Táplálkozás és egészség

Egyél jót, egyél jól, légy egészséges!

Lélek és coaching

Lelki wellness a life coach szemszögéből

Mozgás es wellness

Sport, fitnesz, edzés, pihenes es lazítás

Zöld es bio

Zöld háztartás, városi bioságok

Szépség es stílus

Öltözködés, színek, stílusok, kencék, sminkek, illatok

2010. január 31., vasárnap

Húzd el a függönyt!


Ha reggelenként nehezen kászálódsz ki az ágyból, és a téli depresszió jeleit is kezded felfedezni magadon, tölts minél több időt a friss levegőn! Reggel pedig az első dolgod az legyen, hogy elhúzod a sötétítő függönyt, és beengeded a lakásba a napfényt. Sötétben ugyanis nő a szervezetben a melatonin, az alvásért felelős hormon szintje, ezért minél hosszabbak az éjszakák, annál inkább szeretnénk téli álmot aludni, mint a medvék. Világosban viszont csökken a melatonin szintje, és nő a szerotoniné: ez utóbbi az éberségért és a jó hangulatért felelős. A természetes fény tehát felélénkít és felvidít. Míg júniusban átlagosan napi 17 órát tölthetünk természetes fényben, januárban ez az idő mindössze napi 7 óra - nem csoda, ha nyáron sokkal jobb a hangulatunk mint télen. A sötét napokon a rossz hangulat mellett a koncentráló- és teljesítőképességünk is romlik. Ha tudsz, napközben is minél többet legyél a szabadban, a természetes fényben. A napfényt ugyanis nem pótolják a mesterséges fényforrások. (Bár léteznek a természeteshez közel álló, teljes spektrumú fényt kibocsátó lámpák is, ezeket a téli depresszió gyógyításában használják.)

2010. január 30., szombat

Fogyj, és erősítsd az immunrendszered!

Van rajtad néhány plusz kiló, de félsz az influenzától, mert tudod, hogy a szigorú diéták kimerítik a szervezetet és gyengítik az immunrendszert? Íme néhány olyan enni-  és innivaló, amely nem mond ellent az egészséges, kalóriaszegény táplálkozásnak, ám segít ellensúlyozni a védekező rendszert naponta érő kihívásokat, és segít, hogy ellenállj a betegségeknek.

Teával a nátha ellen
A közkedvelt kamillatea segít elkerülni a meghűléssel járó kellemetlenségeket. Egy angol vizsgálat résztvevői két hétig napi 4-5 csésze kamillateát fogyasztottak el. A vizsgálat kimutatta, hogy a vérükben megemelkedett a növényi polifenolok szintje, s ezek a vegyületek többek között antibakteriális hatásukról is híresek. A vér polifenol-szintje ráadásul két héttel azután is magas maradt, hogy az alanyok abbahagyták a teakúrát. A kamillatea ezen kívül a glicin, egy enyhe nyugtató hatású vegyület szintjét is emeli a szervezetben.

Segítsd a védelmező sejteket!
Az immunrendszer falósejtjeit a csontvelő termeli: ezek azok a sejtek, amelyek veszély esetén felveszik a harcot a baktériumokkal, a vírusokkal és más betolakodókkal. Munkájukat a rostok egyik fontos összetevője segíti, amelynek a legjobb forrása a teljes kiőrlésű gabona. Vagyis nyugodtan elrágcsálhatsz egy magos, barna zsemlét, de a reggeli zabpehellyel is segítesz a szervezetednek.

Egy kis dresszing
Salátát ebédelni jó dolog, de nyugodtan kérj hozzá egy kevés öntetet is. Ha ugyanis teljesen kihagyod az étrendedből a zsiradékot, a szervezeted nem képes felvenni a zsírban oldódó vitaminokat, amelyek egyébként a betegségek megelőzésében támogatnák. Az antioxidáns hatású (vagyis a káros szabad gyökök ellen küzdő) karotinoidok például hatékonyan javítják az immunrendszer állapotát, de zsiradék nélkül nem képesek kifejteni a hatásukat. Válassz olyan salátaöntetet, amely kevés zsiradékot tartalmaz, és azt is az egészségesebb fajtából – azaz olíva- vagy dióolajat.

Az egészséges savó
A tejsavó fehérjéje gazdag a cisztein nevű aminosavban, amely a szervezetben hatékony antioxidánssá alakul, és így megerősíti a sejtek védelmét a bakteriális és vírusfertőzésekkel szemben. A legjobb, ha természetes forrásával, a joghurttal viszed be a szervezetedbe. A joghurt tetején kiváló átlátszó folyadék nem más, mint tiszta tejsavó – ne öntsd le, inkább keverd össze a pohár tartalmával!

Paradicsomi állapot
A paradicsomban levő likopin szintén erős antioxidáns. Egy amerikai vizsgálat alanyai három hétig paradicsomban gazdag étrendet követtek, majd újabb három hétig egyáltalán nem ettek paradicsomot. Amíg paradicsomban gazdag volt a diétájuk, a vérvételek azt bizonyították, hogy a fertőzések elleni küzdelemben kulcsszerepet játszó fehérvérsejtjeik sokkal kevesebb károsodást szenvedtek a szabad gyökök ártalmas hatása miatt, mint amikor egyáltalán nem fogyasztottak paradicsomot.

Pótold az ásványokat!
A komoly izzadással járó helyzetekben, például kemény edzéseknél, de akár egy súlyos hasmenés esetén is, a szervezet nemcsak folyadékot veszít, hanem ásványi anyagokat is. Ha ilyenkor egyszer-egyszer a különféle sportitalokra szavazol, pótolhatod a hiányzó ásványokat, és ezzel megelőzheted az immunrendszer „kifáradását” is. Ám ügyelj arra, hogy a választott ital kevés cukrot tartalmazzon, és csak nagyon mértékletesen, alkalmanként élj vele.
Egy pohár bor
Egy pohár bor nemcsak egy kevéske kényeztetést jelent a diéta szigorú napjaiban, hanem a szívnek is jót tesz, sőt, a legutóbbi kutatások azt is bebizonyították, hogy az esetleges nyári ételmérgezéseket is segít megelőzni: három, a romlott élelmiszerekben jelen levő kórokozót is képes megölni, az E colit, a listeriát és a szalmonellát. A laboratóriumi kísérletek során a borban levő etanol, a szerves savak és az alacsony PH-érték tönkretették a kórokozók genetikai anyagát, s végül elpusztították azokat. A tudósok szerint minden borfajta rendelkezik ezzel a hatással, a leghatékonyabbak mégis a vörösborok.

Égesd el!
Több laboratóriumi kísérlet is igazolta, hogy a kapszaicin – az az anyag, amelynek a paprika a csípősségét köszönheti – megakadályozhatja egyes betegségek kitörését a szervezetben, ugyanis serkentik a  kórokozókat pusztító antitestek termelődését. A csípős fűszerek ráadásul a szervezet méregtelenítésében és a felesleges zsír elégetésében is segítenek.

2010. január 27., szerda

Mindent a maga idejében!


Egyes szakértők szerint mindegy, mikor eszel, a lényeg, hogy kevesebb kalória kerüljön a szervezetedbe, mint amennyit egy nap alatt felhasználsz. Mások a fehérjében gazdag, szénhidrátban szegény étrendre voksolnak. Sokan viszont azt vallják: az, hogy mikor eszünk meg bizonyos élelmiszereket, befolyásolja, hogyan használja fel a szervezetünk a táplálékot. Belegondolva, hogy a reggelire vagy ebédre fogyasztott ételnek fel kell töltenie energiával az egész napi rohanáshoz, miközben az esti kaja csak az alvásban "segít", ebben azért lehet valami... Nézzük meg, mikor mit célszerű fogyasztani.

Reggelire: a szénhidrátok és a fehérjék kombinációjával jól indul a nap, és az agyad is formába lendül. Kiváló reggeli lehet például a következő:
- teljes kiőrlésű gabonapehely, friss gyümölcs és zsírszegény tej
- szendvics, gyümölcs és egy pohár tej
- turmix friss gyümölcsből és joghurtból

Ebédre: legyen benne egészséges fehérjeforrás is, ami átsegít a délutánon. A zsíros ételekkel viszont vigyázz, elálmosítanak! Próbáld ki a következőket:
- vegyes saláta babbal, és teljes kiőrlésű zsemlével
- teljes kiőrlésű zsemléből készült szendvics zöldséggel és sovány sajttal
- gazdag leves sok zöldséggel, csirkehússal, desszertként gyümölcs

Vacsorára: ekkor egyél a legkevesebbet a nap folyamán. Válaszd a kedvenc ételedet, de kis adagban. Ha nem etted meg a napi 5 adag zöldséget-gyümölcsöt, itt az idő a pótlásra – akár a hús, és egyéb fehérjeforrások rovására is.

Sportolás előtt: a szénhidrátok energiát adnak, az alacsony zsírtartalom pedig könnyen emészthetővé teszi az ételt. Egy szem friss gyümölcs és egy teljes kiőrlésű zsemléből, sovány pulykasonkával készült szendvics jó választás lehet.

Sportolás után: ha lehet, ne egyél semmit. Igyál sok vizet, és várd meg a következő étkezést.

Lefekvés előtt: kerüld a cukros és a zsíros ételeket. Egy pohár sovány tej, vagy egy doboz sovány joghurt viszont segíthet, ha még éhes vagy.

2010. január 18., hétfő

HősNők vendégszereplés: Wellness-naptár januárra

A decemberi írásom tulajdonképpen egy előzetes volt ahhoz a tervhez, hogy hónapról hónapra összehoznék itt egy kis „wellness-naptárat”. Szeretnék minden hónapban összegyűjtögetni néhány ötletet, amit az adott időszakban (meg persze máskor is) megtehetünk testünkért-lelkünkért, és azért, hogy jól érezzük magunkat a bőrünkben.



Sokan azért utálják a januárt, mert a karácsonyi időszak csillogása után most minden kopárnak és szürkének tűnik, ráadásul a pénztárcánkat is „pihentetni” kell a karácsonyi költekezés után. És olyanok is vannak, akiknek a január épp ezért tetszik: elmúlt a rohanás, mintha minden letisztult volna egy kicsit, ráadásul új év kezdődik… Épp ezért ebben a hónapban az újdonságok, a kezdet és a letisztultság, ja, és persze az újévi fogadalmak jegyében gyűjtögetem az egészség- és hangulatjavító trükköket, mégpedig olyanokat, amelyekre sem sok pénzt, sem sok időt nem kell rászánni. Ezek persze csak az én ötleteim, szeretném, ha mindenki hozzátenné a listához a sajátjait!

•1. Tanulj meg egy új, könnyű és egészséges receptet! Itt az alkalom, hogy elrugaszkodj a megszokottól a konyhában, különösen, ha szeretnél leadni pár kilót. A neten elképesztő mennyiségben találhatóak receptek, csak ki kell választanod közülük, mi felelne meg az ízlésednek. Valami finom, kalóriaszegény csirkés ételt szeretnél? Vagy több zöldséget akarsz az asztalra tenni? Esetleg valamilyen gyümölcsös édességet keresel, hogy ne hiányozzanak az édes ízek? Hajrá! Én különösen a gasztroblogokat szeretem, mert a bennük levő receptek tutira kipróbáltak, és hazai alapanyagokból készülnek, ellentétben néhány külföldi szakácskönyv beszerezhetetlen hozzávalóival. (És azt is bevallom, hogy tavaly ezt a pontot én minden hónapban megcsináltam, mivel annyira anti-konyhatündér vagyok, hogy bőven van még hely a repertoárban…)
•2. Válts bióra! Nem kell fanatikus öko-bio élőlénnyé változnod, egy kis lépés is nagy lépés lehet. Elég, ha például a mosogatószeredet cseréled le valamilyen „szelíd” szerre, vagy a következő arckrémed lesz vegyszermentes, esetleg az ételízesítő helyett veszel biót. Ahogy rájössz az „ízére”, tuti, hogy folytatódni fog a sorozat!
•3. Próbálj ki egy új sportot (vagy többet)! Ha elhatároztad, hogy az új évben többet fogsz mozogni, keresd meg azt a sportot, amit nem fogsz a harmadik óra után megunni. Ne gondolkozz túl sokat, úgyis a gyakorlatban fog kiderülni, mi az, aminek már a gondolatára is elmegy az életkedved, és mi az, amit a sokadik alkalommal is kedvvel csinálsz. Figyeld a netet: sok edzőterem, jógastúdió kínál ingyenes próbaórát, tart nyílt napokat. Ha nem tetszett, ahol éppen voltál, ne keseredj el: ha nem, hát nem. Senki nem kényszerít, hogy folytasd, de legalább mozogtál egy órát, a heti egyik edzést kipipálhatod, legközelebb pedig jöhet egy újabb próba.
•4. Élvezd ki a hideget! Rosszul hangzik, pedig nem olyan rossz, mint hinnéd. Sétálj egyet az erdőben (utána pedig teázz a kedveseddel vagy a barátnőkkel egy klassz kis menedékházban, vagy otthon, a kályha mellett), ha van hó, szánkózz, hógolyózz, építs hóembert! Vagy menj ki a jégpályára, ha van a közeledben. Ki mondta, hogy a téli sportoknak a méregdrága síterepekre kellene korlátozódniuk?
•5. Selejtezz, szabadulj meg mindattól, amire nincs szükséged: azt mondják a hozzáértők, hogy nehéz úgy elindulni az új úton, hogy közben visszahúz az elmúlt évek tárgyi hordaléka. A túlzsúfolt lakás ráadásul nagyon nyomasztó tud lenni, míg a takarítás, rendezkedés, selejtezés szó szerint fizikailag is felszabadító érzés. A FlyLady program (magyarul egy remek blog szerzője foglalta össze) például remek rendszert adhat a takarításhoz, krónikusan elúszott háziasszonyoknak (amilyen én is vagyok) melegen ajánlott.
•6. Öltözz fehérbe! A fehér a mi kultúrkörünkben a tisztaság, ártatlanság, a fény, a sikeres kezdet színe - akár a ruhánkkal is kifejezhetjünk, hogy az új év „tiszta lappal” indul. Ha nem szereted a fehéret, akkor vegyél fel egy fehér sapkát, kesztyűt, sálat, nem kell tetőtől talpig menyasszonynak álcáznod magad.
•7. Növeld a pénzügyi tudatosságodat! Soha jobbkor, mint januárban, amikor a családi kasszát egyébként is megrázta a karácsonyi költekezés. Ez a terület Csapó Ida asztala, én is az ő oldaláról szoktam remek tippeket kapni. És azt vallom, hogy a legkisebb lépés (például, ha az ember írni kezdi a bevételeket-kiadásokat) is előrelépés, amelynek meglesz az eredménye.
•8. Legyél tudatos vásárló (és élvezd ki a leárazásokat)! A tudatos vásárló 12 pontja sokat segíthet a megfontolt döntésben.
•9. Jelentkezz be az orvoshoz: az újrakezdésnek ez az időszaka a legjobb arra, hogy túlessünk a rég halogatott orvosi vizsgálatokon (én általában a fogorvost szoktam erre az időszakra betervezni).
•10. És végül a hónap zöld tippje: foglalkozz egy kicsit a szigeteléssel! Egy egyszerű szigetelőcsík felragasztása az eddig huzatos ajtóra-ablakra már mérhető megtakarítást hoz a fűtési költségekben. Neked is jó, a környezetnek is jó...
Ti mit tennétek még hozzá a listához?

(Ezt a cikket a HősNők.hu oldalon is olvashatod. Olvasd el egyéb cikkeimet is az oldalon!)

2010. január 4., hétfő

Teli hűtő - sikeres fogyókúra

Elfogyott végre a hadseregnek is elég ünnepi kaja? Remek, akkor ideje bevásárolni: ha egészséges ételekkel töltöd fel a hűtőszekrényt és a kamrát, minden szükséges tápanyagot megkap majd a szervezeted, mégis, hetente akár egy teljes kilót is fogyhatsz! Lássuk, mi az, aminek mindig lennie kell otthon!



Barna rizs
Miért? Ha fáradtan jössz haza a munkából vagy az edzőteremből, a főtt barna rizs energiával tölt fel.

Csirke és hal
Miért? A sovány, fehér hús, vagy a hal tökéletes fehérjeforrás, viszont alig van benne zsír. Úgy laksz jól tőle, hogy közben nem szedsz fel pluszkilókat.

Salátafélék és zöldségek: spenót, répa, saláta, uborka, paradicsom, zöldpaprika, újhagyma, retek, stb.
Miért?
Kevés bennük a szénhidrát, viszont annál több a vitamin és az ásványi anyag. Napi 6-9 adagot is elfogyaszthatsz belőlük.

Konzerv tonhal és lazac
Miért? A halkonzerv könnyen hozzáférhető fehérjeforrás, rengeteg benne a kalcium, ráadásul az ereket védő omega-3 zsírsavaknak is kiváló forrása. Ha lehet, válassz olaj helyett sós vízzel készült konzerveket.

Ásványvíz
Miért? A dietetikusok egybehangzó véleménye szerint legalább napi másfél-két litert meg kell innod belőle, ha nem akarsz kiszáradni.

Zsírszegény, kész paradicsomszósz
Miért? Ha előre elkészíted (vagy üveges, kész szószt vásárolsz), csak egy kis rizst vagy tésztát kell kifőznöd, és máris kész a vacsora.

Zöldfűszerek: fokhagyma, gyömbér, bazsalikom, petrezselyem, zsálya, rozmaring, chilipaprika, és kiegészítésként egy kis szójaszósz.
Miért? Mert változatosabbá teszik az ételeket, így képes leszel hosszabb ideig kitartani a diéta mellett.

Sovány tej
Miért? Fontos kalcium- és fehérjeforrás, de kevés benne a telített zsírsav.

Joghurt
Miért? Keresd a zsírszegény változatot, és használd salátaöntetként, mártogatósként, vagy ha édességre vágysz, adj hozzá mazsolát és összetört kekszet.

Főtt csicseriborsó és bab
Miért? Tele van rosttal és fehérjével, viszont kevés benne a zsír. Keverd össze egy kevés petrezselyemmel, csepegtess rá citromlevet, és add a salátádhoz, melegítsd össze egy kis paradicsomszósszal, vagy csak csipegesd el, és egyél hozzá pirított pita-kenyeret.

Tészta
Miért? A főtt tészta nagyszerű eledel, ha gyorsan energiához szeretnél jutni – a teljes kiőrlésű tészta még tovább lát el energiával, úgyhogy az aerob edzés előtt a lehető legjobb választás.

Gyümölcs: ananász, narancs, banán, szőlő, kivi.
Miért? Gyors energiaforrások, és edzés után is segítenek helyreállítani a vércukorszintedet.

Gyümölcs (még egyszer): mazsola, szilva, alma, cseresznye, őszi- és kajszibarack
Miért? Cukortartalmuk lassan szívódik fel a szervezetben, így ideálisak, ha két étkezés között harapnál valamit.

2010. január 3., vasárnap

Ha komolyan gondolod az újévi fogadalmakat...

Először is mindenkinek nagyon boldog új évet kívánok!

New Year Graphics

És ha nem akarod már az elején megszegni mindazt, amit a Himnusz előtt megfogadtál, íme néhány tipp a sikerhez:

1. Ne csak a fogadalommal törődj, hanem azt is gondold át, miért is akarod a változást. Vagyis ne csak annyit fogadj meg, hogy több zöldséget eszel, hanem vedd sorba, miért is: egészségesebb akarsz lenni? Karcsúbb? Jobban akarod érezni magad a bőrödben? Mások elvárásainak akarsz megfelelni? Vagy a magadéinak?

2. Talán furcsa, hogy ezt írom, de meg kell tanulnod hibázni is. Senki sem tökéletes, szinte borítékolható, hogy meg fogsz inogni: elszívsz "csak egy szálat", vagy besütizel a fogyókúra kellős közepén. Birkózz meg a lelkiismeret-furdalással, és eszedbe se jusson feladni "nekem még ez se megy" címszóval. Folytasd ott, ahol a kilengés előtt abbahagytad.

3. Igyekezz formába lendülni: ha testileg oké vagy, a lelked is egyre inkább rendben lesz, plusz a gondolataid is egyre tisztábbak lesznek. Gondold át, mikor tudsz jobb döntéseket hozni: a súlyfelesleged miatt keseregve, a téli nátha kellős lözepén, vagy frissen-fitten, jól érezve magad a bőrödben? Na ugye...

4. Ha edzeni kezdesz, csakis olyan programba vágj bele, amelyet kedvvel, lelkesedéssel csinálsz. Az teljesen rendben van, ha többféle sportot is kipróbálsz, de ahhoz is legyen bátorságod, hogy válts, amikor úgy érzed, a hátad közepére kívánod az egészet. Ha ugyanis tűzön-vízen át ragaszkodsz a rossz döntéshez, a végén kicsordul a hócipőd, és hagyni fogod a fenébe az egész edzés-ügyet. Inkább keress egy másik sportot, hosszú távon jobban jársz vele.

5. Állíts össze egy "ötletdobozt": vágd ki, nyomtasd ki, vagy mentsd el a kedvenc cikkeidet, receptjeidet, ötleteidet, hogy akkor is legyen mihez nyúlnod, amikor végképp kimerül a kreativitásod, .

6. Reális célokat tűzz ki! Ne akarj egy hónap alatt tíz kilót lefogyni, elvégre felszedni sem ennyi idő alatt szedted fel a felesleget. A fogyás normális, megtartható üteme heti 0,5-1 kiló, ennél többet ledobni egyrészt nem egészséges, másrészt nem valószínű, hogy a rohamfogyókúrával elért eredményt hosszú távon is tartani tudod majd.

7. Tanulj a hibáidból! Ha nem úgy mennek a dolgok, ahogy szeretnéd, nézd meg alaposan és tárgyilagosan, hol ronthattad el, és ott módosíts.

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...