sminket, egyebet. Azt viszont ne itt keresd, hogyan fogyókúrázik Scarlett Johansson vagy hogyan óvja a lelki békéjét Eva Longoria. Először is mert minden celeb úgy fogyózik és úgy nyilatkozik, ahogy azt a szponzorai megkívánják tőle. Másodszor pedig azért, mert akkor fogyózz pont úgy, ahogy a kedvenc sztárod, ha az alkatod és az életmódod is mindenben megegyezik az övével. Ettől eltérő esetben viszont inkább keresd meg azt az étrendet (szándékosan nem diétát írtam, hahó!), azt az edzésformát, és azt a szépségcuccot, ami neked személy szerint a legjobb.
Mi lesz helyette? Használható, praktikus életmódtippek étkezéshez, edzéshez, életmódváltáshoz, szépüléshez. Kis változtatások, mert úgy gondolom, hogy nem egy nagy ingujjfeltűrős nekigyürkőzéssel lehet sikert aratni, hanem minden nap egy-két kis lépéssel.Neked szólnak majd, aki rohansz, aki dolgozol, aki nem ér rá vagy épp nincs kedve naponta órákig diétás kaját kotyvasztani, és nem egy celebnek, akinek más dolga sincs, mint jól kinézni, szépen mosolyogni, valamint a fentiekre felkészülni.

Mi nem lesz? Instant életbölcsességek, megfellebbezhetetlen szentenciák, cirkalmasan megfogalmazott üres giccsek, "így kell élni és kész, mert ha nem, akkor a modern világ felszínes rabszolgájának bélyegzünk" jellegű okosságok.A nekem tetsző idézetek persze megint csak bejöhetnek a blog ajtaján, de ilyen egyrészt kevés van, másrészt azok sem coelhóságok. Én meg nem vagyok húsz éves, hogy mindent tudjak a világról (vagy legalábbis meg legyek győződve róla).
Mi lesz helyette? Szubjektív vélemények (amelyekkel akár vitatkozhatsz is, azért szubjektívek), coachos bekérdezések, és a fenti instant okosságok megkérdőjelezése néha akár provokatívan is. Azért, hogy te is merj kérdezni (magadtól, másoktól) és kész válaszok helyett inkább a sajátjaidat találd meg.

Mi nem lesz? Összeesküvés-elméletek, áltudományos majomságok a "rohattmultik", "rohattorvostársadalom", "rohattgyógyszeripar" jegyében. Írtam már nem is egyszer, hogy az antibiotikum nem matyóhímzés, de ha be kell szedni, akkor be kell szedni, és kész.
Mi lesz helyette? Ismét csak gyors, használható tippek a betegségmegelőzéshez, az egészséges életmódhoz, a kisebb betegségekből (pl. nátha) való gyors gyógyuláshoz. De ha kitört rajtad valami, akkor sipirc az orvoshoz, Dr. Internet ilyenkor nem a barátod.

Mi nem lesz? Maximalizmusra való buzdítás. Ha a fejed tetejére állsz és az összes nőilapos tippet, tanácsot, rendszert, okosságot a magadévá teszed, akkor sem fog tökéletesen ragyogni a lakásod, az életed, a szervezeted, a lelked, a párkapcsolatod, valamint minden, amit csak el tudsz képzelni. Akkor sem, ha a társadalom, az a drágajó, látszólag ezt várja tőled, csak mert nő vagy.
Mi lesz helyette? A tökéletesség-mániáról való lebeszélés. Ne akarj egyszerre mintaháziasszony, csodanő, férfiak álma, fantasztikus társasági lény, meg még ezer dolog lenni, inkább magadnak akarj megfelelni. Hidd el, mindenkinek jobb lesz.

Mi nem lesz? Túlművészkedett, kétségkívül nagyon látványos, ám gyakorlatilag hordhatatlan divatösszeállítások.
Mi lesz helyette? Hordható, mégis eredeti, általad is bármikor összerakható szettek, színtípusok, és még sok minden, ami divat. Azt nem ígérhetem, hogy nem szalad el a kezem a Polyvore-on egy-egy nagynevű divatház méregdrága darabja irányában, de ilyenkor légy szíves, ne a márkát és az árat nézd, hanem a stílust. Simán lehet, hogy holnap a turkálóban vadászol le egy hasonló cuccot fillérekért.

És ami még várható: régebbi rovatok folytatása, új rovatok beindulása, rovaton kívüli ötletek, és hasznos tippek hasznos tippek hátán.Velem tartasz?

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...