2011. április 25., hétfő

Ha már unod a főtt tojást...

Ismered azt az érzést, amikor már a füleden jön ki a húsvéti sonka és tojás? A holland Libelle magazinban 10 jó ötletet is találtam arra, hogyan lehet hasznosítani azokat a főtt tojásokat, amelyeket egyébként a hűtőben felejtenél, és egy idő után kidobnál. Nem feltétlenül fogyókúrás étkek, viszont finomak, és könnyen, gyorsan elkészíthetők – nekem már ez utóbbi tulajdonságuk miatt is szimpatikusak. Ráadásul egy okkal több, hogy Húsvét után nekiállj végre mozogni, épp időben a fürdőruhaszezonhoz.


A magam részéről egyébként majonéz helyett light majonézt (bár alapvetően nem vagyok a light izék nagy kedvelője), vagy kevés tejföl, sok joghurt és pici majonéz keverékét használnék a receptekhez, a bacon helyett sovány sonkát, a tejföl helyett pedig zsírszegény tejfölt vagy tejföl és joghurt fele-fele arányú keverékét. Ízben így is rendben vannak, a zsírtartalmuk viszont jóval kisebb lesz, vagyis már az a vád sem érheti őket, hogy nem felelnek meg az egészséges táplálkozás kívánalmainak. Ha pedig még így is lelkiismeret-furdalásod lenne, akkor irány az edzőterem vagy a futópálya, úgyis nyakunkon a bikiniszezon.

És hogy miért érdemes tojást enni? Több kutatás is felmentette már ezt az eledelt a koleszterin-emelés vádja alól, hetente pár darabot nyugodtan elfogyaszthatunk belőle. Már csak azért is, mert gyakorlatilag az összes létfontosságú vitamin megtalálható benne, a C-, A-, D-, E-vitamin, valamint a B-vitaminok kiváló forrása, de tartalmaz foszfort, vasat, cinket, kalciumot, káliumot, nátriumot, szelént és magnéziumot is. Kiváló fehérjeforrás, egy tojás a napi fehérjeszükséglet 12 százalékát képes fedezni. B-vitaminjainak egyike, a kolin megakadályozza a zsír lerakódását a májban, az epehólyagban, valamint a koleszterin-plakkok képződését az érfalakon – vagyis egy-egy tojás kifejezetten jó hatással lehet a koleszterinszintünkre! Ez az anyag az idegek közötti információ-továbbítást is segíti, így a tojás az agyműködés és a memória barátja is.
A tojásban levő lutein (ez a vegyület a karotinoidok egyike) segít megelőzni az idősödéssel összefüggő szemproblémákat, például a szürkehályogot vagy a makula-degenerációt. A tojás zsírtartalma pedig a lutein hasznosulását segíti (vagyis elkönyvelhetjük, hogy elég jól van ez összerakva). 

Deviled Eggs 3-13-09photo © 2009 Steven Depolo | more info (via: Wylio)



Lássuk tehát a holland recepteket, főtt tojásra hangszerelve:

1. Töltött tojás
Vágj félbe 4 kemény tojást, szedd ki a sárgájukat, nyomd össze, és ízesítsd egy-két evőkanál majonézzel, egy evőkanál finomra vágott snidlinggel, 2 evőkanál apróra vágott sonkával, valamint sóval és borssal. A pürét töltsd vissza a tojásfehérjékbe, és díszítsd metélőhagymával.

2. Tojásos-vízitormás szendvics
Kenj meg 4 szelet kenyeret friss sajttal. Két szeletre tegyél vízitormát, szeletekre vágott kemény tojást, és ropogósra sütött bacon-szeleteket. Szórd meg borssal, és fedd be a másik két szelet kenyérrel, végül pedig vágd őket ferdén félbe.

3. Tojásos-majonézes avokádó
Vágj félbe egy avokádót, és szedd ki a magját. 2 kemény tojást vágj apró kockákra, és keverd össze 2-3 teáskanál majonézzel, egy evőkanál finomra vágott metélőhagymával, és egy evőkanál finomra vágott petrezselyemmel. Töltsd meg a fél avokádókat a tojásos keverékkel.

4. Póréhagymás tojás-gratin
Süss 600 g finomra vágott póréhagymát 10 percig 1-2 evőkanál olívaolajban. Kanalazd át a sült hagymát egy tűzálló tálba, és helyezz rá 6 félbevágott főtt tojást a vágással lefelé. Keverj el másfél deci tejfölt 50 g reszelt sajttal, és ízesítsd egy pici sóval és borssal. A tejfölös keveréket ontsd a tojásokra, és előmelegített, 210 Celsius-fokos sütőben süsd 15-20 percig.

5. Tojássaláta avokádóval és paradicsommal
Keverj össze 4-6 darab, kockákra vágott főtt tojást két paradicsommal, egy avokádóval és 4 savanyú uborkával, amelyeket előbb szintén darabokra vágtál. Készíts salátaöntetet 2-4 evőkanál tejfölből, egy apróra vágott mogyoróhagymából, 3-4 evőkanál finomra vágott petrezselyemből. Ízesítsd sóval és borssal, majd keverd össze a salátával.

6. Tojásos crostini
Kenj meg néhány szelet pirítóst egy kevés olívapürével (recept itt, egyébként fekete olajbogyó némi olívaolajjal pürésítve és kész). Nyomj át pár kemény tojást egy erősebb szűrőn, és az így összehozott morzsalékot szórd rá a szendvics tetejére. Díszítsd bazsalikomlevelekkel.

7. Mártogatós húsvéti berúgás ellen
Robotgépben pürésíts 2 gerezd fokhagymát, 5-6 evőkanál petrezselyemmel, 2 evőkanál kapribogyóval, egy kevés paprikával, valamint kevés sóval és borssal. Adj hozzá 4-5 evőkanál olívaolajat, amíg sűrű mártás nem lesz belőle. Mártogasd keménytojás-szeletekkel vagy gerezdekkel.

8. Bújtatott tojás
Keverj össze 35-40 dkg darált marhahúst egy reszelt mogyoróhagymával, kevés sóval, borssal, 2-3 evőkanál zsemlemorzsával, egy tojássárgájával, és 2 evőkanál finomra vágott petrezselyemmel. Oszd el a masszát négyfelé, és mindegyik húsgombócba csomagolj bele egy főtt tojást. A húsgombócokat forgasd meg lazán felvert tojásfehérjében, majd zsemlemorzsában, és 8-10 percig süsd forró olajban.

9. Tojáscurry
4 személyre: vágj apróra 3 mogyoróhagymát, és 4-5 percig pirítsd egy evőkanál olajban. Adj hozzá 1-2 evőkanál vörös currypasztát, és pirítsd a hagymával együtt 1 percig. Keverj a masszához 2 dl kókusztejet, és lassú tűzön főzd a mártást 4-8 percig, hogy egy kicsit besűrűsödjön. Adj hozzá 6-8. darabokra vágott kemény tojást, és tálald főtt rizzsel vagy tésztával.

10. Paradicsom tojással
Vágj be egy paradicsomot 3 milliméterenként mélyen, de ne vágd teljesen át. Minden bevágásba helyezz egy szelet kemény tojást. Szórd meg sóval és borssal, és pöttyints rá pár csepp majonézt. Szórj rá finomra vágott metélőhagymát.

0 megjegyzés :

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...