Táplálkozás és egészség

Egyél jót, egyél jól, légy egészséges!

Lélek és coaching

Lelki wellness a life coach szemszögéből

Mozgás es wellness

Sport, fitnesz, edzés, pihenes es lazítás

Zöld es bio

Zöld háztartás, városi bioságok

Szépség es stílus

Öltözködés, színek, stílusok, kencék, sminkek, illatok

2010. május 30., vasárnap

Zumba!

Kicsit szétesve érkeztem meg szombaton a Wellness Aerobiknapra: előző éjjel nem aludtam valami jól, ettől pedig reggel nemcsak álmos és morcos voltam, hanem azt is világosan éreztem, hogy teljesítőképesség terén sem vagyok a topon. De a Zumbát mindenképp ki akartam próbálni, annyi jót olvastam már róla.


No, ez a reggeli morcosság, álmosság és lassúság egészen pontosan az óra kezdetét követő második percig tartott: akkora buli lett a teremben, hogy szerintem nem volt ember, akit magával ne ragadott volna a hangulat. Az órát tartó Vieira Lívia és két segítője végigtáncolta, -bulizta, -lelkesedte a nekik járó 45 percet, mindenkire átragasztva a jókedvet. Olyan korrekt kis latin-amerikai karnevál alakult ki perceken belül, hogy a szánk is tátva maradt.

És hogy mi is ez az új őrület? A Zumba Hungary honlap szerint ott kezdődött az egész, amikor egy kolumbiai fitneszedző otthon felejtette az órákra szánt cédét, és kénytelen volt az mp3-lejátszóján tárolt kedvenceire támaszkodva megtartani az óráját. Szerencsére az illető nem techno-rajongó volt, hanem a hagyományos latin-amerikai zenék és táncok kedvelője, így ezekből hozta össze a vészhelyzeti aerobikedzést. Lívia óráját elnézve cseppet sem csodálkozom, hogy a vendégek azonnal lecsaptak rá, és követelték, hogy máskor is tartson inkább ilyet a megszokott edzések helyett.

Tudom, hogy csúnya egyszerűsítés és általánosítás, de nekem azért szimpatikus Latin-Amerika, mert ott úgy tűnik, hogy nem csak a gazdagok vidámak (nálunk sajnos gyakran úgy látszik, hogy még ők sem azok). Legalábbis ez jön le a zenéből, a táncokból, a bulizni tudásból, a látható életörömből. A Zumbában is ez a jó: rengeteg latin (és nem latin) táncba belecsípünk egy kicsit (van itt salsa, sumba, szamba, flamenco, hastánc, afrikai táncok, calypso, merengue, tangó, cha-cha, és gondolom, még ezerféle). Nem kell profi táncossá válni, pontról pontra követni a koreográfiát, rosszul érezni magad, ha elrontod, csak táncolni, ahogy bírod, mintha egy karneválon lennél (nekem például a flamenco-rész tetszett a legjobban, de a többi is rendben volt). Külön tetszett, hogy itt nem volt koreográfia-oktatás, csak csináltuk Líviáék után, érzésből.

A női energiák is robbantak, kettő perc alatt lett a legszerényebb lányból is dögös latina – tegye fel a kezét, akinek nincs szüksége egy kis nőcisség-erősítésre! (A mindennapokban úgyis épp elégszer vagyunk visszahúzódók, na itt ez garantáltan elmúlt.) És nehogy azt higgyétek, hogy ilyen rendezvényekre csakis huszonéves, ötvenkilós, sportos csajok járnak! Öt évestől a hatvanasig, vékonytól a duciig minden korosztály és testalkat képviseltette magát. Sőt, pasik is voltak a teremben, bizonyítandó, hogy az aerobik-órák nem kizárólag nőknek vannak kitalálva. Tessék követni őket!

2010. május 27., csütörtök

Kedvenc kifogásaink #3: "Minek erőlködjem, hízékony alkat vagyok!"

Elég csak ránézned az ételre, és máris hízol, miközben bánatosan látod, hogy a barátnőd bármit megehet, és mégis tartja a súlyát? Úgy érzed, hogy vastag csontú, nagydarab nő vagy, és ez ellen semmit sem tehetsz? Az a szomorú helyzet. hogy ha előre lemondasz a diétázásról, akkor sajnos tényleg jó esélyed van rá, hogy valóban egész életedben túlsúlyos maradj…


 Való igaz, hogy alkatunkat részben a szüleinktől örököljük. Az sem tévedés, hogy vannak vékony csontú, genetikusan sovány nők, és "mackósabb" alkatok. Az is tény, hogy a vastag csontú emberekből soha nem lesz csont és bőr szupermodell. De hol van az megírva, hogy nekik nem lehet jó alakjuk? Az egészséges táplálkozás célja egyáltalán nem a kifutók anorexiás gyöngyeire hajazó forma. Nem kell ötvenöt centis derék ahhoz, hogy elégedett légy a testeddel, elég, ha leadod a felesleges zsírt, és izmos, sportos csajjá változol. Vagyis előre az egészséges étrend és a rendszeres mozgás felé, károd nem származhat belőle!


És még egy lábjegyzet: a "genetikusan" sovány nők jó részénél is a tudatos életmód áll a vékonyság hátterében. Soványnak lenni talán lehet a családi örökség eredményeképp, de ahhoz, hogy valaki izmos, feszes testtel büszkélkedhessen, bizony sportolni kell, méghozzá rendszeresen. És ugye ezeket a feszes, dögös csajokat szoktuk leggyakrabban az alakjuk miatt irigyelni?

2010. május 20., csütörtök

Eltüntetik-e a feszesítő krémek a narancsbőrt?


Sajnos, ehhez egy kicsivel keményebb munka kell. A feszesítő, narancsbőr elleni krémek ("zsírleszívás tégelyben" és társai) persze nem hatástalanok: valóban szebbé teszik a bőrt egy kicsivel. A hatást együtt érik el a hatóanyagok (például a koffein, az algakivonatok és hasonlók), valamint a masszírozás, amellyel a krémet felviszed a megfelelő tájékra. Ha ugyanis felfelé irányuló mozdulatokkal masszírozod a combodba a krémet vagy zselét, a nyirokkeringés felélénkül, és távozásra készteti a méreganyagokat, így ezek nem épülnek be és nem alkotnak hepe-hupákat a combodon.
Ám a göröngyöktől való megszabaduláshoz ez önmagában még nem elég. A helyes táplálkozáson kívül (erről később) a sport a legfontosabb csodafegyver: a combizmokat edző gyakorlatok, mint például a guggolások és a kitörések, különösen jó hatásúak. Mindig kombináld őket kardioedzéssel! Hetente háromszor egy kis kardioedzés és néhány láb- és comberősítő gyakorlat hatásosan támadja a narancsbőrt. Mindehhez kiegészítésként természetesen kiválóak a feszesítő zselék, de azt azért ne várd, hogy önmagukban megoldják a problémádat, és neked elég csak a fotelben üldögélni.

2010. május 11., kedd

Május: anyaság, virágok, cipők

Nekem a május tulajdonképpen már a nyár kezdete. Egyre melegebben süt a nap, és a világot hosszú hónapokra elöntik a színek, illatok, érzelmek. Ennek jegyében állítottam össze a „törődj magaddal” címkéjű teendők, vagyis inkább lehetőségek szokásos listáját.

Májusban folyton van mit ünnepelni: a majálisok szezonjával indít a hónap, majd nagyon kevéssel utána jön az édesanyák ünnepe, a ballagás, a Pünkösd, végül pedig a gyereknap. Kisüt a nap, és kinyitnak a strandok, vagyis indul a nyár, a jó hangulat pedig már jön magától. Hát még ha egy kicsit rá is segítesz! :)


Bár az anyák napja már elmúlt, az anyaság valahogy mintha az egész hónapnak a fő témája lenne. Ez a téma pedig bőven ad a lelket felbolydító, majd rendbe tevő gondolkodnivalót. Kezdve a saját anyánkkal való kapcsolatunkon, ami ugye elég sok mindent meghatároz. Folytatva a saját anyai érzéseinken, nevelési „gyakorlatunkon.
Nekem ráadásul – talán eretnek módon – az is eszembe jutott róla, hogy ez az egész anyaság egy jó nagy toleranciagyakorlat. Nemcsak arról van szó, hogy az ember olyannak fogadja el a saját gyerekét, amilyen, és ne a saját álmait próbálja megvalósíttatni vele. Arról is – és talán ehhez időnként még az előzőnél is sokkal több lelkierőre van szükség –, hogy ne menjünk bele az anyai létet kis hazánkban erőteljesen övező versenyszellembe, hogy ne akarjunk minden áron, mások által is elismerten „jó anyák” lenni. Merthogy az ember kismamatársaságban, pláne internetes fórumok környékén sok minden miatt érezheti magát rossz anyának, vagy legalábbis csökkent értékűnek: mert császárral szült, mert érzéstelenítést kért, vagy mert mindenáron ragaszkodott a háborítatlansághoz. Mert az otthonszülés híve, vagy mert orvos- és kórházpárti. Mert hordozókendőben hordta, avagy mert babakocsiban tologatta szeme fényét. Mert három évig szoptatott, vagy mert tápszert adott a kicsinek, és mert babaúszásra és nyelvórára hordta a gyerkőcöt, avagy épp azért, mert nem érezte szükségét semmilyen korai fejlesztésnek (a sor mindenki tapasztalata szerint, tetszőleges hosszúságban folytatható). Nos, én minden anyatársamnak azt kívánom, hogy legyen ereje, önbizalma, elegendő lazasága nem odaállni az ilyen versengések rajtvonalához, és elhinni, hogy annak a picinek, aki őt választotta édesanyjának, épp rá volt szüksége – akármi is a véleménye a szülés, a táplálás, a fejlesztés és egyáltalán a babagondozás körüli divatos vagy épp divatjamúlt elméletekről. :)

És még egy gondolat az anyaság és az önmagunkkal való törődés összefüggéseiről. Dr. Christiane Northrup Női test, női bölcsesség című könyvéből (Fiesta Kft., 1999.) származik az idézet, amelyet személy szerint nagyon igaznak érzek (ti mit szóltok hozzá?):

„Megtanulom, hogy a teljességet nem lehet azzal elérni, ha elosztogatom magam,
De azzal igen, ha adok magamnak, és megosztom másokkal.
Megtanulom, hogy a legjobban nem azzal taníthatom meg gyermekeimnek, hogyan éljenek teljes életet, ha feláldozom az életemet,
Hanem azzal, ha magam is teljes életet élek.
Megpróbálom megtanítani gyerekeimnek, hogy nekem is sok tanulnivalóm van…”

Ha pedig visszakanyarodtam az önmagunkkal való törődéshez, mi is lehetne ennek szebb szimbóluma, mint egy csokor virág? Csak úgy, magadnak, hirtelen felindulásból, alkalom nélkül. Ilyenkor már javában nyílnak a legszebbek, az orgona, a gyöngyvirág, a bazsarózsa, a törökszegfű, úton-útfélen kínálják a csokrokat. Miért ne ajándékozhatnád meg magad velük?

A hónap ínyenc-gyümölcse az eper, amely egyes kutatások szerint több, mint 300 gyógyhatású anyagot tartalmaz. Amellett, hogy csodás az íze, kiváló C-vitamin forrás, így karban tartja az immunredszert, de a bőrünket feszesen tartó kollagén termelését is segíti. Serkenti a májműködést, a méregtelenítést, és antioxidáns polifenolok is nagy mennyiségben vannak benne. A vesekövek képződésének is segít elejét venni.

Nyitnak a strandok, kezdődik a fürdőruha-szezon. Ha ez a tény nem tölt el kitörő örömmel, még mindig nem késő tenni valamit. Az ötlet a szokásos: zöldség, gyümölcs, teljes kiőrlésű gabonák, sovány húsok, és minél kevesebb fehér liszt, illetve édesség. No és persze a mozgás, ami a narancsbőr ellen is csodafegyver. A cellulit ellen bevethetők a koffeint, algakivonatokat és egyéb növényi hatóanyagokat tartalmazó bőrsimító krémeket is, amelyek hatását masszírozással, gyúrással növelheted tovább. Viszont van egy rossz hírem velük kapcsolatban: csodát nem érdemes várni tőlük, csak akkor igazán hatásosak, ha a kezelést kiegészíted némi sporttal és egészséges táplálkozással is.

Eljött az ideje annak is, hogy beszerezd a világ legszebb nyári szandálját: a hozzám hasonlóan cipőmániás nőket igazán elkényezteti az idei divat. Szilárdan tartja pozícióját a gladiátorsaru, a keleties papucsok és a balerinacipő, de nagyon jól kihasználhatóak a telitalpú szandálok, a sok-sok pántból álló, „rockeres” tűsarkúk is. És az idei év nagy őrülete: a cut-out, vagyis a „felül csizma, alul szandál” kialakítású hibrid izé, ami első látásra meghökkentő, másodikra viszont szerelem.

(Olvasd el a HősNők.hu oldalon levő más cikkeimet is!)

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...