Táplálkozás és egészség

Egyél jót, egyél jól, légy egészséges!

Lélek és coaching

Lelki wellness a life coach szemszögéből

Mozgás es wellness

Sport, fitnesz, edzés, pihenes es lazítás

Zöld es bio

Zöld háztartás, városi bioságok

Szépség es stílus

Öltözködés, színek, stílusok, kencék, sminkek, illatok

2011. február 28., hétfő

Lelki wellness némi metállal :)

Nem gondoltam volna, hogy egyszer egy életmódblogba fogok betenni egy Rhapsody-képet...
Ez a hét ismét szerencsésen alakult, hiszen teljesen véletlenül két szívemnek kedves koncert is erre a pár napra esett. Nekem egy jó metálkoncert kábé felér egy lelki wellness-hétvégével, pár órára kiszakadok a mindennapi magyar valóságból, és több napra előre feltöltődöm energiával. A Rhapsody, akikért Szlovákiáig mentem, ráadásul óriási kedvencem, négy éve vártam, hogy megint lássam őket. A Sonata Arctica (ez már itthon) sem különben, úgyhogy ráadásként is jött az energia bőven. És ha már így belejöttem a rokkerkedésbe, elkezdtem végre olvasni azt a Slash-életrajzot, amit úgy két éve vettem meg, és amire azóta sem jutott időm. Tanulságos, annyit mondanék. Mindenesetre szeretném olyan lazán venni a dolgokat, ahogyan ő már kamaszkorában tudta (a drogokból, piából viszont nem kérnék, köszönöm :) ).

Ami a fizikai wellnesst illeti, az utazgatás miatt ezen a héten kimaradt a jóga, de mivel még soha nem kellett kétszer mondani, hogy menjek el jógázni, ezzel hosszú távon nemigen lesz gond. Nemsokára elindulok a kozmetikushoz is, hogy az arcom is kapjon egy kicsit a jóból. Amire viszont jobban kellene figyelnem, az megint visszakapcsol a zenéhez: szégyenletesen kevés új albumot hallgattam meg az utóbbi hónapokban, Úgyhogy megfogadtam, hogy ezen változtatok, minden nap teremtek magamnak időt legalább egy pár számnyi kikapcsolódásra. Szerintem ez egész jó végkövetkeztetése az elmúlt nyolc, életmódváltós hétnek :)

2011. február 23., szerda

Méregtelenítés 8. hét: Törődj végre magaddal!

Kicsit megcsúsztam ezzel a bejegyzéssel. Bocsánat érte, de megvolt rá az okom: elutaztam - többek között egy Rhapsody koncerten voltam, ami az én lelkemet mindig képes rendbe rakni. Ezen az utolsó, nyolcadik életmódváltós héten pedig épp erről lesz szó: hogy valami olyasmit csináljunk, ami jót tesz a lelkünknek, és ami a tudatalattinkat is meggyőzi arról, hogy ez az egész életmódváltás nem a megszorításokról szól, hanem sokkal inkább arról, hogyan érezhetjük napról napra jobban magunkat a bőrünkben.


A feladat egyszerű: tegyél minden nap valami olyat, ami jól esik. Nem kell, hogy gyakorlati haszna is legyen, elég, ha te jól érzed magad tőle.

- Fesd ki a körmödet, tegyél fel egy arcpakolást, szárítsd be a hajad.
- Kezdj el mozogni: nem kell a teljesítményre hajtani, elsőre elég 20 perc séta. Ha lenyugvásra vágysz, keress egy jógastúdiót. Ha rég voltál táncolni, próbálj ki egy Zumba-órát.
- Relaxálj, hogy leszámolj a napi stresszel. Elég ha leülsz egy nyugodt helyre, és pár percig csupán a lélegzetvételeidet figyeled. Ne törődj vele, hogy eleinte cikáznak majd a gondolatok a fejedben, egyszerűen ereszd szélnek őket. Lélegezz mélyeket.
- Menj szaunázni. Ebben a kutya hidegben feltölt melegséggel, ráadásul segíti a méregtelenítést, sőt, még az immunrendszered működését is felturbózza.
- Hallgass zenét. Ne törődj vele, hogy mások szeretik-e a kedvencedet, erre való az mp3-lejátszó és a fejhallgató. Csak arra figyelj, téged mi tölt fel, vagy nyugtat meg.
- Ülj be egy kád illóolajos, forró vízbe. Vagy menj kozmetikushoz, manikűröshoz, esetleg masszázsra.

Ez persze csak néhány kósza ötlet, azt, hogy neked személy szerint mi a jó, neked kell megtalálnod. Én is ezen leszek, a hét végén pedig beszámolok, mi sikerült mindebből.

2011. február 21., hétfő

Vegyszermentesítés

Ez a hét nekem azért volt most egy kicsit egyszerűbb, mert már egy jó ideje szemezek a vegyszermentesebb élettel, és fokozatosan, ahogy sorra fogytak ki a dolgaim igyekeztem vegyszermentes termékekkel helyettesíteni őket. A mosószert a kevésbé szennyezett ruhák esetében felváltotta a folyékony bio mosószer (Sonett). Nagyon durva szennyeződésekre és fehér ruhákra még mindig hagyományos mosóport használok, de a többit bióval mosom. A levendulás változat mellé öblítő sem kell, a másik mellé néha teszek ecetet és illóolajat öblítőnek. Őszintén szólva nekem a mosódió nem jött be, valahogy olyan macskapisi-szagúak lettek tőle a ruháim, azt meg nem nagyon bírtam. A durva foltokat epeszappannal szedem ki, az esetek többségében bejön.
A mosogatószerem szintén Sonett, na az egy főnyeremény. Nem láttam még nála jobb zsíroldót, a hagyományos mosogatószerek a nyomába sem érnek.
A dezodorom régóta vegyszermentes, testápolónak saját keverésű olajat használok (makadámdió-búzacsíra-szőlőmag keverék, sok olívával feldobva, pici levendula illóolajjal illatosítva), néha hagyományosat, amikor épp elegem van az olajból, vagy abból, hogy az olajat vizes bőrre kell kenni. Az arclemosóm, tonikom bio. Arckrémből, szemránckrémből mostanában csak a gyári, vegyszereset veszi be a bőröm. Egy ideig használtam saját keverésű sheavajas krémet, szerette is az arcom, de úgy látszik, elege lett. Tusfürdő helyett bioszappan, ha nagyon kell az illat, akkor hagyományos tusfürdő, kábé hetente egyszer. Amivel viszont egyelőre nem tudok mit kezdeni, az a sampon-hajbalzsam páros. A bio-samponok valahogy mintha nem tisztítanának úgy ahogy kell, a száraz hajamat pedig kizárólag a gyári balzsam rakja rendbe, és még abból se mind. A fogkrémem hol bio, hol nem, ez változó. A parfümöm nem bio, de mivel sokat vagyok otthon, nem használom minden nap.
A gyerkőc kecsketej szappannal mosakszik, és biosamponnal mos hajat, biofogkrémmel fogat. A popsikrém viszont a hagyományos gyógyszertári. Az ugyanis, hogy a kőolajszármazékok nem szívódnak fel, és fedőréteget képeznek a bőrön, egy esetben hasznos, amikor a külső behatásoktól kell védeni a bőrt. Ez pedig pont az a helyzet.
Szóval egyelőre ennyi, és folyamatosan keresem a további lehetőségeket a vegyszerek száműzésére.

2011. február 14., hétfő

Méregtelenítés 7. hét: otthon, vegyszerek nélkül

Ahogy már a múlt heti bejegyzésben is ígértem, vége az élelmezésügyi megszorításoknak, most egyéb ügyek jönnek. Elsőként mindjárt az otthonunk méregtelenítése. Nem valamiféle takarítási útmutató, sokkal inkább a felesleges vegyszerektől való megszabadulás.

A különféle kutatások (valamint nyilván a britttttudósok) szerint egy átlagos európai háztartásban egyszerre nagyjából 60 veszélyes vegyi anyagot használnak. Ha nem hiszed, nézz utána, mi mindent kensz magadra csak egy átlagos reggel vagy este: tusfürdő, testápoló, arclemosó, tonik, arckrém, hajlakk (benne SLS, kőolajszármazék, propilén-glikol ésatöbbi), aztán még mosogatsz egy kicsit puszta kézzel, vagy takarítasz valami jó kis fertőtlenítős anyaggal... gondolom, tudod, miről beszélek.


No, ezek arányát kellene kicsit csökkenteni az életünkben. Ha radikálisan minden vegyszert ki akarsz söpörni az életedből, a www.antalvali.com oldalon mindent megtalálsz a hatóanyag-keresőtől az étel- és krémreceptekig és a lelki támogatásig. Rengeteg hasznos infó van náluk, bár (szigorúan magánvélemény!) nekem kicsit túl radikális a hozzáállásuk. Mindenesetre, ha a saját szűrődön keresztülengedve merítesz az itt található infókból, tényleg rengeteget lehet tanulni náluk-tőlük.

Én most csak néhány dologra hívnám fel a figyelmedet, ami jó kiindulópont lehet az egészségesebb háztartáshoz:

- A műanyag ételtároló dobozokról, frissentartó fóliákról, ásványvizes palackokról sok rosszat mondanak: állítólag mindenféle káros anyagok oldódnak ki belőlük az ételekbe. Ha lehet, műanyag helyett tárold inkább a rozsdamentes acél lábasokban, üvegedényekben, étkezési célú kerámiaedényekben, porcelántálakban a kaját, és ne melegítsd a mikróban a műanyagba csomagolt ételt. A meleg hatására ugyanis gyorsabban oldódnak ki a vegyi anyagok - ugyanezért nem ildomos az ásványvizes palackot kint hagyni a napon (meg persze azért sem, mert meleg vizet nem szeretünk inni). Az alumíniumedények helyett is inkább rozsdamentes acélt használj.

- Az alumíniumszármazékokat a dezodorokban sem szeretjük, egyes kutatások a mellrák kialakulásával is kapcsolatba hozták őket. Válts vegyszermentes deóra, és vigyázz, az "ammonium alum" - ot tartalmazó kristálydeó voltaképpen nem más, mint egy tömény alumíniumsó.

- Kozmetikumból is jobb a vegyszermentes: házilag is keverhetsz krémet sheavajból, kakaóvajból olajokból, de ha ez nem a te műfajod, rengeteg biokozmetikum közül választhatsz. A legegyszerűbb, ha a BDIH-minősítést keresed a flakonokon, de a www.antalvali.com hatóanyag-keresőjével is utánanézhetsz, mi van tulajdonképpen a krémeidben.

- A takarításhoz használt vegyszereket is lecserélheted bióra, de az olyan olcsó háziszerek, amilven például az ecet vagy a szódabikarbóna is csodákat tesznek a koszos felületekkel. Az ecet remek vízkőoldó, WC-tisztító, a szódabikarbónát pedig súrolószerként, vagy lefolyótisztítóként is bevetheted. Mosáshoz beválhat a mosószóda, a szappanpehely, a mosódió vagy a bio mosószer, kinek-kinek ízlése szerint.

Én egy ideje már szelektálom a házi vegyszereket, ezen a héten folytatom a szelektálást, és igyekszem a vegyszermentes tisztítószerek és kozmetikumok felé eltolni az arányokat.

2011. február 12., szombat

Nem vagyok vega, de azért jól haladok

Egyszer, még egyetemista koromban kipróbáltam, milyen lenne áttérni a vegaságra. Egy hétig bírtam hősiesen, aztán egyik este, hazafelé berontottam egy boltba, vettem 10 deka parizert, majd hazaérve úgy ahogy volt, papírból felfaltam. Ezzel nagyjából véget is ért a vega karrierem, és nem volt nagy meglepetés, amikor évekkel később egy jógaoktató egyszer azt mondta nekem, hogy az ember akkor lesz vegetériánus, amikor lelkileg megérik rá. Namármost szerintem én lelkileg is húsevő vagyok: pörgök állandóan, és ha bántanak, visszaharapok, messze a buddhista szerzetesek bölcs nyugalmától. Szóval megnyugodtam, húst eszem, és kész.

Ehhez képest ez a hét nagy meglepetés volt: nem kellett nagyon megerőltetnem magam ahhoz, hogy alig legyen benne hús. Egyszer tettem a rizottóba egy kis sonkát, egy másik vacsoránál haraptam pár szelet sonkás pizzát, és még a hévégén készül majd egy kis csirkés akármi. Közben pedig volt vöröslencse-főzelék, krumplis kaja, saláta, bundáskenyér, biotészta paradicsomszósszal, és hasonlók. Az állati fehérjeforrások közül a joghurt, a sajt és a tejföl az, amit nehezebb lenne elhagynom, ráadásul ezeket az egész család imádja. Szóval a hússzegénység várakozáson felül sikerült, bár azt tartom, hogy ha hirtelen át kellene térnem a teljes húsmentességre, ugyanúgy nem menne, mint sok évvel ezelőtt. Amire viszont figyelni kell: zöldségből és gyümölcsből még mindig lehetne fokozni a mennyiséget.

2011. február 7., hétfő

Méregtelentés 6. hét: nézzük meg jobban a fehérjéket!

Megígérem, ez az utolsó kajaügyi megszorítás a programban (az utolsó két hét kicsit másról fog szólni, de teljesen jó lesz :) ): ezen a héten egy kicsit kisebbre vesszük a hús és úgy általában az állati eredetű fehérjék fogyasztását.

A fehérjékkel alapvetően semmi gond nincs, főleg, ha zsírszegény forrásból származnak. Szervezetünk éptőanyagai, amelyekre nagy szükségünk van. A kérdés viszont már megint az: mennyi az ideális belőlük. Elvileg testtömegkilogrammonként egy grammot kellene naponta elfogyasztanunk, ez a fogyókúra idején felmehet testtömegkilogrammonként 1,2 - 1,5 grammra is, hogy a szervezet ne lásson neki saját fehérjéi lebontásának. A felmérések szerint viszont a magar átlagfogyasztás a normál szükséglet másfélszerese.

Pedig a túlzott fehérjefogyasztás egyáltalán nem egészséges (Atkins-diéta, szevasz!): mindenféle emésztési és anyagcserezavarok, felszívódási zavarok (kalciumhiány), fáradékonyság, nagyon súlyos esetben pedig köszvény, vesebaj, vagy vastagbéldaganat is kialakulhat a hatására. És akkor még nem is beszéltünk a pattanásokról, és a bűzös lehelletről. Jó, ehhez azért durván túl kell lőni a célon, de azért nem árt tisztában lenni vele, hogy az állati fehérjék nyakra-főre falása nem az egészség útja.

Épp ezért ezen a héten az állati fehérjéket vesszük szemügyre. Nem kell teljesen lemondanod a húsról (pláne, ha alapvetően nem vagy vega alkat), de alaposan nézd meg, mennyi húst eszel egy nap, és másnaptól egyél valamivel kevesebbet. Különösen a vörös húsok részarányát csökkentsd. Ha lehet, akkor a programból hátra levő három hétben minél kevesebb húst fogyassz, később egy kicsit emelheted a tétet.

A fehérjék forrása egyébként nemcsak a hús és a tejtermék lehet, hanem a hüvelyesek, vagy a diófélék, sőt, a barna rizs és a tofu is. Minél többféle növényi fehérjeforrást kombinálj egymással, így biztosíthatod, hogy minden szükséges aminosav (a fehérjék építőkövei) bejusson a szervezetedbe.

2011. február 4., péntek

Terítéken a szénhidrátok

Nálunk alapvetően gond van a kenyérevéssel, mert a pasik leginkább a fehér kenyeret szeretik. Én megeszem a barnát is, de azért nem tudom letagadni, hogy nekem is jól esik az a jó kis felfújt fehér zsemle. Néha sütök a Kenyérvarázs sorozatban kapható hatgabonás kenyérkeverékből kenyeret (gyakorlatilag a csomagoláson levő recept szerint, nem variálok vele sokat), de lehetne gyakrabban is.


Amivel viszont igenis variálok, azok a palacsinták és lepényféleségek. A Kismama babakonyhája című könyvet mindenkinek ajánlom, sok finom és egészséges, és nem utolsósorban egyszerű(!!!) recept van benne. Ebben találtam az almaomlett receptjét (itt egy másik változat, egy kicsit eltér a könyvben találhatótól, de nem sokban). Ebbe a nálunk almás palacsinta címen futó ügybe lehet mindenféle egészséges lisztet pakolni: a zabpehelyliszt nálam alap, de lehet keverni köles- vagy hajdinaliszttel, esetleg teljes kiőrlésű búza- vagy tönkölyliszttel, mindből finom, és még a fehérliszt-kedvelő pasik sem szoktak észrevenni semmit. Aztán szoktam még mindenféle lepénykenyereket is készíteni: fogom Ezékiel lepénykenyerének lisztkeverékét (bioboltokban kapható, nem túl horror áron, a fél kilós csomag 300 forint körül van), csinálok belőle sima palacsintatésztát, megsütöm és megtöltöm mindenfélével ízlés szerint: párolt zöldséggel, salátával, sonkával-sajttal, ahogy esik, úgy puffan. Eddig még senki nem panaszkodott...
Ezen a héten viszonylag sokszor készítettem ilyesmit, de azt mindenesetre megfogadtam, hogy kitalálok valamit arra is, hogy kisebb legyen a fehér, és nagyobb a barna kenyér aránya az étrendünkben.

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...