Táplálkozás és egészség

Egyél jót, egyél jól, légy egészséges!

Lélek és coaching

Lelki wellness a life coach szemszögéből

Mozgás es wellness

Sport, fitnesz, edzés, pihenes es lazítás

Zöld es bio

Zöld háztartás, városi bioságok

Szépség es stílus

Öltözködés, színek, stílusok, kencék, sminkek, illatok

2009. november 17., kedd

Vendégszereplés a HősNőkön: Mert megérdemlem... én, vagy másvalaki?

„Mert megérdemlem…” mondja a reklám, és mi, nők gyakran már rohanunk is megvenni az elég jól reklámozott krémet, ruhát, akármit. Ez eddig ismerős: de most nézzünk egy picit a dolgok mögé!

Merevítsük ki egy kicsit a pillanatot: ott áll a mi képzeletbeli HősNőnk a pénztárnál, kezében a fantasztikus csodakrémmel, vagy a dögös fehérneművel, esetleg a legújabb fogyasztószerrel, ami pár pillanat és néhány laza kártyamozdulat múlva az övé lesz. Arcán mosoly, már előre örül a szerzeménynek. És most nézzünk egy kicsit a fejébe…



Vagy ne is a fejébe, inkább a lelke mélyébe: vajon hogyan látja magát az új cuccal? Miért örül neki? Mi a legmélyebb mozgatórugó? Vajon azt látja, milyen jól fogja magát érezni ránctalanabb bőrrel? Vagy azt, milyen magabiztos lesz, ha tudja, hogy a ruha alatt minőségi csodafehérneműt visel? Esetleg azt, milyen jó érzés lesz öt kilóval karcsúbbnak lenni?

Vagy más képek lebegnek a szeme előtt? Például, hogy mennyire fog tetszeni a férjének? Hogy soványan irigyelni fogják a barátnői? Hogy majd megnézik a pasik az utcán?

Ugye érzitek a különbséget a kétfajta motiváció között? Nem akarok saccolgatni, de azt ki merem jelenteni, hogy a nők nagy részének fejében a második gondolatmenethez hasonló elképzelések lebegnek, amikor vásárolnak, amikor fogyni akarnak, vagy amikor új frizurát csináltatnak. Ha nem így volna, nem lenne akkora tragédia, amikor a pasink észre sem veszi a hajszínváltást…

A lányok jó részének kis fejébe (igen, bármelyikünkébe) már gyerekkorban alaposan bevésik: nem magunkért „dolgozunk”, hanem azért, hogy másoknak jó legyen: a férjünknek legyen egy bombázó felesége, a családnak meleg vacsorája, a tanárunknak egy jó diákja, az utcán járó pasiknak meg szép látványban része. A mi jutalmunk az érzés, hogy jól csináltunk: megnéznek, utánunk fütyülnek, ötöst adnak, nem lépnek félre (jó esetben), buksisimi, nyuszilufi.

És persze az az érzés is, hogy jobban csináljuk, mint a többi lány. Mert versenyszellem azért van bennünk: pont két centivel keskenyebb csípőt szeretnénk, mint az undok szomszédasszonyé, és hamarabbi leánykérést, esküvőt, mint a legjobb barátnőnké.

Ezek a kívülről jövő motivációk ideig-óráig működnek is. Csak egy aprócska bibi van velük: hogy hosszú távon nem építik az önbizalmunkat. Le lehet fogyni persze a barátnői társaság irigykedő tekintetéért. Ha pár hét alatt ledobunk öt-tíz kilót, garantáltan megállapítják majd a következő cukrászdai randin, milyen jól nézünk ki. Aztán rendelnek egy krémest, miközben mi citromos ásványvizet szopogatunk, mert „erősek” vagyunk. A következő randin viszont már tuti, hogy egészen más lesz a téma, már nem lesznek annyira érdekesek a mi mínusz kilóink - ha eredetileg csak a barátnőink tekintete motivált, mi tartja majd fenn a lelkesedésünket a diétához, az edzéshez? Milyen napunk lesz, ha zuhog az eső, ronda esőkabátot húzunk a dögös ruhára, és egy pasi sem néz meg az utcán? És vajon hány házasságot, kapcsolatot tartott már egyben a férfi kifejezett kívánságára beültetett szilikon-implantátum (igen, van, aki egészen a műtőasztalig megy mások kedvének keresésében)?

A megoldás épp olyan egyszerű, amilyen nehéz: az volna a lényeg, hogy amit teszünk, MAGUNKÉRT tegyük, legalább az esetek nagy részében. Azért, mert nekünk így jó. Ha jobban érezzük magunkat egy finom vacsora megfőzésétől, és kihúzzuk magunkat tőle, rajta, hadd szóljon az a hat fogás. Még az íze is más lesz, ha benne lesz a szívünk-lelkünk. Ha viszont jobban esne húsz percig olvasni, akkor is, ha késik a vacsora, tegyük meg - ez az igazi: „mert megérdemlem!”. Ha egészségesen akarunk élni, tegyük élvezettel, annak biztos tudatában, hogy remekül fogjuk érezni magunkat pár kilóval könnyebben, vagy a mérgeinktől megszabadulva. Így nem keseredik meg a citromos ásványvíz a szánkban, és azt is tudni fogjuk, mikor engedhetünk meg magunknak egy krémest mi is, csak úgy az élvezet kedvéért.

Én személy szerint úgy gondolom, hogy ez a „mert én így szeretném” az egyetlen igazán jó motiváció - és nem gondolom, hogy ez önzés lenne: aki tisztában van magával, az könnyebben, hitelesebben és jobb szívvel ad másoknak is. Nem kötelességből, hanem szeretetből, mert igazán élvezi az életet. Tud élni.

Ugye te is megérdemled?

Olvasd el más írásaimat is a HősNők.hu oldalon!

2009. november 11., szerda

Egy perc az egészségedért


Ugye van ennyid rá?

Bár az egészséges életmódra való áttérés a legtöbbször komolyabb beruházást igényel (pl. megvásárolsz egy fitnesz-gépet, időt szánsz a rendszeres edzésre, vagy a drágább bioételeket választod a szupermarketben), sok olyan helyzet is adódik, amikor egészen apró lépések hoznak komoly eredményeket. Ha hajlandó vagy a következő apróbb „befektetésekre”, később kamatostul kapod vissza a rájuk szánt perceket.


Vacsora előtt: nassolj egy keveset!

Miért? Mert így évente két kilót adhatsz le. Egyél 10-15 deka egészséges zsiradékot tartalmazó élelmiszert, például diót, mogyorót vagy avokádót. Ha ezután fogyasztod el a salátádat, az körülbelül 3 óráig marad a gyomrodban, míg ha kihagyod a rágcsálnivalókat, akkor mindössze 20 percig. Egy marék mogyoró tehát gondoskodhat arról, hogy később legyél újra éhes.


Aperitifként: igyál vörösbort a fehér helyett.

Miért? A vörösbor gazdagabb a szív- és érrendszert védő flavonoidokban, mint a fehér.


A desszertnél: válassz minőségi étcsokit!

Miért? Mert ha a töltött csokicsodák helyett étcsokit fogyasztasz, és abból is csak pár kockát engedélyezel, évente körülbelül 5 felesleges kilótól szabadulhatsz meg.


Munkaidőben: tárgyalj személyesen a kollégáddal!

Miért? Ha e-mail küldés helyett inkább átsétálsz a szomszéd irodába, az így elégetett kalóriák évente mintegy fél kiló fogyáshoz vezetnek. Ráadásul egy vizsgálat azt is igazolta, hogy 4-5000 plusz lépés 11 higanymiliméterrel képes csökkenteni a vérnyomásodat.


Minden étkezésnél: igyál jéghideg vizet.

Miért? Mert kéthavonta fél kilót fogyhatsz, ha bírja a torkod. Ha ugyanis hidegen veszed magadhoz a folyadékot, a szervezeted naponta körülbelül 123 kalóriát használ fel ahhoz, hogy visszaállítsa a normális hőmérsékletét.


Ebédidőben: sonkás szendvics helyett válaszd a tonhalasat.

Miért? Mert így csökkentheted a szívbetegség kialakulásának kockázatát. A halhúsban levő omega-3 zsírsavak ugyanis emelik a szervezetben a „jó” koleszterin szintjét, s így tisztán tartják az érfalakat.


Sportolás után: igyál meg egy pohár csokis tejet.

Miért? Mert ez segít az izmok helyreállításában és felépítésében. Egy amerikai kutatás arra a következtetésre jutott, hogy a fehérjét és szénhidrátot is tartalmazó edzés utáni finomságok (mint például a csokis tej) közel 40 százalékkal hatékonyabban növelik az izmokat, és állítják helyre azok apró sérüléseit, mint a csak fehérjében gazdag élelmiszerek.


Az esti film közben: egyél meg két banánt.

Miért? Mert így csökkentheted az agyvérzés kockázatát. Több vizsgálat is úgy véli, hogy az alacsony káliumszint kapcsolatban lehet az agyvérzés gyakoribb előfordulásával – ezt az elemet viszont nagy mennyiségben veheted magadhoz a banánnal.


Ha koffeinre vágysz: inkább tejeskávét kérj, mint kólát.

Miért? A csontjaid egészségéért. A tejben található kalcium ugyanis óvja a csontokat, míg a kóla szénsavtartalma hozzájárulhat a csontritkulás kialakulásához.


Két tornagyakorlat között: csinálj meg 25 felülést.

Miért? Mert így akkor is beillesztheted a hasizom edzését a programba, ha egyébként hajlamos vagy azt elbliccelni.


Mielőtt ágyba bújnál: egyél meg egy kocka csokoládét.

Miért? Az élvezetesebb szexért. Egy érdekes "brittudósos" kutatás szerint azok a nők, akik esténként ínyenc módon, minden falatot kiélvezve elfogyasztottak egy szelet csokit, jobb szexuális életről számoltak be, mint azok, akik szigorúan betartották a diétát, és nem tudtak elmerülni az élet élvezetében.


Ha orvoshoz mész: add meg a telefonszámod.

Miért? A szűrővizsgálatok sikeréért: így az orvos akkor is értesíteni tud az eredményről, ha netán elfelejtenéd azt megkérdezni.


Alvás közben: használj füldugót.

Miért? Azoknak, akik éjszaka 55 decibelnél nagyobb hangerőt kénytelenek elviselni (a horkolás körülbelül 60-80 decibelt jelent), nagyobb esélyük van a magas vérnyomásra, mint azoknak, akik csendben alszanak.

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...