Táplálkozás és egészség

Egyél jót, egyél jól, légy egészséges!

Lélek és coaching

Lelki wellness a life coach szemszögéből

Mozgás es wellness

Sport, fitnesz, edzés, pihenes es lazítás

Zöld es bio

Zöld háztartás, városi bioságok

Szépség es stílus

Öltözködés, színek, stílusok, kencék, sminkek, illatok

2012. január 30., hétfő

Harapj egy egészségeset!

Nemrég fájdalmas (bár fájdalomcsillapított) búcsút kényszerültem venni az egyik bölcsességfogamtól, amiről persze kattant bloggerként az jutott eszembe, hogy összeszedek pár talán kevésbé ismert tippet a fogaink egészségének megőrzéséhez. Mert ugye azt mindenki tudja, hogy napi háromszori fogmosás és fogselymezés megóvja fogainkat, míg a cukros ételek-italok tönkreteszik azokat.
De vajon az is ismert dolog, hogy a tetraciklin-tartalmú antibiotikumok elszínezhetik a fogakat? Ha 10 éven aluli gyerekek szednek ilyen gyógyszert, jó esélyük van rá, hogy végleges fogaikon is sárga elszíneződés keletkezzen. Néhány pattanás elleni, felnőtteknek adott gyógyszer is elszínezheti a fogainkat, és a fogorvosok egybehangzó véleménye szerint az ilyen "gyógyszeres" elszíneződéseken még a legmodernebb fehérítő eljárások sem tudnak jelentősen változtatni.



Amire ügyelj:
- Citromot harapdálni nem ildomos, a sav könnyen szétmarja a fogzománcot (épp ezért érdemes lemondani a citromlébe kevert sóval való házi fogfehérítésről is). Narancs, narancslé és hasonlók után érdemes tiszta vízzel szájat öblíteni, és várni egy órát a fogmosással, nehogy a felpuhult fogzománcot még jól le is dörzsöljük a fogkefével.
- A fog nem sörnyitó, kabátakasztó, jégdaráló, chipseszacskó-bontó: az ilyen akcióktól akár meg is repedhet, te pedig azzal a lendülettel célba is veheted a fogorvosi rendelőt.
- A fogkefék közül ne a lehető legkeményebbet válaszd, a fogorvosok általában a puha, vagy legfeljebb közepes sörtéjűeket ajánlják. Oda-vissza sikálás helyett körkörös mozdulatokkal távolítsd el a lepedéket a fogakról, és bár az állandó időhiány erre sarkallja az embert, a fogselyem használatáról is jobb nem megfeledkezni.
- Ha édesített gabonapelyheket eszel, az önmagában még nem nagy tragédia (persze csak ha fogat mosol utána), de azt érdemes tudni, hogy "szárazon" veszélyesebb fogyasztani őket, mint tejjel nyakon öntve.
- Amikor meleg van, a nyálunk is kevesebb: ilyenkor még rosszabb cukros ételeket enni, mivel azok könnyebben megragadnak a szájban, és károsítják a fogakat. Segíthetsz a helyzeten, ha mindig van nálad egy flakon ásványvíz, és evés után az ivásról sem feledkezel el (persze ez nem csak a fogaid miatt fontos, arról millió helyen írtak már, miért nem szabad a szervezetünket a kiszáradás határára sodorni).
- A fehérítő fogkrémekkel is jó vigyázni: a felületi elszíneződéseket ledörzsölik, ám ezzel egy lépésben némileg felérdesítik a fogzománcot. Azt pedig nem nehéz elképzelni, mi a következő lépés: a teából, kávéból, vörösborból származó színező anyagok az érdes felületen még könnyebben megtapadnak.
- A diétás kóla rosszabbat tesz a fogaknak, mint a hagyományos: több savas foszfátot tartalmaz, ami a cukornál is jobban károsítja a fogzománcot.

2012. január 16., hétfő

Szubjektív receptajánló comfort food-ra hangolva

Az elmúlt év végén és az új év elején ismét sikerült felfedeznem néhány könnyen elkészíthető, egészséges receptet. Egyrészt hajtott a karácsonyi újításkényszer (képtelen vagyok minden évben ugyanazt főzni), másrészt pedig folyamatosan csiszolgatom, és a hagyományos étkek felől igyekszem az egészségesek irányába lökdösni a család étrendjét (no persze van, amikor a törekvéseim szépen megbuknak egy-egy sült krumplin vagy bundás kenyéren, de ne legyünk maximalisták). Új felfedezéseim egyébként akár kényeztető "comfort food"-ként is bevethetők egy-egy korán sötétedő, hideg napon, hiszen zseniálisan finomak, és lelkiismeret-furdalás nélkül fogyaszthatók
  • W. Ungváry Renáta pillanatok alatt elkészíthető ünnepi menüjét érdemes az ünnepek utánra is eltenni. A sajtos-diós sütőtököt kicsit kétkedve próbáltam ki, nem igazán tudtam elképzelni a tök és a sajt ízét együtt, pláne fahéjjal és gyömbérrel fűszerezve. Meggyőzött, zseniális. Én eddig általában telente egyszer kívántam meg a sült tököt, amióta azonban így csinálom, rendszeres nasimmá lépett elő.
  • Flamcsi blogját már valamikor a nyáron felfedeztem, szőlőmártásos csirkéjét ősszel, szőlőszezonban próbáltam ki először, nagy sikerrel. Persze januárban kicsit drága mulatság a szőlő (ráadásul, ha jól tudom, ezeket az import cuccokat agyon is permetezik), de tervezem, hogy valamilyen más gyümölccsel is elkészítem.
  • Ami viszont bármikor összedobható: szintén Flamcsitól származik a wokos gyömbéres-zöldséges csirke receptje, amelyik abszolút ötöst kapott az egész családtól. Szeretjük a keleti beütésű ételeket, ez pedig ráadásul minden általam állított kritériumnak megfelel: van benne sovány hús, sok zöldség, kellemesen pikáns-fűszeres, és nem utolsósorban pillanatok alatt elkészül.
  • És a végére egy szuper édesség: mézes-diós-áfonyás töltelékkel megbolondított sült alma a Kalandok a Konyhában blogról. Arra az esetre, amikor erőt vesz rajtam az édességvágy, vagy egyszerűen csak vacsora utáni desszertnek. Amikor épp nem találtam itthon áfonyát, aszalt szilvával és sárgabarackkal is csináltam már, sőt, alma helyett körtéből is készült, minden változata meggyőzött.

2012. január 15., vasárnap

Legyen egy jobb napod!

A hosszas betegeskedés, az ezzel járó fáradtság és a nyál időjárás valahogy elfújta az általában jellemző "ide nekem az oroszlánt is" jeligéjű januári hangulatomat, és időről időre azon veszem észre magam, hogy már megint morgok, mint egy motorhibás maci. Ebből viszont egy idő után nekem magamnak is elegem lesz, szóval inkább összeszedtem, mit tehet az ember, ha rossz napja van. Lássuk! :)



Először is, fogadd el, hogy ma nem vagy formában. Nincs annál rosszabb, mint amikor valaki bal lábbal kel fel, de kötelességének érzi, hogy erőltetetten nyomja a kípszmájlingot. Van olyan, hogy az embernek rossz napja van, pont.

A többieket is beavathatod. Előbb-utóbb úgyis kifakadsz, így aztán jobb, ha tudatod a körülötted élőkkel-dolgozókkal, hogy "bocs, ma rossz napom van, lehet, hogy egy kicsit hisztisebb leszek." Így tudni fogják, hogy nem őmiattuk van az egész, és sokkal kevésbé fognak általában is hisztis libának tartani.

Egy kis csend. Ezt a legnehezebb megvalósítani, akár a munkahelyeden húzod az igát, akár otthon terelgeted a családot, de ha találsz öt percet, amikor félrevonulhatsz, mindenképp használd ki. Kapcsold ki a telefonod, a tévét, a számítógépet, vonulj félre a világtól, és világnézeted szerint imádkozz, meditálj, vagy egyszerűen csak ülj a csendben, és élvezd ki, hogy erre a pár percre nincs feladat.

Zeneterápia. Erre is elég öt perc, no meg a kedvenc számod (a Youtube mindig kéznél van...). Válaszd azt, ami az adott hangulatodhoz a legmegfelelőbb, és hadd szóljon. Nekem a cinikus pillanatokra a legjobb a Guns N'Roses, erőgyűjtéshez a Rhapsody, tomboláshoz a Sabaton, de neked egyáltalán nem kell ezt a menetrendet követned, csakis a saját ízlésed legyen a mérvadó. Sőt, még annak se kell megfelelned: akár valami teljes őrültséget is meghallgathatsz, olyasmit, amit egyébként mindenki előtt letagadnál.

Egészséges finomságok. Az ember egy rossz napon általában valami "comfort food"-ot kíván, ami legtöbbször egyenlő az egészségtelen, zsíros, cukros cuccokkal. Ezzel csak egy a baj: még rosszabbul fogod magad érezni tőle úgy fizikailag, mint lelkileg. Na de azt senki nem mondta, hogy az egészséges ételek nem lehetnek finomak. Sőt, a kivételes helyzetre való tekintettel valami különlegesebbet is kipróbálhatsz: rendelj szusit, egyél egy joghurtfagyit sok gyümölccsel, vagy egy kocka minőségi csokit. Ha szeretsz főzni, próbálj ki egy új receptet. És igyál minél több ásványvizet, frissen facsart gyümölcslevet, limonádét.

Sport és D-vitamin. A sport a legismertebb közérzetjavítók egyike: szakíts egy kis időt, és irány az edzőterem, a jógastúdió, vagy az uszoda. Ha egyikhez sincs kedved, legalább menj a szabadba, mert pár perc napfény, és az ezzel járó D-vitamin is csodákat tud művelni a hangulatoddal. A természet látványa pedig akár a legközelebbi parkban is képes feltölteni.

Megérdemelt kényeztetés. Szerezz egy időpontot a kozmetikusnál, a manikűrösnél, a fodrásznál. Vagy legalább tegyél fel otthon egy arcpakolást. Mert megérdemled.

Retail therapy. Így hívják angolul azt, amikor az ember egy nagyobb bevásárlóközpontban vezeti le a napi stresszt. Persze mindenképp szabj egy maximumot arra, mennyit költhetsz. Nekem egyébként a legtöbbször még konkrétan vásárolni sem kell, maga a nézegetés is hat. Ja, és bevásárlóközpont helyett akár egy biobolt vagy biopiac is megteszi.

Borítsd ki a szekrényt! Rakj össze új összeállításokat a meglevő ruháidból, és máris elmúlik a "nincs egy rongyom, amit felvegyek" érzés. Ráadásul mindez egy filléredbe se kerül.

Add ki magadból, mi bánt. Hívd fel a barátnőket, és rántsd össze őket egy limonádéra, vagy legalább telefonon panaszkodd ki magad. Csak arra ügyelj, hogy a végén garantáltan nevetésbe fulladjon a beszélgetés. Ha senki nem ér rá, írj naplót, a lényeg, hogy kijöjjön, aminek ki kell jönnie (az ia lehet, hogy a végén rájössz, az a legnagyobb bajod, hogy nem aludtad ki magad).

Légy hálás. Amikor már kifelé tartasz a gödörből, írj össze 5-10 dolgot, amiért itt és most, a dolgok jelen állása szerint hálás lehetsz. Fogadjunk, hogy nem lesz nehéz összeszedni! Az Urban:Eve blog gazdájának, Viának például minden csütörtökön sikerül :)

Légy kedves. Csak úgy, mert miért ne. Köszöntsd fel egy rég nem látott ismerősödet a Facebookon, vagy hozz egy kávét a kolléganődnek. Semmi elvárás, semmi határidő, csak egy apróság, ha adja magát a lehetőség.

2012. január 9., hétfő

Náthásan is lehetsz szép!

És ha már a lesből támadó légúti szutykokról beszélünk: van az úgy, hogy az ember megfázik, mégsem tudja kihagyni a másnapi munkát, és ahelyett, hogy otthon pihenne egy nagy bögre tea társaságában, még viszonylag jó formáját is kell hoznia. Vajon lehetséges ez egyáltalán?



Előkészületek a fürdőkádban
Ha úgy érzed, hogy bujkál benned a nátha, de a másnapi munkanapot semmiképp sem tudod kihagyni, először is igyekezz minél jobban kipihenni magad. Ágyba bújás előtt vegyél forró fürdőt, és a vízbe csepegtess eukaliptusz- vagy mentaolajat, amely kitisztítja eldugult orrodat, és könnyíti a légzésedet. Választhatsz olyan fürdőolaj-keveréket is, amely kifejezetten a megfázás kezelésére szolgál, segít az orrduguláson, és átmelegíti az egész testedet. Egy kis üveg eukaliptusz- vagy mentaolajat készíts be a táskádba, és ha az irodában az orrod felmondja a szolgálatot, szagolj bele, vagy cseppents belőle egy zsebkendőbe, és így lélegezd be az illóolajat (arra viszont vigyázz, hogy a tömény olaj ne érjen közvetlenül a bőrödhöz, mert irritálhatja).

Bőrmentő akció
A náthától az egyébként is száraz bőr még szárazabb lesz, hiszen a szokásos tényezőkön, például a hideg, szeles időjáráson kívül most még a papír zsebkendő dörzsölése is megviseli. A problémán gazdag, tápláló krémekkel segíthetsz: éjszakára használd a szokott éjszakai krémedet, nappalra viszont válassz a szokásosnál gazdagabb nappali ápolószert. Kipirosodott orrod feszülő bőrét kényeztesd gyógyító, ápoló balzsammal, amely megnyugtatja a száraz, vörös, húzódó bőrfelületet.
Ha zsíros a bőröd, sajnos az is megtörténhet, hogy amikor a szervezeted a nátha miatt nincs csúcsformában, újabb nem várt pattanások jelennek meg az arcodon. Ezt a kellemetlenséget rendszeres arctisztítással, és a baktériumok eltávolításával előzheted meg, ezután pedig használj zsírmentes, kifejezetten a pattanásos bőr ápolására szolgáló krémet, krémzselét.

Haj-bajokra
A náthát nemcsak a bőr, hanem a haj is megsínyli: zsírosodni kezd, a fejbőr érzékennyé, korpássá válhat. Ennek kitűnő házi gyógymódja a csalántea: hajmosás után a csalán főzetével öblítsd le a megviselt fejbőrt. A haj tisztításához válassz érzékeny fejbőrre ajánlott sampont.

Smink a náthás napokra
Ezeken a napokon részesítsd előnyben a természetes sminket: a cél főként a nátha nyomainak elkendőzése, és arcod természetesen szép részeinek kiemelése. Kezdetnek masszírozz a bőrödbe tápláló nappali krémet, majd miután felszívódott, jól fedő alapozóval tedd egyenletes színűvé az arcodat. A bőrhibákat korrektorral tüntesd el: jó, ha tudod, hogy a zöldes árnyalatú korrektorok optikailag kiegyenlítik a piros foltokat, hatékonyan tüntetik el például az orrod melletti pirosságot és az esetleges pattanásokat. A szemed alatti karikákat ezzel szemben a világos vagy sárgás árnyalatú korrektor fedi el tökéletesen.
Szemed sminkeléséhez válassz natúr árnyalatokat, s ha nem szeretnéd, hogy a náthától kicsorduló könnyeid időről időre lemossák a sminkedet, részesítsd előnyben a vízálló sminkszereket. A szempilládat emeld ki egy réteg szempillafestékkel, de jó, ha ebből is a vízállóra szavazol, nehogy a könnyezéstől idővel fekete foltos pandaszemeid legyenek. Ha cserepes a szád, hagyd máskorra az élénk színű rúzsokat: alapszabály ugyanis, hogy a száraz ajkakon a legszebb rúzs sem mutat jól. Helyettük inkább ápoló balzsammal kényeztesd az ajkad bőrét: ha netán kedved támadna rágcsálni a cserepes területet, gyorsan kend be az ajakírrel, hogy kiverd a fejedből ezt az elhibázott gondolatot. Ha mégis szeretnél egy kis csillogást adni az ajkadnak, válassz színtelen vagy halvány szájfényt. Ne felejtsd el időről időre ellenőrizni és kijavítani a sminkedet, hiszen minden egyes orrfújással letörölsz belőle egy keveset.

Túlélőcsomag:
A teafilter, a gyógyszerek és a papír zsebkendő mellé a következőket készítsd be a neszesszeredbe, ha náthásan kell dolgozni menned:
- mentolos illóolaj
- arckrém
- alapozó, púder
- korrektor
- szempillaspirál
- ajakbalzsam
- arctisztító kendő, ha javítgatás helyett inkább letörölnéd a tönkrement sminket, és elölről kezdenéd az arcfestést.

Öltözz kényelmesen!
Ha nem érzed túl jól magad, ne hagyd, hogy az öltözéked további kellemetlenségeket okozzon, hiszen azok az apró fájdalmak, amelyeket a hétköznapokon szinte észre sem veszel, most tovább ronthatják a közérzetedet. Ha csak teheted, hagyd otthon a magas sarkú csizmát, helyette válassz olyat, amelyik bár megfelel a munkahelyed megjelenési szabályainak, mégis kényelmes, és egy teljes nap alatt sem viseli meg a lábadat. Ha teheted, vegyél fel kényelmes, puha pulóvert, amelybe szinte „belebújhatsz”. Ha ennél szigorúbbak a helyi öltözködési szabályok, akkor is igyekezz kényelmesebb nadrágkosztümre cserélni a feszes kiskosztümöt. És persze igyekezz minél hamarabb elvégezni a munkádat, hogy ahogy csak tudsz, hazamehess, és ágyba bújhass, nehogy a betegség még jobban úrrá legyen rajtad!

2012. január 7., szombat

Nyakunkon a felső légúti szutyok

Ahogy ígértem, januártól igyekszem újra felvenni a fonalat a blogban is - rengeteg témám, ötletem van, megvalósulásuk már csak házunk legkisebbjeinek jóindulatától függ (azért igyekszem!) :)
Ráadásul momentán valami ritka kellemetlen felső légúti vacakság is hátráltat: itt lehet róla bővebben, orvosi szemszögből olvasni. A "kedves" tapasztalattal a hátam mögött csak annyit tudok kérni, ha lehet, ne kapjátok el, nem egy leányálom. Ráadásul kőkeményen antibiotikum-igényes, háziszerekkel lehetetlen elkergetni.



Viszont erről az jutott eszembe, mennyi tévhit kering még mindig a nátháról, az influenzáról és az egyéb hasonló felső légúti szutyokságokról. Tegyünk egy kicsit rendet közöttük!

"Ez nem fertőző, csak megfáztam!" "Megfázni", vagyis kizárólag a hidegtől betaknyosodni, berekedni nem lehet. A hideg ugyanis semmi ilyesmit nem okoz, a náthát vírusok okozzák. Vagyis minden nátha fertőző, aki taknyol, az vírust terjeszt, lesz szíves zsebkendőbe köpködni a kórokozóit, vagy otthon maradni.

"Elég megfogni egy koszos kilincset." Bár a vírusok akár 48 óráig is eléldegélhetnek az összekent felületeken, minden órával egyre gyengülnek. Sokkal könnyebb úgy elkapni a náthát, az influenzát és kedves rokonaikat, ha valaki ránk tüsszent a buszon, vagy a munkahelyen. Ilyenkor ugyanis direktben kapjuk az arcunkba a virulens, élő kórokozókat.

"Nem oltatok influenza ellen, mert ettől fogok megbetegedni." Úgy igazán egészen biztosan nem leszel influenzás a vakcinától, ugyanis az oltóanyag elölt kórokozót tartalmaz. Lehet, hogy egy kicsit fájni fog a karod a szúrás helyén, vagy enyhe tünetek (pl. egy pici hőemelkedés) mutatkoznak, de az igazi influenza nem fog kitörni rajtad. Persze az lehet, hogy abban a két hétben, amíg kialakul a vakcina adta védelem, beszedsz valahol egy jó kis vírust, és megbetegszel. Ennek azonban semmi köze az oltáshoz....

"Beoltatom magam, és azonnal védve vagyok". A védelem kialakulásához körülbelül két hétre van szükség, ezért jó lehetőleg még az influenzaszezon elején beadatni a védőoltást. Ám mindez nem azt jelenti, hogy januárban már véglegesen késő lenne oltatni, ha még nem tetted, irány az orvos!

"Az influenza nem más, mint egy erős megfázás, lázzal kísérve." A megfázás, vagyis a nátha legerősebb tünete az orrfolyás, az enyhébb torokfájás, és a jól ismert "duda a fejem" érzés. Láz viszont ritkán kíséri, legfeljebb hőemelkedéssel kell számolniuk az arra hajlamosaknak. Az influenza ezzel szemben nem jár sűrű orrfújással. Jár viszont magas lázzal (gyakran 40 Celsius-fok felettivel), izomfájdalommal, extrém fáradtságérzettel. Ha ilyesmit tapasztalsz, ne kísérletezz az otthoni gyógyítással, mutasd meg magad a háziorvosnak!

"Lázasan nem lehet szoptatni!" Ezt az ökörséget még fehér köpenybe bújt emberek is képesek terjeszteni, nekem például a háziorvos és asszisztense mondta mély egyetértésben. Felejtsd el! Nemcsak hogy lehet, hanem kell is, hiszen a tejen keresztül kapja a baba azokat az ellenanyagokat, amelyeket a te tested termel a betegség ellen. Itt egy jó kimerítő cikk a témáról, ha pedig bármilyen kétséged van, keress meg egy szoptatási tanácsadót, tőlük biztosan korrekt infót kapsz.

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...