Táplálkozás és egészség

Egyél jót, egyél jól, légy egészséges!

Lélek és coaching

Lelki wellness a life coach szemszögéből

Mozgás es wellness

Sport, fitnesz, edzés, pihenes es lazítás

Zöld es bio

Zöld háztartás, városi bioságok

Szépség es stílus

Öltözködés, színek, stílusok, kencék, sminkek, illatok

2012. július 30., hétfő

Pattanás ellen kakukkfű

Az ausztrál Wellbeing magazin július-augusztusi számában találtam a hírt arról a kutatásról, amelynek során növényi anyagok hatását tesztelték a pattanásokat és mitesszereket okozó Propionibacterium acnes ellen - ez a baci előszeretettel fertőzi össze-vissza bőrünk pórusait, működésének pedig a mitesszerek és pattanások megjelenése a következménye.


A kutatók egészen pontosan a körömvirág és a kakukkfű kivonatát, valamint mirhát vetettek be a patik ellen, és arra jutottak, hogy bár mindhárom növényi hatóanyag képes kiirtani a baktériumot, a kakukkfű a leghatásosabb közülük. Az illatos zöldfűszert a benzoil-peroxidnál is hatásosabbnak ítélték, ez pedig jó hír a pattanásos bőrűeknek. Hogy miért? Mert a benzoil-peroxid számos pattanás elleni készítmény hatóanyaga, ám mivel elég agresszív vegyület, gyakran irritálja, kipirosítja a bőrt, égő érzést hagyva maga után. Kakukkfű-tinktúrát házilag sem túl nagy ügy előállítani: déli napsütésben szedett virágzattal lazán megtöltünk egy üveget, 38-40%-os gyümölcs- vagy gabonapálinkával felöntjük, és két hétig állni hagyjuk a napon. (Forrás) Ha valamiért mégsem szimpatikus a házi kotyvasztás, a tinktúra számos bioboltban készen is megvásárolható. Érdemes kipróbálni!

2012. július 25., szerda

Jóságok: The Earth Collection

Szintén a horvátországi nyaralás hozadéka a The Earth Collection öko-ruhái iránt feltámadt hirtelen szerelem. Az üzletet a crikvenicai "főuccán" fedeztem fel fagyizás közben, és mivel mindenre kíváncsi vagyok, ami öko-bio, ráadásul épp komoly leárazások voltak (10 eurós ingek, szoknyák, nadrágok, elég jó?), nem tudtam megállni, hogy bemenjek, és körülnézzek. Aztán ha már ott voltam, vettem is egy-két dolgot, de ez már egy másik történet :)


A környezettudatos módszerrel gyártott és festett pólókat készítő céget 1993-ban alapították Dániában. Mára persze már egyáltalán nem csak pólókat kapni náluk, hanem női, férfi és gyerekruhákat, cipőket,  és kiegészítőket is, mind-mind természetes anyagokból, környezetet nem károsító festékekkel színezve, hidrogénperoxiddal fehérítve. Saját bevallásuk szerint csak a varrócérna nem 100 százalékig természetes, mert úgy nem lenne elég erős. Szóval minden nagyon környezettudatos és emberbarát, olyannyira, hogy a TEC ruhái az Európai Unió Eco-címkéjét is viselik. Ráadásul a dán cég rendszeresen támogat jótékonysági projekteket a világ kevésbé szerencsés országaiban, például számos afrikai országban járultak hozzá óvodák, vagy tiszta ivóvizet adó kutak létesítéséhez.


A The Earth Collection ruháit ma 30 ország körülbelül 500 üzletében lehet megvásárolni, szinte az összes környező országban jelen vannak (Ausztria és Szlovákia a kivétel). 2007-ben Magyarországon is megnyílt az üzletük, de 2010-ben sajnos már a bezárásról írt a Tudatos Vásárlók Egyesületének honlapja. Azon most nem kezdenék el filózni, hogy miért dől be annyi jó kezdeményezés Közép-Európa e meghitt kis szegletén, a pozitív gondolkodás jegyében inkább reménykedem, hogy valakinek megint eszébe jut nyitni egy boltot (avagy valami jótündér megajándékoz némi kereskedői vénával, meg a szükséges kezdőtőkével, mert akkor előbb-utóbb megcsinálom én :) ).











2012. július 19., csütörtök

Hogy a nyaralás ne hízókúra legyen...

Most jövök egy pihenős, svédasztalos-félpanziós, tengerparton-lazulós horvátországi nyaralásról (hoztam zsályamézet is, naná! :) ). Mindenkinek csak javasolni tudom az ilyesmit stressz ellen, engem már a tenger látványa is azonnal ellazít. Ez most - főként a gyerkőcök miatt - nem a tőlünk megszokott, menőkés, városnézős nyaralás volt, de nagyon jól esett: végre-valahára szinte folyamatosan a vízben tanyázhattam, mint annó, a gyerekkori, balatoni üdülések idején. A vacsoránál viszont rendre kitört belőlem az életmódblogger, és már ott elkezdtem fogalmazgatni magamban azokat az ötleteket, amelyeket feltétlenül megírok, ha hazaérek arról, hogyan lehet a bőség zavarába kergető svédasztalokról nagyjából egészségesen válogatni.

Source: disboards.com via Live on Pinterest

Szedj bőséggel a salátákból!
A nyers zöldségfélék minden mennyiségben a tányérodra kerülhetnek, öntetnek viszont inkább valamilyen könnyű vinaigrette-féleséget válassz. ne csapd agyon egy jó adag majonézzel az egészet. A kalória-csúcstartó egyébként az ezersziget-öntet, 100 grammonként 270 kalóriával. Zsíros sajt és kenyérkockák helyett inkább pár szem folsavban és magnéziumban gazdag napraforgómaggal szórd meg a salátát. A majonézre, és az ő zsírtartalmára való tekintettel az itthon könnyelműen "saláta" néven emlegetett majonézben úszó kalóriabombák (úgymint virslisaláta, tésztasaláta, sajtsaláta, franciasaláta) is felejtősek. Ezek a "csodák" sajnos nemcsak itthon részei minden svédasztalos étkezésnek, horvát barátaink is igen szeretik őket, legalábbis abban a szállodában, ahol mi voltunk.

Ne csábulj el a kenyereskosárnál!
A fehér kenyér helyett, ha van, tedd inkább a rozskenyeret vagy a magos kenyeret a tányérodra (sokkal több rostot és tápanyagot tartalmaz, mint a fehér változat), de azt se vidd túlzásba. Reggelire keress inkább valamilyen natúr müzlit joghurttal, vagy tejjel, esetleg gyümölcsöt. A cukros-színezékes gabonapelyhek felett viszont érdemes nagyvonalúan átsiklani, csakúgy, mint a mogyorókrémes ibrik felett.

Kerüld el a marinált zöldségeket!
Az olaszos előételek, a marinált gomba, cukkini vagy paprika nagyon finomak, ám rengeteg zsír van bennük, még akkor is, ha egészséges extra szűz olívaolajjal készültek. Egy nagy kanálnyi olajos gombában akár 9 g zsiradék is lehet. A padlizsán ilyen szempontból még rosszabb, mivel úgy szívja fel a zsiradékot, akár a szivacs: három szeletben akár 15 g zsír is rejtőzhet.

Próbáld ki a csicseriborsót!
Ez a hüvelyes nagyon gazdag rostokban, fehérjékben és B-vitaminokban, és fél csészényi adagja mindössze 70 kalóriát tartalmaz. Megkóstolhatod a hummuszt is, amely nem más, mint egy csicseriborsóból és kevés olívaolajból készült szendvicskrém. Vigyázz, olajtartalma miatt csak vékonyan kend a kenyeredre!

Sajtot csak mértékkel!
 Két evőkanálnyi reszelt sajtban 55 kcal és 5 gramm zsír rejtőzik, tehát csak keveset tegyél belőle a tányérodra! A kemény sajtokban 100 grammonként 300 kcal van, a lágy, penészes sajtok még ennél is kalóriadúsabbak: 100 grammonként 390 kcal-t tartalmaznak. 

Főtt ételek: csak egy kis adagot!
Ha a svédasztalon főtt ételek is kelletik magukat, vegyél kézbe egy desszertes tányért, és csak azt rakd tele. Lehetőleg ne rántott hússal és zöldségekkel, hanem roston sült húsokkal, esetleg kevés rizzsel vagy főtt krumplival, és sok salátával. Bármilyen nehéz is, igyekezz csak egyfélét választani, így jobban kontrollálhatod az adagokat, mintha ebből is - abból is csipegetnél egy keveset.

Keresd a sovány halat!
A hal telis-tele van jóddal, és értékes omega-3 zsírsavakkal, így nagyon egészséges táplálék. Ám nem mindegy, melyiket kóstolod meg: a zsíros fajták, például a makréla vagy a tonhal helyett nyúlj a sovány lazacért, és a rántott hal helyett részesítsd előnyben a roston sült változatot. 

Egy kis köret
A sült krumpli és a krokett nagyon kalóriadús, jobban jársz, ha helyettük inkább a héjában főtt, vagy petrezselymes burgonyára szavazol. A barna rizs és a párolt zöldség még jobb köretnek.

Kiváló éhségűző: a leves
Ha nem vagy túlságosan éhes, de mégis szívesen ennél valamit, a leves kiváló választás. Vigyázz viszont a tejszínes krémlevesekkel, ezek zsír- és kalóriadúsak. Helyettük inkább válaszd a zöldségleveseket vagy a sima húslevest.

Puding helyett gyümölcsös túró
Desszertként a krémes sütik és pudingok helyett inkább szavazz a friss gyümölcsre, joghurtra, ha van, gyümölcsös túróra. Fagyiból, és ha már muszáj, sütiből is a gyümölcsöset részesítsd előnyben.

2012. július 5., csütörtök

Bellini egészségesen

A Bellini koktél eredeti verziója a nyáresti partik sztárja: őszibaracklé, cukorszirup, és pezsgő van benne, könnyű, elegáns, finom, jéghideg, persze csak akkor, ha a pezsgőt jól behűtötték hozzá. Napközben is jól tudna esni, a 40 fokban viszont simán fejreállnánk tőle. Ráadásul nekem mostanában a szoptatás miatt erősen ellenjavallt bármilyen alkoholnemű fogyasztása (bár előtte is kábé évente három pohár akármi csúszott le, úgyhogy őszintén szólva semmilyen hiányérzetem nincs ez ügyben). Szóval jöhet a Bellini, lehetőleg valami medence partján, de alkohol- és cukormentes változatban.



A hozzávalók:
2 rész őszibaracklé (az sem baj, ha frissen készül)
1 rész almalé (száz százalékos, vagy frissen facsart)
2 rész jéghideg, szénsavas ásványvíz

A pezsgőspohár aljába kerüljön az őszibaracklé, majd lassan, finoman csorgassuk rá az almalével elkevert szénsavas ásványvizet.Minél hidegebb az ásványvíz, annál jobb. Némi tört jég, esetleg őszibarack-szelet is kerülhet bele, vagy a pohár szélét díszíthetjük egy szelet barackkal. Irány a medencepart! :)

Sportos kütyük (#2): ágyventillátor

Nem annyira sportos cucc, viszont ebben a hőségben szerintem mindenkinek jól jönne, még annak is, akinek a lakásában nem 29 fok az átlaghőmérséklet, mint nálunk. Percenként 100 köbméternyi hűvös levegőt irányít egyenesen az ágyra. A magassága állítható, hogy pont a lepedőre fújja a levegőt, és távirányító is jár hozzá, hogy kényelmesen szabályozhassuk a teljesítményét. A forgalmazó szerint abban az esetben is jó szolgálatot tesz, ha a franciaágyban alvó pár egyik tagja hűvösebb hőmérsékleten szeret szundítani, mint a másik. A www.brookstone.com oldalon 80 dollárért rendelhető meg (plusz szállítás, bár ez az USA_ban bizonyos feltételek mellett ingyenes).


 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...