Táplálkozás és egészség

Egyél jót, egyél jól, légy egészséges!

Lélek és coaching

Lelki wellness a life coach szemszögéből

Mozgás es wellness

Sport, fitnesz, edzés, pihenes es lazítás

Zöld es bio

Zöld háztartás, városi bioságok

Szépség es stílus

Öltözködés, színek, stílusok, kencék, sminkek, illatok

2013. február 27., szerda

Könyvajánló - Szondy Máté: Megélni a pillanatot

Ezoterikus és lelki tanácsadó könyvek egész sora foglalkozik azzal, mennyi gondot okoz, ha nem vagyunk tudatosan jelen a saját életünkben. Csak megyünk, robotpilótára kapcsolva, belül pedig kattogunk a múlton, a jövőn, a saját gondolatainkon, közben pedig elfelejtünk élni.


Dr. Szondy Máté a pszichológia tudományos szemüvegén át vizsgálja a kérdést, és nem meglepő módon ugyanerre a következtetésre jut – sok gondunktól meg tudnánk szabadulni, ha egyszerűen arra figyelnénk, ami most van. A hangokra, a színekre, a szélre az arcunkon, vagyis jelen lennénk az életünkben. Ehhez rögtön az első fejezetben kapunk is jó néhány egyszerű, könnyen betartható, gyorsan ható gyakorlatot, amit már a további olvasás során is érdemes kipróbálni.

Kicsit tudományosabb hangvételre érdemes számítani, mint az önsegítő könyveké – Szondy Máté nem ígér, nem is ígérhet olyan hangzatos dolgokat, mint például „most aztán varázsütésre megváltozik majd az életed”, inkább korrekt, igazolt adatokkal támasztja alá, hogy a jelen teljesebb megélése pszichológus segítségével végzett terápiára és saját életed jobbá tételére is kiválóan alkalmas. Tesztek segítségével felmérheted, hol tartasz bizonyos területeken, például mennyire vagy hajlamos a rágódásra, vagy meg kell-e küzdened depresszív hajlamokkal. Ez sem a bulvárban megszokott „ha 10 pontnál többet értél el, menj szakemberhez” stílusban szerepel a könyvben, hanem tudományosan elfogadott kérdőívek kérdéseire válaszolhatsz. Közben pedig az író megcáfol néhány olyan tévhitet, mint például hogy a negatív gondolatokat egyáltalán nem szabad megengednünk magunknak, és a félreértelmezett pozitív gondolkodás jegyében folyton mosolyognunk kell – szerinte igenis vannak olyan negatív érzések, amelyeket meg kell élni, és épp ez segít abban, hogy ki tudjunk keveredni a lelki katyvaszból, ha mondjuk épp elhagyott az aktuális pasink. Megtudhatjuk azt is, mi az a flow- (áramlat-) élmény, mi az az „ízlelgetés”, és arra is választ kapunk, mikor érdemes egy problémával szakemberhez fordulnunk.

A tudományos hangvétel persze egyáltalán nem zárja ki a közvetlenséget és a humort, szóval egyáltalán nem egy száraz akadémiai értekezésről, hanem egy gyakorlatias, jól olvasható, érdekes könyvről van szó, amit mindenkinek csak ajánlani tudok. Nemcsak elolvasásra, hanem megértésre, és a benne foglalt technikák mindennapi kipróbálására is, hiszen ha ma csak öt perccel tovább van jó kedved, mint tegnap, akkor máris jó úton jársz.
(Kulcslyuk Kiadó, 2012, 2500 Ft)

2013. február 25., hétfő

Szuper párosok a tányérodon

Azt már régóta tudjuk, hogy a vasforrásokat C-vitaminban gazdag ételekkel jó együtt fogyasztani, mivel a vitamin segíti a vas felszívódását. Az viszont már kevésbé közismert, hogy számos más, hasonlóan jó hatású páros is létezik: ha ezeket együtt eszed, jobbat teszel az egészségednek, mintha mindkét összetevőt elfogyasztanád, de külön-külön.

Source: peta.org via Rosalyn on Pinterest

A Prevention magazin februári száma összeszedett egy csokorra való nyerő párost:


Joghurt és müzli: a joghurt (legalábbis a jobbfajta, élőflórás verziók) probiotikus baktériumokat tartalmaz, amelyek a bélflóra egészségét védik, vagy épp állítják helyre egy húzósabb antibiotikum-kúra után. A teljes kiőrlésű gabonafélék pedig úgynevezett prebiotikumokat tartalmaznak - a hangzatos név gyakorlatilag a "jó" bacik táplálékát takarja, ha ehhez hozzájutnak, akkor vígan élnek, és a kellő mértékben el is szaporodnak. Ha pedig a bélflórád egészséges, attól nemcsak az emésztésed lesz jobb, hanem az immunrendszered is jobban működik.

Source: fitsugar.com via Dasha on Pinterest

Zöld tea és citrom: bár a klasszikus tea-iskolák szerint a zöld tea úgy jó, ahogy van, mégsem teszel rosszat, ha pár csepp citrommal ízesíted. A citromlé C-vitaminja ugyanis akadályozza a zöld tea katekin nevű, erőteljes antioxidánsainak lebomlását az emésztőrendszerben, így a szervezeted jobban hasznosíthatja ezeket az egészségvédő vegyületeket.


Barna rizs és hagyma, fokhagyma: ha legközelebb barna rizst készítesz, mindenképp keverj hozzá egy kis apróra vágott és megpárolt hagymát, fokhagymát. A hagymában levő kénvegyületek ugyanis a legújabb vizsgálatok szerint segíthetik a barna rizs cink- és vastartalmának hasznosulását. Az eredmény: egészséges anyagcsere és magasabb energiaszint.


Lazac és kurkuma: a lazacban levő egyik omega-3 zsírsav, a DHA és a kurkuma antioxidáns hatóanyaga, a kurkumin együttesen lassítják a mellrákos sejtek bizonyos fajtáinak növekedését. A két vegyület külön-külön is bír ilyen hatással, de együtt még erősebbek, és a megelőzésben is segíthetnek.


Brokkoli és retek: ha megfőzzük a brokkolit, azzal tönkre is tesszük a benne levő mirozináz nevű enzimet, amelynek az a feladata, hogy a rákmegelőző hatású szulforafánt  (amely szintén megtalálható a brokkoliban) aktiválja. A főtt brokkoli mellé épp ezért érdemes olyan ételt tálalni, amelyben van egy kis plusz mirozináz: ilyen például a nyers retek, vagy a mustár.

2013. február 20., szerda

Kalandjaim a kelt tésztával

A kenyérsütés nekem valahogy mindig a szuper-háziasszonysághoz társult gondolatban, ami ugye én sosem igazán voltam (és valószínűleg nem is igen leszek). Meg különben is, egyszerűbb volt a boltban leemelni a zsemlét és a szeleteltet a polcról, mint nekiállni, gyúrni, dagasztani, keleszteni. Ehhez képes mostanság, ha nem is minden nap, de viszonylagos rendszerességgel megsütök egy-egy adagot, a család pedig jóízűen befalatozza (nem jellemző, hogy ránk száradna, pedig a boltival ez megtörténik időnként).


De kezdjük az elején. Via blogja volt az inspiráció, és először nem is a kenyérrel indult a dolog. Megláttam a lángos receptjét a blogon, és mivel épp dúl a télvízideje, hát persze hogy megkívántam a strandkaját. Oké, nem kifejezett wellnessvacsora, de néha mindent szabad. Kirohantam a kamrába (nagyképűen így becézzük a kajatárolásra használt, konyha melletti beépített szekrényt) élesztőért, és mázli, épp bujkált itthon egy csomag szárított. Nosza, hozzáláttam, kelesztettem, sütöttem, és minő meglepetés, tényleg igazi "strandlángos" íze lett. Két hozzáfűznivalóm van az első kísérlet alapján: tényleg nagyon vékonyra kell húzkodni, megtalálni azt a finom határvonalat a vékonyra nyújtás és a szétszakadás között, és a csipet só nekem kevés volt bele, pedig nem eszem sok sót. Legközelebb kicsit többel csinálom, de egyébként abszolút tökéletes, nagyon forróban sütve és alaposan lecsepegtetve pedig nem is durván olajos.

Aztán az egyik kommentben felmerült a kétórás kenyér, kíváncsi lettem, rákerestem. És innen nem volt megállás, különösen, hogy épp aznap akadtam fenn a bolti szeletelt kenyéren, amelynek összetevői között az szerepelt: hidrogénezett növényi zsiradék, vagyis más néven durván egészségtelen transzzsír. Szóval kevertem, kelesztettem, hajtogattam, jénaiba bűvöltem, majd jól ledöbbentem, hogy milyen finom. Aznap, langyosan a legjobb, de még másnap sem rossz, tovább eddig még nem tároltuk. Ismét csak egyetlen megjegyzés: ahogy a lángosnál kevés, itt túl sok volt a só, legalábbis az én ízlésemhez képest. Úgyhogy egy evőkanál helyett egy teáskanállal csinálom, de azt sem púpozom meg nagyon. Így viszont verhetetlen.

És így jutunk el az olajban sült strandlángostól a wellnesskajáig: mi más következhetett volna, mint a teljes kiőrlésű verzió. És megtörtént az áttörés: az is éppen olyan finom, mint a fehérlisztes. Az egész család jóllakott vele, pedig ez nálunk nagy dilemma: a pasik csak fehéret esznek, és én is csak egy barnára (nem kapok érte részesedést, de elárulom: a LIDL magos veknijére) tudtam eddig igazán jóízűen rácuppanni. Úgyhogy ismét csiszoltunk egyet az életmódunkon, aminek nem tudok eléggé örülni.

És ha már ilyen jó az irány, hamarosan folyt. köv.: a farsangi fánkhoz ugyan már egy kicsit késő, de legfeljebb nem időben esszük, jöhetnek a magos kenyerek, és holmi zsemlesütést is forgatok a fejemben. És természetesen meg fogom írni, hogyan sikerült.

2013. február 19., kedd

Bővül a szakértői csapat!

A Zöldsaláta szakértői csapata új taggal büszkélkedhet: Tárnok Tünde kozmetikus tanácsait a téli bőrápolásról már közzétettem itt a blogon, mostantól azonban kérdezhettek is tőle.


 Tünde régóta a bőröm őre, és bár általában ritkábban jutok el hozzá, mint szeretném, minden egyes alkalommal csodát tesz. Ráadásul nem kommersz kozmetikumokkal, hanem finom, természetes szerekkel dolgozik, így bióra hangolja a szépülést. Amióta csak ismerem, rendszeresen kicseréljük tapasztalatainkat a természetes gyógymódokról is, sok remek ötletet kaptam már tőle. Vagyis ha bármilyen gondod van a bőröddel, dobj egy e-mailt a zoldsalata (kukac) gmail (pont) com címre, és Tünde segít megoldani!

2013. február 17., vasárnap

Barack tavasz

Reméljük, most már tényleg nem tart sokáig a tél - a butikok tavaszi kollekciói legalábbis már ezerrel várják a tavaszt, amely úgy tűnik, mindenféle sörbetszínekben fog játszani. Elsőként íme a barack, amely bár a pasik szerint nem szín, hanem gyümölcs, mégis szinte minden márkánál felbukkan. Idén tavasszal valószínűleg nem tudunk majd nem belebotlani. Én már barátkozom vele :)


Apricot spring 2013


És íme két összeállítás, egy laza, hétköznapi-rohangálós, és egy elegánsabb nőcis-rucis-tűsarkús:


Easy Apricot



Elegant Apricot 2013

2013. február 13., szerda

Készülj, itt a Valentin-nap!

A Valentin-nappal kapcsolatban erősen megoszlanak a vélemények: van, aki szerint ciki az egész, mások mániákusan belevetik magukat a szívecskés macikba, megint mások pedig egyszerűen elfeledkeznek róla. A pasik többsége sem ugrál tőle örömében. A szívecskés maciktól én is sikítófrászt kapok, de tök jó, hogy van egy nap, amikor csak úgy, minden kötöttség nélkül jól érezhetjük magunkat. Minden egészséges táplálkozás ellenére azt mondom, jó nap ez a csokievésre. Vagy egy mozira, vagy egy laza vacsorára, vagy egy cukrászdai "megadjukamódját" forró csokira, vagy az év első eprére. Vagy egyszerűen arra, hogy jól érezd magad a bőrödben. Most olyan cuccokat mutatok, amelyekkel készülődés közben ringathatod magad Valentin-napi hangulatba. Szigorúan macik és szívecskék nélkül.

Epres testápoló olaj a The Body Shoptól, szuper az illata, és fantasztikusan puhítja a bőrt; 3690 Ft

Arany fürdőelixír a Stenderstől (ha már nem lehet minden Valentin-napra aranygyűrűt kapni), 4590 Ft



 Therapy masszírozó testápoló tömb a LUSH-tól, a szuperpuha bőrért 2690 Ft

Csokis muffinszappan a PinkBeautyBakery-től a Meska-ról, 750 Ft


Grand Marnier ajakápoló, alkohol helyett, SophieBello-tól, szintén a Meskáról, 800 Ft


Epres körmök a Pinterest-ről

És egy kis hangulat a végére, pezsgővel, eperrel, csokival, ahogy kell, a többit mindenkinek a fantáziájára bízom...

2013. február 11., hétfő

Élőben

Régi mániám, hogy a tökéletességre való törekvés, a görcsös maximalizmus a lehető leghatásosabb módja annak, hogy alaposan kiszúrjunk magunkkal.
Múlt év szeptember 22.-én, a CoachOK Szakmai Szövetség nyílt napján is erről beszéltem, mégpedig az anyaság sajátos kontextusában. Anyaként ugyanis még fontosabb, hogy ne dőljünk be a mindenhonnan záporozó elvárásoknak (vannak bőven, ugye, anyatársak?), és megtaláljuk a saját hangunkat, kibéküljünk a saját tökéletlenségeinkkel.

Source: wanelo.com via Mattie on Pinterest


Az előadás videója nemrég felkerült a YouTube-ra, íme:

2013. február 3., vasárnap

Ne dőlj be a csalásnak!

A "könnyen, gyorsan, erőfeszítés nélkül lefogyhatsz" téma nálam örökzöld, évek után is képes vagyok felhúzni magam az ilyen csalásokon. Összefoglalva: olyan, hogy könnyen, gyorsan, erőfeszítés nélkül, valamint olyan, hogy hatásos fogyasztószer nem létezik. Orvosi vélemények szerint, ha egy tabletta tényleg képes lenne hatékonyan csökkenteni az étvágyat, annak a központi idegrendszer működésébe kellene durván belenyúlnia, az meg valószínűleg senkinek sem lenne jó. Úgyhogy örülj, hogy ilyen egyelőre nem kapható, mint ahogy annak is, hogy egy hónap alatt egyik cucctól sem fogsz 14 kilót fogyni. Ha sikerülne, minden valószínűség szerint az egészséged látná kárát, ráadásul csúnyán lógna utána a bőröd, ami minden, csak nem esztétikus. Szóval ne dőlj be a csalásoknak, mert a végén még sikerül valami olyan szuper gyógynövénykivonatot venned, amitől rosszul leszel, mint a barátnőm, Kéky Kira riportjában (az RTL2 Forró Nyomon című műsorában) megszólalók közül sokan.

Source: shape.com via Katie on Pinterest

Fogyni életmódváltással kell: a táplálkozási szokások megváltoztatásával és rendszeres mozgással, extrém túlsúly esetén mindezt orvosi felügyelet mellett illik véghezvinni. Pont. Nincs kibúvó, nincs, könnyen gyorsan. Amennyire nem vagyok híve a drákói életmód-megszorításoknak, annyira hiteltelelennek tartom az ilyen "napi öt perc" megoldásokat is. Mitől térnél át az ésszerű életmódra, és főleg, mitől lennél lélekben is acélosabb, büszkébb, ha mindössze annyit teszel magadért, hogy megveszel, majd beszedsz egy jó drága kapszulát? Azért a pénzért inkább vegyél egy edzőterem-bérletet, az tuti hatásos, bár nem napi öt perc nézegetés mellett.

És még valami: nem "állambácsiban" kell bízni, hogy majd jól betiltja, és megvéd a saját hiszékenységedtől. Ha így lenne is (de nincs, ez is kiderül a riportból), akkor sem spórolhatnád meg a gondolkodást, a körültekintést, az infógyűjtést. Ne is akard. Addig jó, amíg gondolkodni kell időnként...

És most íme a riport, érdemes megnézni, nagyon tanulságos!

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...