2012. augusztus 31., péntek

Finom & egészséges (#7): a görögdinnye

Vészesen közeleg Lőrinc napja (szeptember 5.), amely a néphit szerint a dinnyeszezon végét is jelenti. Addig viszont érdemes még nagyokat falatozni ebből a finom és egészséges gyümölcsből.


Hatalmas víztartalma (90-95 százaléka víz) pótolja a nyári melegben izzadással elvesztett vizet és ásványi sókat, és méregteleníti a szervezetet, gyakorlatilag átmossa a vesét (csak ne késő este lakj be belőle, mert akkor egész éjszaka szaladgálhatsz a hálószoba és a mellékes között :) ). Jelentős az ásványianyag-tartalma is, bővelkedik kalciumban, magnéziumban, káliumban, vasban, cinkben, foszforban, szelénben. A vitaminok közül A-. C- és többféle B-vitamint találunk benne.

A paradicsom likopin-tartalmának daganatmegelőző hatásáról sokan hallottak már, azt viszont kevesebben tudják, hogy ez az antioxidáns a görögdinnyében is komoly mennyiségben van jelen, egy másik flavonoiddal, a gyulladáscsökkentő hatású apigeninnel együtt. Kalóriatartalma nagyon kicsi, 100 grammonként mindössze 29 kalória van benne. Fogyózóknak (és persze nem fogyózóknak is) nincs jobb csemege a melegben, mint a jól behűtött görögdinnye. A szakértők szerint viszont 7 Celsius-fok alá nem érdemes hűteni, mert megváltozik az íze és az állaga. Szintén a dinnye mellett szól, hogy nem nagy ügy belőle pillanatok alatt felfalni fél kilót, ami a mai ajánlások szerint a napi zöldség- és gyümölcsfogyasztás abszolút minimuma.

A dinnye magában a legjobb, a kulinárisan igényesebbek viszont készíthetnek belőle sörbetet, limonádét, vagy salátát, utóbbiban feta, hagyma és olajbogyó a társa.

0 megjegyzés :

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...