Táplálkozás és egészség

Egyél jót, egyél jól, légy egészséges!

Lélek és coaching

Lelki wellness a life coach szemszögéből

Mozgás es wellness

Sport, fitnesz, edzés, pihenes es lazítás

Zöld es bio

Zöld háztartás, városi bioságok

Szépség es stílus

Öltözködés, színek, stílusok, kencék, sminkek, illatok

2011. április 30., szombat

10 vaskos tévhit a fogyásról

Holnap kinyitnak a strandok, úgyhogy lassan a legelszántabb last-minute fogyózók is rádöbbennek, hogy maholnap itt a bikiniszezon. Mielőtt azonban rohanvást belekezdenél valamilyen eszetlen divatdiétába, nézd át a következő listát: a 10 legdurvább, fogyással és egészséges étkezéssel kapcsolatos tévhitet sorolom fel benne, amelyet még mindig elég sokan bevesznek.

Chicken and Strawberry Salad 3-15-09photo © 2009 Steven Depolo | more info (via: Wylio)
1. A diétázás önmagában is elegendő a fogyáshoz, és az álomsúly megtartásához. Ha kevesebb kalóriát veszel fel, mint amennyit elégetsz, fogyni fogsz, akkor is, ha nem sportolsz. Ez a súly azonban azonnal visszakúszik, amint visszatérsz korábbi étkezési szokásaidhoz, ráadásul sport nélkül a szép, feszest test is csak álom marad. A tartós fogyásnak ennél sokkal hatásosabb módja az egészséges táplálkozás és a rendszeres sport, ráadásul mindez hosszú távon.

2. Ha lefekvés előtt eszel, hízni fogsz. A jelszó: energiaegyensúly, ami annyit jelent, hogy ha tartani szeretnéd a súlyod, annyi kalóriát kell elfogyasztanod, mint amennyit a napközbeni tevékenységekkel elégetsz, ha pedig fogyni akarsz, akkor kevesebbet. Ha ezen a határon belül maradsz, és igyekszel ezt a kalóriamennyiséget napközben egyenletesen elosztani, akkor sem fogsz hízni, ha a szükséges kalóriák egy részét este fogyasztod el. Ha többet eszel a kelleténél, akkor is feljönnek a felesleges kilók, ha mindezt reggel és délben teszed.

3. Soha többé nem eheted a kedvenc desszertedet. Minden recept, még a desszerteké is módosítható úgy, hogy az íze a régi maradjon, mégis egészségesebb legyen az elkészült étel. Például az egész tojás helyett használhatod csak a tojásfehérjét, vagy elhagyhatod a cukor egy részét. Az persze igaz, hogy néhány receptet egyszerűbb átírni, mint másokat. Ám ekkor is érdemes tanulmányoznod a kalóriaszegény desszertek leírását, hátha korábbi kedvenced helyett találsz olyat, amelyik egészséges, mégis ugyanolyan élvezettel fogyasztod.

4. Ha egyes étkezéseket kihagysz, fogyni fogsz. Az étkezések kihagyására a test rosszul reagál: ez ugyanolyan, mintha az autódtól azt várnád, hogy üzemanyag nélkül is működjön. Ráadásul akik azért hagynak ki étkezéseket, hogy fogyjanak, azok a következő étkezésnél általában jóval többet esznek, s így kárba vész az erőfeszítés.

5. Túl fiatal vagyok hozzá, hogy az egészségem miatt aggódjak. Sajnos azok a betegségek, amelyek korábban valóban főként az időseknek okoztak problémát, manapság már egyre fiatalabb korosztályokban jelentkeznek. Olyan kórok szedik áldozataikat akár már a huszonévesek között is, mint a szív- és érrendszeri megbetegedések, vagy a cukorbetegség. Ezen kívül, ha fiatalon ügyelsz az egészségedre, azzal időskori jó közérzetednek is megteremted az alapját. Ha tartod a súlyodat, elegendő zöldséget és gyümölcsöt eszel, illetve kalciumból is eleget fogyasztasz, azzal később olyan betegségeket kerülhetsz el, amilyen a szívroham, a magas vérnyomás, vagy a csontritkulás.

6. Az egészséges étkezés unalmas, és túl sok benne a korlátozás. Az egészséges étkezés csak annyira unalmas, amennyire te azzá teszed. Minden csak azon múlik, hogy képes vagy-e olyan ételeket készíteni, amelyek jóízűek, és ugyanakkor jót is tesznek. Csak egy kis gyakorlat, és némi előrelátás szükséges hozzá. A világon számos olyan ország van, ahol az ott élők nagyon egészségesen étkeznek, mégis finomakat esznek. Gondolj csak a mediterrán országokra, ahol a sovány húsokat és halat rengeteg zöldséggel és zöldfűszerrel teszik izgalmassá.

7. Amire rá van írva, hogy „alacsony zsírtartalmú”, „szénhidrátszegény”, „cukormentes” vagy „zsírmentes, az csak jó lehet. Amikor a 80-as években kitört a zsírmentes élelmiszerek őrülete, egyre több lett a kövér ember. Ezek az élelmiszerek ugyanis egyáltalán nem biztos, hogy kalóriaszegények is, jóhiszeműen mégis többet eszünk belőlük. Pedig ami igazán számít, az az adott étel egy adagjának kalóriatartalma, illetve a benne levő tápanyagok mennyisége. Ezt keresd a címkén is!

8. Gyümölcslevet inni olyan, mintha megennéd az egész gyümölcsöt. A lé ugyan valóban a gyümölcsből származik, mégis kevés hasonlóság van az ital és az egész gyümölcs között. A lében koncentráltan kapod a gyümölcs cukortartalmát, míg a rostokat egyáltalán nem fogyasztod el. Gondolj csak bele: egyetlen pohár narancsléhez, amelyet pár másodperc alatt leengedsz a torkodon, 3-4 narancsot facsarsz ki. Ha szépen, komótosan meghámoznál és elrágcsálnál egy egész narancsot, azzal sokkal kevesebb kalóriát, viszont sokkal több vitamint, ásványi anyagot és egészséges rostot vinnél be a szervezetedbe.

9. Az egészséges élelmiszerek drágák. Nem feltétlenül. Érdemes egy kis időt szánni a tervezésre, és megnézni, mit mivel helyettesíthetsz. Ha például egy recept lazacot ír elő, nyugodtan használhatsz helyette tőkehalat, vagy más sovány tengeri halat. Ugyanígy más egészséges, ám valóban költséges élelmiszereket is helyettesíthetsz hasonlóan kalóriaszegény, ám megfizethető étkekkel. Ráadásul, ha egészségesen táplálkozok évek múlva aligha kell majd gyógyszerre költened.

10. A legtöbb sót az asztalnál tesszük az ételbe. Ha nem nézed meg, mit eszel, akkor is előfordulhat, hogy túl sósan táplálkozol, ha nincs is otthon sótartód. A legtöbb készétel például rengeteg sót tartalmaz, ugyanúgy, ahogyan a gyorséttermi ételek és a konzervek is. Az ajánlások szerint nem ajánlatos napi 6 grammnál több sót elfogyasztani, mégis legtöbben ennek a többszörösét esszük meg naponta. Épp ezért érdemes alaposan áttanulmányozni az élelmiszerek címkéjét az üzletben.

2011. április 27., szerda

Donna Karan (már megint) nekem tervez

Amikor sok éve megjelent az első DKNY parfüm, a felhőkarcoló-szerű üvegében, a tiszta, citrusos illatával, már az első szimatolásnál tudtam, hogy ez a nő nekem való. Mármint a kreációi, amelyeket úgy alkot meg, ahogy azt az engem ismerők tennék. A parfümöt azóta is imádom (naná, hogy ott van a polcon), sajna, ahhoz nem állok elég jól, hogy a ruháiból is válogathassak (pedig nem volna ellenemre). És most itt az Urban Zen kollekció, amelyben ruhák, ékszerek és bútorok egyaránt találhatók. Én meg már megint azon sóhajtozom, hogy a tervező asszony mintha ismerne: csupa letisztultság, kis csavarral, épp, ahogy én szeretem. A ruhák úgy totál nőiesek, hogy sehol semmi idegesítő pipiskedés nincs bennük, és úgy rafináltak, hogy egy kicsit sem játszmáznak. A bútorok épp annyira idézik a Keletet, hogy az Nyugaton se legyen zavaró, nyugalmat, tisztaságot, ép észt sugároznak, sehol semmi műromantika vagy divatos "aszfaltparaszt" design. Úgyhogy mondjatok öt használható lottószámot... :)









(Képek: http://www.urbanzen.com/)

2011. április 25., hétfő

Ha már unod a főtt tojást...

Ismered azt az érzést, amikor már a füleden jön ki a húsvéti sonka és tojás? A holland Libelle magazinban 10 jó ötletet is találtam arra, hogyan lehet hasznosítani azokat a főtt tojásokat, amelyeket egyébként a hűtőben felejtenél, és egy idő után kidobnál. Nem feltétlenül fogyókúrás étkek, viszont finomak, és könnyen, gyorsan elkészíthetők – nekem már ez utóbbi tulajdonságuk miatt is szimpatikusak. Ráadásul egy okkal több, hogy Húsvét után nekiállj végre mozogni, épp időben a fürdőruhaszezonhoz.

A magam részéről egyébként majonéz helyett light majonézt (bár alapvetően nem vagyok a light izék nagy kedvelője), vagy kevés tejföl, sok joghurt és pici majonéz keverékét használnék a receptekhez, a bacon helyett sovány sonkát, a tejföl helyett pedig zsírszegény tejfölt vagy tejföl és joghurt fele-fele arányú keverékét. Ízben így is rendben vannak, a zsírtartalmuk viszont jóval kisebb lesz, vagyis már az a vád sem érheti őket, hogy nem felelnek meg az egészséges táplálkozás kívánalmainak. Ha pedig még így is lelkiismeret-furdalásod lenne, akkor irány az edzőterem vagy a futópálya, úgyis nyakunkon a bikiniszezon.

És hogy miért érdemes tojást enni? Több kutatás is felmentette már ezt az eledelt a koleszterin-emelés vádja alól, hetente pár darabot nyugodtan elfogyaszthatunk belőle. Már csak azért is, mert gyakorlatilag az összes létfontosságú vitamin megtalálható benne, a C-, A-, D-, E-vitamin, valamint a B-vitaminok kiváló forrása, de tartalmaz foszfort, vasat, cinket, kalciumot, káliumot, nátriumot, szelént és magnéziumot is. Kiváló fehérjeforrás, egy tojás a napi fehérjeszükséglet 12 százalékát képes fedezni. B-vitaminjainak egyike, a kolin megakadályozza a zsír lerakódását a májban, az epehólyagban, valamint a koleszterin-plakkok képződését az érfalakon – vagyis egy-egy tojás kifejezetten jó hatással lehet a koleszterinszintünkre! Ez az anyag az idegek közötti információ-továbbítást is segíti, így a tojás az agyműködés és a memória barátja is.
A tojásban levő lutein (ez a vegyület a karotinoidok egyike) segít megelőzni az idősödéssel összefüggő szemproblémákat, például a szürkehályogot vagy a makula-degenerációt. A tojás zsírtartalma pedig a lutein hasznosulását segíti (vagyis elkönyvelhetjük, hogy elég jól van ez összerakva). 

Deviled Eggs 3-13-09photo © 2009 Steven Depolo | more info (via: Wylio)



Lássuk tehát a holland recepteket, főtt tojásra hangszerelve:

1. Töltött tojás
Vágj félbe 4 kemény tojást, szedd ki a sárgájukat, nyomd össze, és ízesítsd egy-két evőkanál majonézzel, egy evőkanál finomra vágott snidlinggel, 2 evőkanál apróra vágott sonkával, valamint sóval és borssal. A pürét töltsd vissza a tojásfehérjékbe, és díszítsd metélőhagymával.

2. Tojásos-vízitormás szendvics
Kenj meg 4 szelet kenyeret friss sajttal. Két szeletre tegyél vízitormát, szeletekre vágott kemény tojást, és ropogósra sütött bacon-szeleteket. Szórd meg borssal, és fedd be a másik két szelet kenyérrel, végül pedig vágd őket ferdén félbe.

3. Tojásos-majonézes avokádó
Vágj félbe egy avokádót, és szedd ki a magját. 2 kemény tojást vágj apró kockákra, és keverd össze 2-3 teáskanál majonézzel, egy evőkanál finomra vágott metélőhagymával, és egy evőkanál finomra vágott petrezselyemmel. Töltsd meg a fél avokádókat a tojásos keverékkel.

4. Póréhagymás tojás-gratin
Süss 600 g finomra vágott póréhagymát 10 percig 1-2 evőkanál olívaolajban. Kanalazd át a sült hagymát egy tűzálló tálba, és helyezz rá 6 félbevágott főtt tojást a vágással lefelé. Keverj el másfél deci tejfölt 50 g reszelt sajttal, és ízesítsd egy pici sóval és borssal. A tejfölös keveréket ontsd a tojásokra, és előmelegített, 210 Celsius-fokos sütőben süsd 15-20 percig.

5. Tojássaláta avokádóval és paradicsommal
Keverj össze 4-6 darab, kockákra vágott főtt tojást két paradicsommal, egy avokádóval és 4 savanyú uborkával, amelyeket előbb szintén darabokra vágtál. Készíts salátaöntetet 2-4 evőkanál tejfölből, egy apróra vágott mogyoróhagymából, 3-4 evőkanál finomra vágott petrezselyemből. Ízesítsd sóval és borssal, majd keverd össze a salátával.

6. Tojásos crostini
Kenj meg néhány szelet pirítóst egy kevés olívapürével (recept itt, egyébként fekete olajbogyó némi olívaolajjal pürésítve és kész). Nyomj át pár kemény tojást egy erősebb szűrőn, és az így összehozott morzsalékot szórd rá a szendvics tetejére. Díszítsd bazsalikomlevelekkel.

7. Mártogatós húsvéti berúgás ellen
Robotgépben pürésíts 2 gerezd fokhagymát, 5-6 evőkanál petrezselyemmel, 2 evőkanál kapribogyóval, egy kevés paprikával, valamint kevés sóval és borssal. Adj hozzá 4-5 evőkanál olívaolajat, amíg sűrű mártás nem lesz belőle. Mártogasd keménytojás-szeletekkel vagy gerezdekkel.

8. Bújtatott tojás
Keverj össze 35-40 dkg darált marhahúst egy reszelt mogyoróhagymával, kevés sóval, borssal, 2-3 evőkanál zsemlemorzsával, egy tojássárgájával, és 2 evőkanál finomra vágott petrezselyemmel. Oszd el a masszát négyfelé, és mindegyik húsgombócba csomagolj bele egy főtt tojást. A húsgombócokat forgasd meg lazán felvert tojásfehérjében, majd zsemlemorzsában, és 8-10 percig süsd forró olajban.

9. Tojáscurry
4 személyre: vágj apróra 3 mogyoróhagymát, és 4-5 percig pirítsd egy evőkanál olajban. Adj hozzá 1-2 evőkanál vörös currypasztát, és pirítsd a hagymával együtt 1 percig. Keverj a masszához 2 dl kókusztejet, és lassú tűzön főzd a mártást 4-8 percig, hogy egy kicsit besűrűsödjön. Adj hozzá 6-8. darabokra vágott kemény tojást, és tálald főtt rizzsel vagy tésztával.

10. Paradicsom tojással
Vágj be egy paradicsomot 3 milliméterenként mélyen, de ne vágd teljesen át. Minden bevágásba helyezz egy szelet kemény tojást. Szórd meg sóval és borssal, és pöttyints rá pár csepp majonézt. Szórj rá finomra vágott metélőhagymát.

2011. április 1., péntek

Mi legyen a piknikkosárban?

Most, hogy végre tényleg jönni látszik a jó idő, lassan elindul a kirándulások és piknikek szezonja is. De mi legyen a hátizsákban és a piknikkosárban, hogy ne legyen benne több kalória, mint amennyit legyalogolsz?

Igen: sovány sonka, joghurt és gyümölcs
Ha a megfelelő hozzávalókat választod, a szendvics is lehet egészséges és fogyókúra-barát étel. Válassz teljes kiőrlésű lisztből készült zsemlét, és rakd meg alaposan sovány sonkával, grillezett, vagy nyers zöldségekkel, hogy minél több rostot vigyél be a szervezetedbe, ízesítőként pedig használj mustárt vagy ketchupöt. Az egészet tekerd alufóliába (a műanyag fóliák a zsírral érintkezve ártalmas anyagokat bocsáthatnak ki).
Hűsítő italok: a legjobb az ásványvíz és a jeges tea, természetesen cukor nélkül. Ez utóbbi készülhet szárított gyümölcsökből, vagy gyógynövényekből, például frissítő hatású mentából is. Anélkül oltja a szomjat, hogy túl sok kalóriával látná el a szervezetet.
Gyümölcs és desszert: a piknikkosárból nem maradhat ki a gyümölcs. Válassz valamilyen kemény gyümölcsöt, amelyet nem fenyeget az összenyomódás veszélye, például az almát. Ha egy kis édességre vágysz, vigyél magaddal egy doboz gyümölcsjoghurtot, vagy light, dobozos pudingot. Ügyelj a megfelelő hűtésre, nehogy megromoljon! És valami olyanba csomagold, aminek nem szakad fel a fóliája, hogy aztán az egész trutyi a zsákodban landoljon.

Nem: szalámis szendvics, chips, kóla és sütemény
Jó volna, ha a piknik végeztével még tennél egy sétát a szabadban. Ha viszont úgy jóllaksz, hogy csak a heverészésre marad energiád, valamit nem jól csináltál...
A fehér zsemle a benne levő egyszerű szénhidrátok miatt nem a legjobb választás, a szaláminak viszont a zsírtartalma túl nagy. Ha mindehhez még egy szelet zsíros sajt, némi vaj és egy adag majonézes mártás is járul, bőven 400 kcal fölé szökik a szendvics energiatartalma.
Vigyázz a buborékkal! A szénsavas üdítők rengeteg cukrot tartalmaznak. Ráadásul a szénsav egy időre elzsibbasztja az ízlelőbimbókat, így a szomjúságérzet előbb tűnik el, mint hogy kielégítetted volna a folyadékigényedet.
Ha nem tudsz ellenállni az édességeknek: a pikniket nyugodtan lezárhatod valamilyen finomsággal, de túlzásokba esni e téren sem érdemes. A krémes sütemények, torták egyrészt nehezen szállíthatók, másrészt nagyon kalóriadúsak, cukrosak-zsírosak. A legjobb valamilyen könnyű, egyadagos édesség, így könnyebb kontroll alatt tartani az elfogyasztott mennyiséget.

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...