2013. szeptember 19., csütörtök

Rád tört az őszi depi? Ezeket a kajákat kerüld!

Rajtam egyelőre még nem az őszi depi tört ki, csak kissé elsodort a szeptemberi óvodakezdés, az ezzel járó első taknyok, valamint a rendrakás és hasonló háztartási robotok, ezért volt csend az utóbbi hetekben a blogon. De ennek ezennel vége, jönnek az új, őszi bejegyzések csőstül :)

Először is mindjárt arról, hogy ez a hirtelen évszakváltás sokakat eléggé lelomboz. Itt volt ugye a nyár,a  meleg, a szabi, a fesztiválszezon, vagy legalábbis mindenféle szabadtéri cselekvések szezonja, erre hirtelen beüt az iskola, a munka, és még az idő sem túl barátságos mostanában. Remélem, hogy ez azért nem ok nálad egy jófajta depire, de ha mégsem érzed magad a csúcson, akkor van egy-két dolog, ami feldobhat. Egyelőre maradjunk csak a hagyományosaknál: itt vannak például az ősszel járó összes gyümölcsök, szőlő, szilva, alma, körte, ésatöbbi, ésatöbbi. Aztán lehet jókat futni a legközelebbi zöld területen, csak egy kicsit jobban fel kell öltözni hozzá - cserébe nem fő fel a fejed az ötszázadik méter után. Az edzőtermekben is beindul az élet, szóval ideje újra bérletet váltani, és ha már ott vagy, a szaunában is kiválóan fel lehet melegedni. Otthon pedig jöhet a tea (én például nagy teasznob vagyok, kifejezetten rosszul érzem magam, ha nincs legalább 5-6 féle szálas tea itthon), a forró csoki (megint csak magammal példálózom, nálam a szezonváltás legbiztosabb jele, ha áttérek a jeges kávéról a forró csokira), a kuckózás, a jó könyvek, meg a még jobb filmek, a társasozások, satöbbi. De ha egy kicsit felöltöztök, kirándulni is lehet a családdal, a városban pedig annyi a program mostanában, hogy ha akarnám, óráról órára be tudnám táblázni a hétvégéinket.

Van viszont pár dolog, amivel nem érdemes vigasztalni magad, pedig tudom, hogy jó lenne. Íme háromféle comfort food, ami érdemes inkább jó messzire elkerülni, hogy ne legyen még rosszabb a kedved, mint volt.

Image courtesy of [Michal Marcol] / FreeDigitalPhotos.net

1. Gyorskaják, és transzzsírokban bővelkedő ételek
Újabb és újabb tanulmányok mutatják ki, hogy a gyorsételek és a transzzsírokban bővelkedő ételek (pl. a bő zsiradékban sült dolgok, egyes hidrogénezett növényi olajokkal készült pékáruk és hasonlók - a különféle élelmiszerek transzzsírsav-tartalmáról ebből a táblázatból tájékozódhatsz) számos egyéb káros hatásuk mellett a depresszió tüneteit is súlyosbítják. Bár ezek a zsírsavak elsősorban a szív és az érrendszer egészségét veszélyeztetik, még az agy normális elektromos tevékenységét is rontják, vagyis nem csoda, ha a kedved is vacak lesz a fogyasztásuk után.

2. Sok fruktózszirupot tartalmazó ételek
Ez a cukorféleség rontja a szénhidrát-anyagcsere hatékonyságát, ami pedig a különféle vizsgálatok szerint, különösen a nőknél ront a depi-helyzeten. A szervezetben ugyanis ilyenkor csökken a triptofán nevű aminosav szintje. Ez az aminosav többek közt a szerotoninszint megfelelően tartásában játszik szerepet, így nem csoda, ha hiányában felborul az alvási ciklus és zuhanórepülésbe kerül a hangulatunk. És hogy miben van sok fruktózszirup? Többek közt a kekszféleségekben, a különféle édességekben és a szénsavas üdítőkben.

3. Alkohol
Bár rövid távon oldja a feszültséget és a gátlásokat, az alkohol valójában meglehetősen depresszív cucc. Szóval csak óvatosan vele, nehogy rosszabb helyzetbe kerülj, mint amilyenből menekülni akartál vele.

0 megjegyzés :

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...