Táplálkozás és egészség

Egyél jót, egyél jól, légy egészséges!

Lélek és coaching

Lelki wellness a life coach szemszögéből

Mozgás es wellness

Sport, fitnesz, edzés, pihenes es lazítás

Zöld es bio

Zöld háztartás, városi bioságok

Szépség es stílus

Öltözködés, színek, stílusok, kencék, sminkek, illatok

2010. december 30., csütörtök

Szilveszterezz hízás nélkül!

Még el sem fogytak a karácsonyi sütemények, és máris itt a következő próbatétel, az újra sok millió kalóriával, ráadásként pedig egy kiadós berúgással fenyegető Szilveszter. Persze az a legjobb, ha az ember nem ezen görcsöl, hanem bulizik - de azt lehet úgy is, hogy másnap ne kelljen zöld fejjel fogadkoznod, hogy az új évet méregtelenítéssel, fogyókúrával, káposztaleves-diétával, katonai kiképzéssel, mifenével kezded. Íme néhány apróság, amitől nem fogod rosszabbul érezni magad a bulin, viszont elkerülheted az évvége közmondásos ártalmait.


  • Nasi = gyümölcs. Vigyél a bulira gyümölcssalátát (ha szereted, akár egy kanál alkohollal is megbolondíthatod, hogy szilveszteri hangulata legyen, és válts ki vele egy pohár italt), mazsolát, diákcsemegét, és tedd ki a nagy közös asztalra. Inkább ilyesmit nassolj, mint chipset.
  • Inkább a ropi, mint a chips. Bő zsiradékban sült succok helyett inkább válassz valamilyen "száraz" sós rágcsát. Bár a bőséges sófogyasztás semmilyen formában nem egészséges, mégis jobban jársz a ropival és a sós kispereccel, mint a jó sok adalékanyaggal készült chips-féleségekkel, vagy a sült krumplival.
  • El az asztaltól! Sokkal kevesebbet eszel és iszol, ha nem a svédasztal mellett állsz le beszélgetni, hanem a szoba egy másik részében telepszel le az italoddal és a szendvicseddel.
  • Aropó, szendvics! Miért ne készülhetne barna kenyérből, sok zöldséggel? Ja, és mellé jöhet egy nagy adag saláta!
  • Vigyázz a koktélokkal! Ezek tudják az egekig lőni a kalóriaszámlálót. Egy kis bor és pezsgő azért jöhet, de őket sem kell túlzásba vinni.
  • Legyél sznob! Mostanában úgyis divat gasztro- és borsznobnak lenni, a szilveszteri bulin máris elkezdheted. Válaszd a legjobb alapanyagokból készült ételeket és italokat: ketchup helyett zöldséges mártogatós (ez itt például zseniális), olcsó gagyikóla helyett 100 százalékos gyümölcslé, pancsolt likőr helyett igazi gyümölcsből készült bólé, vagy minőségi bor.
  • Mozogj! Az új évet nyugodtan lehet egy kis mozgással kezdeni. Például miért ne táncolhatnál a bulin? Ha nem táncos helyen ünnepelsz, az elsejébe beleférhet egy séta, szánkózás, jóga, ilyesmi. És egy kis magaddal törődés (forró fürdő, arcpakolás, manikűr, pedikűr és társai), hogy az új esztendőben ez legyen az alap... :)
Itt pedig néhány étel, amelytől állítólag szerencsés leszel az új évben, illetve néhány praktika, ha mégis elszaladna veled a ló (de erre inkább ne legyen szükség).

2010. december 24., péntek

Boldog karácsonyt!

Minden olvasómnak nagyon boldog karácsonyt kívánok! Ha valaki ilyenkor is diétázik, vessen egy pillantást erre a cikkre, remek receptek vannak benne az ünnepi vacsorához.

2010. december 21., kedd

Ünnepi vacsora - egészségesen

Aki rendszeresen olvassa a blogot, annak biztos feltűnt már, hogy számomra az egészséges életmód nem a nagy ingujjfelgyűrős elhatározásokat jelenti. Ráadásul nehezen viselem az aszkéta felfogást, és a szigorú drillt az életemben. Meggyőződésem, hogy az egészségesnek kinevezett aszkéta életmód soha nem hozza meg a várt eredményt: vagy azért, mert egy idő után eleged lesz az egészből, és akkor aztán roham a hűtő felé, vagy pedig azért mert savanyújóska lesz tőle az ember - összeszorított foggal pedig nehéz önfeledten ünnepelni, de még élni is. Viszont a magyar háztartásokban szokásos karácsonyi nagy zabálást sem gondolom követendő példának. De akkor mi a megoldás? Én a kis lépésekben hiszek, azokban az apró tippekben, amelyeket már ma elkezdhetsz beépíteni az életedbe, és amelyek egy idő után annyira szokássá válnak, hogy már nem kell külön odafigyelni rájuk. Összeszedtem pár ilyet karácsonyra is.


- Egyél, mielőtt elindulsz! Vagyis akár te vagy a vendéglátó, akár máshol ünnepelsz, ne korgó gyomorral ülj asztalhoz. Ha farkaséhesen érkezel, a házigazda biztos szeretni fog, mert végigeszed mind a nyolc fogást, és még repetázol is, de másnap valószínűleg küzdesz majd a lelkiismeret-furdalással. később meg a kilókkal. Persze nem kell egy komplett vacsorát elfogyasztanod indulás előtt. Csak arra figyelj, hogy ne hagyj ki egyetlen fő- és kisétkezést sem, és mielőtt felvennéd a kabátodat, vagy megjönnének a vendégek, rágcsálj valamit, például pár szem banánt, vagy egy marék mandulát.

- Figyelj az adagokra! Nyugodtan kóstolj végig mindent, amit szeretsz, de egyikből se szedd púposra a tányérodat. Egy kis ízelítő is elég, a végére tuti, hogy jóllaksz majd.

- Több zöldség, kevesebb zsíros cucc. Ha valamivel meg akarod pakolni a tányérodat, akkor az legyen a köret, különösen akkor, ha az történetesen zöldség. A zsíros fogásokat viszont tényleg inkább csak kóstolgasd. A sült krumplit is! :)

- Ne egyél illendőségből! Ha már csak a kínálgatás miatt eszel, inkább szereld le finoman a házigazdát. Rosszullétig udvariaskodni felesleges.

- Ha beszállsz valamivel a vendégségbe, az legyen egy egészséges fogás. Lehet, hogy épp ezzel indítod el az egész családot az ésszerű táplálkozás útján.

 - Egyél lassan. Élvezz ki minden falatot, és közben beszélgess, vegyél részt a társalgásban. Végülis az ünnepnek leginkább az együttlétről kellene szólnia, nem?

- Vigyázz a szesszel. Nemcsak az a baj vele, hogy be lehet rúgni tőle, hanem az is, hogy iszonyúan kalóriadús. Egy pohár bor, két pohár ásványvíz. Ha alkoholmenteset iszol, kóla helyett inkább ásványvizet vagy gyümölcslevet kérj, de ebből is inkább a 100 százalékosra szavazz, és a kalória-takarékosság jegyében hígítsd fel ásványvízzel.

- Vedd körül magad egészséges rágcsával. Süti helyett pakolj magad elé mandulát vagy gyümölcsöt, és beszélgetés közben inkább ezekből nassolj.

2010. december 19., vasárnap

Stresszmentes karácsony? Van ilyen?

Ha már az előző bejegyzésben szépen beijesztettem mindenkit a karácsonyi stressz káros hatásaival, most arról is írok egy kicsit, hogy így az ünnep előtti utolsó roham idején hogyan is kellene csökkenteni azt a bizonyos feszültséget. A magam részéről meglehetősen utálom a "kerüld a stresszt" című általános jótanácsot, mert aki képes tényleg elkerülni a stresszt, méghozzá úgy, hogy közben nem egy Isten háta mögötti biotanyán jógázik reggeltől estig..., hát az legalábbis egy gyakorló Jedi mester. Az viszont, hogy hogyan kezeled a stresszt, nos, az tényleg rajtad múlik, akár a budapesti belvárosban dúló karácsonyi csúcsforgalom kellős közepén is. Ehhez pedig egy kis egészséges egoizmusra fogok biztatni mindenkit.
A legfontosabb szerintem az, hogy ne légy fanatikus. Aki túl nagy elvárásokkal indul, az tuti, hogy csalódni fog. Akármennyire is az ömlik a tévéből, hogy ilyenkor makulátlan lakásban, csilli-villi fa alatt ünnepel a szépen mosolygó tömeg, a valóságban úgyis ott marad egy porcica, kiég egy izzó a füzérből, és becsúszik egy rossz megjegyzés. Namármost, ha te maximalista elvárásokkal indultál neki a karácsonynak, akkor kábé itt van vége az ünnepnek. Vagyis: jobban jársz egy leszarom-tablettával :)
Másodszor: lista. arról, hogy mi az, amit tényleg fontos még ezen karácsonyig hátralevő négy napon elvégezni. A szaloncukor-bevásárlás nyilván nem várhat, de ha a totális nagytakarítás már nem fér bele, akkor egye fene, legyen csak a nappali fogadóképes. Vagyis: rangsorolj. Azokat az eseményeket, találkozókat is rangsorolhatod, amelyekre mostani érzésed szerint mindenképpen el kell menned. Fogadjunk, hogy ha fontossági sorrendbe állítod őket, lesz egy-két olyan, ami akkor is épp olyan élvezetes lesz, ha csak az ünnepek után kerül rá sor. És hogy mi a sorrend alapja? Csakis a te jó érzésed, az elvárásokat amennyire lehet, tessék szépen elfelejteni.
Gondolkodj pozitívan. Fogcsikorgatva ünnepelni elég nehéz, de még a kötelező üzletbenrohangálás is kellemesebb, ha inkább a jó oldalát nézed.
Figyelj oda a költségeidre. Ha most azt kérdezed, hogy jön ez ide, akkor gondolj bele, át tudod-e majd engedni magadat az ajándékozás meghitt pillanatainak, ha arra kell gondolnod, hogy vajon miből fogod törleszteni a karácsonyra felvett hitelt. Szerintem inkább vegyél kisebb ajándékot...
Ne túlozz el semmit. Nyolcfogásos vacsora helyett épp elég három fogás, és az ünnep másnapján se a másnaposság legyen a program.
Kérj segítséget. Konkrétan oszd le a feladatokat a párodnak, a gyerekeknek, a rokonságnak. Senki nem fog megsértődni, ha megkéred, hozzon egy tányér bejglit a vacsorához, vagy mosogasson el. Ha viszont csak csendben duzzogsz, mert mindent neked kell csinálni, nem valószínű, hogy kitalálják a gondolataidat.
Lepd meg magad. Akár egy kis ajándékkal, akár azzal, hogy az idén máshogyan ünnepelsz, mint az eddig bejáratott forgatókönyv.
És - az előző ponthoz csatlakozva - akármilyen sűrű is a programod, szánj egy kis időt magadra. Egy fürdőre, vagy egy forró csokira, vagy egy újság átlapozására, vagy bármire, ami fevidítana. Én egyik este például beültem az új Király utcai Starbucksba, bámultam kifelé a fejemből, és csendesen mulattam azon, milyen vidám hangulatba képes hozni a kivilágított, havas Nagykörút látványa. Komolyan mondom, még a villamost és a forgalmi dugót is szépnek láttam :)
Nektek milyen tippjeitek vannak az ünnep előtti stresszmentesítésre?

2010. december 14., kedd

Ezért ne stresszelj (többek közt)

Ti nem gondolkodtatok még el rajta, mekkora paradoxon is ez a december? Adott egy ünnep, amelyik gyerekkorunk legszebb emlékeit idézi fel, a szeretetről, az együttlétről, a harmóniáról, esetleg némi befelé fordulásról kellene szólnia. Ehhez képest a karácsonyi kívánságlisták előkelő helyén áll, hogy ha lehet, stressz nélkül valósuljon meg a karácsonyi ünneplés. Vagyis mindenki hajt, hogy tökéletes legyen a vendégség, meg előre dolgozik az év végi szabadnapok miatt, meg takarít, meg selejtez, meg céges partiról baráti találkozóra rohan - ami alapvetően kellemes dolog lenne, de amikor huszadik kötelességként rakódik az ember nyakába, akkor kevesen vannak, akik nem kívánják halkan, hogy bárcsak inkább januárban szeretnék őt látni inkább összes ismerősei. Mintha mindenki minden restanciáját ebben az egy hónapba akarná belesűríteni.


Pedig egyáltalán nem újdonság, hogy a stressz az egyik legegészségtelenebb dolog. Nemcsak decemberben, egész évben. Íme egy rövid lista arról, mi mindent tehet az ember szervezetével, és ez még csak egy kis része a teljes felsorolásnak. Már csak ezért is érdemes elgondolkodni rajta, hogy nem érné-e meg egy kicsivel tökéletlenebb karácsonyt összehozni annak fejében, hogy nyugodtabban tesszük mindezt.

Fejfájás: az úgynevezett tenziós fejfájást szinte mindenki ismeri. Ez az a szorító érzés a halánték két oldalán, néha a homlokon, amelyet egyes elméletek szerint a fej és a nyak izmainak stresszes összehúzódása okoz. A migréneseknek is rosszat tesz a feszültség: bár a rohamot általában nem ez váltja ki közvetlenül, feszült helyzetben erősebben hatnak a migrén támadását előhozó egyéb tényezők. Ráadásul, amikor idegesek vagyunk, általában olyan életmódra váltunk, amelyik sem a fejfájásunknak, sem más szerveinknek nem tesz jót: zsíros gyorsételek, vagy épp édességek után nyúlunk, és alig alszunk.

Nátha és egyéb felső légúti fertőzések: az egymást követő megfázások hátterében gyakran a krónikus stressz áll. Vagyis nem az egyszeri idegeskedés, hanem a munkanélküliség, a párkapcsolati problémák, vagy a túlterheltség okozta folyamatos feszültség, amely rányomja a bélyegét az immunrendszer működésére.

Asztma: az asztma és az érzelmi állapot közötti összefüggést már Hippokratész is leírta, de mai kutatások is sorra igazolják, hogy a felfokozott érzelmi állapot, például a félelem és a düh (vagyis amikor tobzódni kezd a szervezetünkben a kortizol nevű stresszhormon) közvetlenül is kiválthatja az asztmás rohamot. A stressz ugyanis erősíti a légutak gyulladásos reakcióját. Gyakorló asztmásként tudnék mesélni róla, milyen is, amikor ez történik...

Szívproblémák: azon egyelőre még vitatkoznak a kutatók, hogy a feszültség önmagában is elég-e a szívbetegségek kialakulásához, vagy inkább csak felerősíti a többi kockázati tényező (például az egészségtelen táplálkozás) hatását. Stresszes állapotban ugyanis felpörög a szívverés, felfelé indul a vérnyomás, és zsírsavak kerülnek a vérbe. És hová vezet a magas vérnyomás, a magas vérzsírszint, és a deréktáji felesleg? No, helyben vagyunk.

Derékfájás: egy svéd kutatás szerint munkahelyi környezetben a derékfájás leggyakoribb kiváltó oka a stressz. Az idegességtől ugyanis megfeszülnek az izmok, és azok a mindennapi mozdulatok is sérüléshez vezethetnek, amelyek máskor meg sem kottyannak a testünknek.

Női bajok: a stressz a bakteriális hüvelyi fertőzések egyik ismert rizikófaktora, ismét csak azért, mert valósággal ledermeszti az immunrendszert. A tartós feszültség olyan hormonális változásokat is előidéz, amelyek megváltoztatják a hüvely PH-értékét, így könnyebben szaporodnak és okoznak fertőzést az egyébként egyszerűen legyőzhető baktériumok.
A stressz ráadásul gátolja az egyik legfontosabb nemi hormon, a GnRH termelődését, így a nőknél képes leállítani a peteérést, a férfiaknál pedig csökkenti a hímivarsejtek számát, így nehezíti a teherbe esést. Az már csak hab a tortán, hogy a libidót is blokkolja.

Hízás: a stressz deréktájt is megmutatkozik, méghozzá kézzel foghatóan, zsírpárnák formájában. Ezért a kortizol nevű "üss vagy fuss" hormon a felelős, amelyik szó szerint védőzsírral burkolja be a szerveinket ha, huzamosabb ideig veszélyhelyzetet érzékel a test. Ez a hormon pluszban az anyagcserét is lelassítja.

Ekcéma: az ekcéma nemcsak az allergénektől, például a tisztítószerektől képes fellángolni, hanem a stressztől is. Így akkor is kijöhetnek az ekcémás foltok, ha már minden létező allergént elirtottál a környezetedből.

2010. december 11., szombat

Lista karácsonyra

Lilakávé a Nők Mozgásban blogról meghívott a karácsonyilistás játékba, én meg örömmel elfogadtam. Aztán kettő perccel ezután rájöttem, mennyire stresszelő is tud lenni a tudat, hogy az ember egy ilyen játékban bármit kívánhat. Mert ha nincs határ, akkor két eset van: "ide nekem az oroszlánt is", avagy "mindenem megvan, nem kell nekem semmi különös". És persze ez a két véglet tökéletesen egyszerre is képes működni. Ráadásul ott van az a nem kifejezetten csak a karácsonyfa alá szóló alapkívánság, amit meghívómnál jobban én sem tudok megfogalmazni: "szeretném, hogy a szívemnek-kedveseket ne érje baj, betegség, bánat. Nemcsak karácsonykor nem, hanem hétfő délutánokon és csütörtök reggeleken se... ameddig lehet"

Aztán persze összeszedtem jó néhány dolgot, amire rég, vagy épp az utóbbi időben vágyom. Vannak köztük egész könnyen elérhetőek is, meg olyanok is, amelyek a "merjünk nagyot álmodni" jegyében kerültek a listára. Ha odateszi őket az élet a karácsonyfám alá, vagy valamelyik születésnapi tortám mellé, vagy egyszerűen csak a kezembe nyomja egy kedd délután, örülni fogok neki, ha nem, akkor meg majd megpróbálom összehozni legalább a reálisan elérhető részét. Hát, lássuk.

Mindenféle utazások:
- Szeretnék eljutni egyszer adventkor Bécsbe. Ez nem tűnik nagy kívánságnak, de az elmúlt tizenévben nem igazán volt olyan, hogy pont ebben a négy hétben ne omlott volna rám ezernyi tennivaló, mennivaló, találkoznivaló, így eddig mindig megmaradt a terv szintjén a dolog. Majd egyszer úgyis... :)
- Szeretnék eljutni egy indiai jógatáborba. Meg úgy általában is szeretnék eljutni Indiába, illetve szinte bárhová a Távol-Keleten. Amióta őket olvasom, azóta még jobban.
- Szeretnék egyszer térdig érő hóban, forralt borral, hatalmas fenyővel karácsonyozni, esetleg szilveszterezni, valahol északon.
- Szeretnék egy lakást Rómában. Na jó, nem feltétlenül ezt (pedig bírom a turistazsivajt), lehet szerényebb is. Plusz egy választ az "és akkor most miből éljünk meg ebben a szép városban?" kérdésre. Ha megvan, másnap költözöm :)
- Szeretnék egy wellness-hétvégét, valami jó helyen (aztán majd jól megírom ide, milyen volt).

Adjunk a sznob vénámnak:
- Szeretnék egy olyan szilveszteri partit, ahová minimum koktélruhát lehet felvenni (de lehet estélyi is az előírás), és mégsem dögunalmas.
- Szeretnék egy-két Kaviczky- és Primavera-kozmetikumot (bazidrágák, bazijók).
- Szeretnék egy e-könyv olvasót, mondjuk a Kindle pont szimpatikus is.

És egy-két gyakorlatiasabb kívánság:
- Szeretnék egy olyan selejtezési tanácsadót, amilyet egyszer valami házátalakítós dokumentumfilmben láttam. Tudod, az, akivel háromszor összeveszel, mielőtt belátod, hogy végülis tényleg felesleges megtartani a huszadik divatjamúlt pulóvert és lejárt újságot.
- Szeretnék végre megtanulni rendesen olaszul, hogy ne csak a beszélgetős konyhanyelv menjen.
Ööööö... vagy ez itt már inkább a "to do list"?

És akiknek továbbadom:
- Jamjarlady, mert isteniek a receptjei, és mert szeretem (nemcsak a receptjeit).
- Lcd, mert ő a Tündérnyúl anyukája, és szereti a Sonata Arcticát.
- Kaptárlakó, mert ő mindig okosakat ír.
- Cucka, mert ő a kedvenc bababloggerem.

A szabályok pedig:
1. Add tovább a listaírós feladatot további hét bloggernek.
2. Linkeld be őket.
3. Hagyj náluk megjegyzést, értesítsd őket.
4. Írd meg a karácsonyi kívánságlistádat.
5. Küldd el a listát a Karácsonyi ajándéklistára azaz a radmila.morgan kukac gmail.com címre.
6. Szurkolj, hogy teljesüljenek a kívánságaid.
7. Legyen boldog karácsonyod :)

2010. december 7., kedd

Jön a Tomte!

Azt mondják, Svédországban nem a Mikulás vagy a Jézuska pakolja az ajándékokat a karácsonyfa tövébe, hanem a Tomte nevű manók aktivizálják magukat ilyenkor. Az IKEA pedig szépen elhozta nekünk a manóit, a megújulást és a termékenységet szimbolizáló szalmakecskéket, és velük együtt a kék-fehér-pirosban játszó, északi karácsonyt. Nekem meg annyira bejött a dolog, hogy  az első adventi vasárnap előtt pár nappal azon vettem észre magam: jé, már a karácsonyon agyalok!

Pedig egyébként nem véletlenül kérdeztem meg a facebook-oldalon (amit mostantól az egyszerű, http://facebook.com/zoldsalata címen találtok meg!) november közepén, hogy ki mikor kezdi a karácsonyi készülődést. Számomra ugyanis borzasztóan zavaró, hogy a kereskedelem lassan már október közepétől úgy tesz, mintha a nyakunkon lenne az ünnep - egyrészt, ha több mint két hónapig egyfolytában a karácsonyra készülök, mire tényleg eljön a napja, már annyira elegem van belőle, mint az egyszeri iskolásnak a csokoládégyári látogatás után az édességből. Ez meg így, ugye, nem az igazi... Másrészt pedig legyen már ősz az ősz, és december a december, ha kérhetném!

No de vissza a manókhoz, meg a karácsonyhoz, elvégre már a második adventi gyertyát is meggyújtottuk, no meg persze az északi vidékhez. Szóval, Svédország nekem mindig is szimpatikus volt. Egyrészt amiatt, amit társadalmi téren elértek (gondolok itt például arra, hogy náluk hogyan is áll többek között a nők egyenjogúsága), másrészt pedig gyönyörű a táj, tetszik az arrafelé készült tárgyak letisztultsága, egyszerűsége, és persze nem is én lennék, ha nem említeném meg, hogy elég jó power metál zenekaraik vannak (akit érdekel, kattintson egy kis mjúzikért) :) Amikor pedig az IKEA sajtótájékoztatóján megláttam a norvégmintás (milyen hülyén hangzik ez ebben a szövegkörnyezetben :) ) karácsonyfadíszeket, meg a rengeteg mindenféle fényt, amelyek a világos órák északon ilyenkor szokásos számát tekintve nemcsak szépek, hanem kábé a lelki túlélés eszközei is, egy perc alatt bevillantak a sztereotipikus képek a térdig érő hóban, faházban, forralt borral abszolvált ünneplésről, és már el is dőlt az idei itthoni karácsonyi dizájn. Fészbúkos szóhasználattal élve: megalájk! Nektek hogy tetszenek?

Fények minden mennyiségben





Nem pulóver, karácsonyfadísz



Ezüstös, fényes, kint pedig szikrázik a hó

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...