2011. július 20., szerda

5 perc... és nyugi!

A stresszkezelő technikák között első helyen szokták javasolni, hogy kezdj meditálni. Na de hogy megy az? Aki még sosem próbálkozott vele, azt hiheti, hogy a relaxáció és a meditáció valami teljesen misztikus, hosszú évek alatt elsajátítható dolog, amire amúgy is csak az indiai jógiknak van elég ideje. Épp ezért örültem, amikor a Zest magazin májusi számában találtam egy öt perces meditációs gyakorlatot. Érdemes kipróbálni, ha rád tör a stressz, garantáltan segíteni fog.

'Meditation - Higher Ground' photo (c) 2009, Ian Burt - license: http://creativecommons.org/licenses/by/2.0/
1. lépés: két perc
A gyakorlatot bárhol elvégezheted: az íróasztalodnál, a buszon, vagy a váróteremben, miközben késik a vonatod. Egyszerűen ülj le, vegyél pár mély lélegzetet. és koncentrálj arra, milyen érzések vannak a testedben. Vedd észre, hol érinti a tested a széket, a lábad a talajt, a kezed a testedet. Gondolatban menj végig a fejed búbjától a talpadig, és vedd sorra, hol érzel feszültséget, és hol vagy teljesen laza. Ne akarj semmit megváltoztatni, csak figyeld az érzeteket.

2. lépés: 30 másodperc
Jellemzően akkor érezzük magunkat a legfeszültebbnek, ha a saját problémáinkra koncentrálunk. Épp ezért hasznos végiggondolni, ki mindenki szenvedi meg a mi dühünket és feszültségünket. Ha azzal ülsz le meditálni, hogy "stresszes vagyok, és meg akarok nyugodni", az szép dolog, de amíg nem engedsz az önző gondolatokból, addig nehezen fogsz ellazulni. Épp ezért gondolj egy kicsit arra, milyen hatással van a te feszültséged a barátaidra, a kedvesedre, a családodra. Így könnyebb lesz elengedni a stresszt.

3. lépés: két perc
Most figyelj arra, ahogyan minden lélegzetvétellel emelkedik és süllyed a mellkasod. Ne erőltesd az ellazulást, csak figyelj ismét az érzeteidre. Számolj egyet minden emelkedésre, a mellkasod süllyedésekor gondolj a kettes számra. Juss el tízig, majd ismételd meg az egészet. Ha elkalandoznak a gondolataid, nem baj, de ne agyalj, inkább térj vissza a számoláshoz.


4. lépés: 30 másodperc
Az utolsó fél percre engedd teljesen szabadon az elmédet: ne figyelj a légzésre, sem a testedre, hadd tegye, amit akar, mintha egy vadlovat engednél szabadon. Ha ugyanis nem erőltetsz semmit, jó esély van rá, hogy az eddig minduntalan elkalandozó elméd magától is megnyugszik. Így pedig eltávolodsz egy kicsit a problémáidtól, és lecsillapodnak az intenzív érzelmek.

0 megjegyzés :

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...