2009. október 23., péntek

Vitamin-lexikon #1: Mik azok a vitaminok?

Arra gondoltam, egyfajta vitamin-lexikonként összeszedegetem, hogy melyik vitamin mire jó, mit okozhat, ha hiányt szenved benne a szervezetünk, és miben találhatjuk meg őket. Elöljáróban azonban érdemes egy kicsit általánosságban is boncolgatnunk, mik is azok a vitaminok, és miért van rájuk szüksége a szervezetnek.
1911-ben egy varsói születésű biokémikus, Casimir Funk ismerte fel, hogy az élelmiszerek egyes összetevői elengedhetetlenek az egészség fenntartásához. Ezeket a latin „vita” = élet és „amin” = nitrogéntartalmú vegyület szavak összevonásával vitaminoknak nevezte el (később persze kiderült, hogy nem minden vitamin nitrogéntartalmú vegyület, de az elnevezés addigra már széles körben elterjedt).


A vitaminok olyan szerves vegyületek, amelyek nélkülözhetetlenek a szervezet működéséhez, és amelyek sem egymással, sem más anyagokkal nem pótolhatók. Jelenleg 13 vitamint ismerünk, és megkülönböztetjük a zsírban és vízben oldódó vitaminokat. A zsírban oldódó vitaminokat (az A-, a D-, az E- és a K-vitamint) a szervezet hosszabb ideig képes tárolni, de felszívódásukhoz zsiradékra van szükség. Mivel testünk egyáltalán nem, vagy csak elégtelen mennyiségben képes egyes vitaminok előállítására, a táplálékunkkal kell őket felvennünk.
Ahhoz, hogy egészségünk teljes legyen, ásványi anyagokra, nyomelemekre is szükségünk van. Ezek listáján olyan elemeket is felfedezhetünk, amelyeket a hétköznapokban mérgezőkként tartunk számon (egészen apró mennyiségben még higanyra vagy ólomra is szüksége van a szervezetnek), vagy nemesfémeknek tekintünk (egyre több a tudományos bizonyíték arra, hogy az ezüstnek és az aranynak szerepe van bizonyos anyagcsere-folyamatokban).

Mi történik, ha a testünk hiányt szenved ezekből a létfontosságú anyagokból? A hiány első jele lehet például az ingerültség, a koncentrációs képesség csökkenése, az alvászavar, a rossz közérzet, a depresszió, vagy az étvágytalanság. Ha a hiányállapot súlyossá válik, kialakulnak az egyes vitaminokra, nyomelemekre jellemző speciális hiánytünenetek. Az A-vitamin elégtelen bevitelénél például romlik a haj, a bőr állapota, de súlyos esetben akár farkasvakság is felléphet. A C-vitamin súlyos hiányának ismert jele a skorbut, de ha kevéssel maradunk a napi szükséglet alatt, akkor is gyengül az immunrendszer, hajlamosabbak leszünk a fertőzésekre. A magnézium hiányában izomgörcsök, ingerlékenység léphet fel, míg az elégtelen jódbevitel strumához vezethet.
Nem szabad azt gondolni, hogy a súlyos vitaminhiány állapotába csak az éhezők juthatnak el: elég egy ideig nem figyelni a táplálkozásukra, gyorsételeken vagy más egészségtelen táplálékon élni, és máris felléphet a hiányállapot. Léteznek olyan élethelyzetek is, amikor megnövekszik a vitaminigény: ilyen például a gyermekvárás, a fokozott fizikai aktivitás, a stressz, vagy a káros szenvedélyek, például a dohányzás. A helytelenül összeállított fogyókúrás étrend is vezethet a vitaminok és ásványi anyagok hiányához, az emésztőszervi betegségek egy része pedig egyes vitaminok felszívódását akadályozza.

A következőkben az egyes vitaminok lelőhelyeiről és funkcióiról írok majd.

0 megjegyzés :

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...