Táplálkozás és egészség

Egyél jót, egyél jól, légy egészséges!

Lélek és coaching

Lelki wellness a life coach szemszögéből

Mozgás es wellness

Sport, fitnesz, edzés, pihenes es lazítás

Zöld es bio

Zöld háztartás, városi bioságok

Szépség es stílus

Öltözködés, színek, stílusok, kencék, sminkek, illatok

2009. szeptember 27., vasárnap

Jött-láttam-meggyőzött #5: Vége a káosznak!

Az a helyzet, hogy meglehetősen hajlamos vagyok a káoszra. Amióta gyerekem van, fokozódott a helyzet: kinőttük a lakást, több lett a cucc, viszont kevesebb az idő, amit takarításra és rendszerezésre szánunk. Már többször elérkezett a "namostaztánelég" napja, de eddig csak részmegoldásokat találtam. Nagyon kellett már egy olyan rendszer, amelynek segítségével könnyen-gyorsan-fáradtság nélkül (tudjátok, ahogy a tévéshop mondja) fenn lehet tartani a rendnek legalább egy alapvető szintjét.

A FlyLady oldalt már korábban is ismertem, ízlelgettem, szagolgattam, de valahogy nem igazán bírt olyan szinten belopódzni a szívembe, hogy mélyebben belevessem magam. Pedig tudom, hogy a rendszer jó, csak valahogy olyan túl hangzatos, túl hollywoodi...

Így aztán kíváncsian figyeltem, amikor Via magyarítani kezdte a szisztémát. Kíváncsi voltam, hogy honi viszonyok között mit lehet kihozni a dologból. És hát, hogy hogy nem, egyszer csak azon kaptam magam, hogy fényesítgetem szépen a mosogatót... Még az elején járok a programnak, és vannak dolgok, amiket csak szőrmentén fogok átvenni belőle, de működik, hasznos, egyre jobban átlátom az értelmét. Szóval jó szívvel ajánlom mindenkinek, akár az eredetit, akár a magyarított változatot. :)

2009. szeptember 22., kedd

Gasztrotúra #3: Farger kávézó

A Tőzsdepalota (egykori TV-székház) melletti Farger kávézóról egészen eddig csupa szép emléket őriztem: finom volt a kávéjuk, és az egész helynek volt valami különleges hangulata, ami megfogott. Aztán sokáig nem jártam arra, közben az MTV elköltözött a környékről, lett viszont mélygarázs, meg csupaszép játszótér, amit vasárnap le is teszteltünk a Másfélévessel. Ez bejött, a Farger kellemes emlékeibe viszont némi kesernye vegyült ezúttal. De először lássuk a pozitívumokat, mert vannak ők is szép számmal: a hangulat még mindig megvan, kellemes a járdára kitett "kerthelyiség" is, külön nagy puszilufikitünti a félreesőbb sarokba kihelyezett gyerekjátszóhelyért. A kajáért viszont már nem lelkesedtem: csak szendvicseztünk, de nem volt maradandó élmény sem a lazacos bagel, sem a sonkás melegszenya. Nem volt rossz, csak amolyan átlagos, ami az ezer forint körüli árat tekintve nem egy egetverő ár-érték arány. Plusz egy kis szalonsznobság: egy békebeli, polgári kávézóban ne legyen csorba a tányér, azt legfeljebb csak a kockásterítős kiskocsmában viselném el, a hagymás zsíroskenyér alá. A limonádéjuk viszont még mindig világbajnok, teletömve mindenféle citrussal.
Mindent összevetve adok még nekik esélyt, de sajnálom, hogy kicsit lerontották az eddigi csupaötös bizonyítványt.
(Kép: innen)

2009. szeptember 17., csütörtök

Három csodafegyver a kilók ellen

Szép számmal akadnak olyan ételek, amelyek segítenek nekünk a felesleges kilók elleni harcban. Íme a három legjobb szövetséges.

Mandula. Egy amerikai kórházban 65 túlsúlyos páciens részvételével végeztek el egy vizsgálatot: a fogyókúrázók mindkét csoportja azonos kalóriatartalmú étrendet tartott, ám az egyik csoport diétájának minden nap része volt körülbelül 8 dkg mandula is. 24 hét elteltével a mandulát fogyasztók csoportja 62 százalékkal többet adott le a másik csoportba tartozóknál. A kutatók szerint ez az eredmény még annál is jobb, mintha fogyókúrás táplálékkiegészítőket szedtek volna. Ez persze nem jelenti azt, hogy annak, aki mandulát rágcsál, nem kell figyelnie a kalóriabevitelre, de a kiegyensúlyozott, egészséges fogyókúrát hatékonyabbá teheti néhány szem ebből a finomságból.


Joghurt. Mint minden tejtermék, a joghurt is gazdag kalciumban, ez az ásványi anyag pedig rendkívül fontos kiegészítője a fogyókúrának. A szervezet kalciumszintjének már egészen kis változása is a zsírégetést és –raktározást szabályozó mechanizmusok módosítására késztetik a szervezet sejtjeit. A kísérletek szerint leginkább a hasi zsírpárnák eltávolításában segít a joghurt, ez pedig azért különösen fontos, mert a hasukra hízó emberek fogékonyabbak különféle betegségekre, például a magas koleszterinszintre, a magas vérnyomásra, vagy a cukorbetegségre. A vizsgálatok azt is bizonyították, hogy a joghurt az elért álomsúly megtartásában is segíthet.


Banán. A finom déligyümölcs a hasznos tápanyagok valóságos tárháza, tele van B-vitaminokkal, C-vitaminnal, káliummal, eszenciális aminosavakkal, szénhidrátokkal és rostokkal. Egyetlen banán tartalmazza a napi ajánlott C-vitamin adag 15 százalékát, az egy napra szükséges kálium 11 százalékát és a rost 16 százalékát – és mindez csupán 100 kalóriában! Elég édes ahhoz, hogy bevethető legyen, amikor már elepedünk a cukorért, és elég energiát ad ahhoz, hogy átvészeljünk egy edzést. Könnyen emészthető, B6-vitamin tartalma pedig a menstruáció előtti feszültséget is enyhíti.

2009. szeptember 12., szombat

Címkék a nyakunkban... de mi közük ehhez a zebráknak?

(Ez a cikkem először a HősNők.hu-n jelent meg, de most itt nálam is elolvashatod.)

„Nem gondoltam volna rólad, hogy szereted a metált…” - szólt utánam az újságos, amikor vettem nála egy témába vágó magazint, és még az üzletből kifelé tartva fellapoztam. „Pedig de…” - nevettem vissza, aztán végignéztem magamon: vékony, szőke csaj, teljesen hétköznapi ruhában, sehol semmi szegecs, bőr, vagy ilyesmi. Az újságos srácnak viszont a „metál-rajongó” címkéhez láthatólag elválaszthatatlanul hozzátartozott a marcona tekintet, a fekete bőrdzseki és a szegecses karkötő (sőt, megkockáztatom: az is, hogy az illető férfi legyen, lehetőleg a nagydarab fajtából). Enélkül nehezen tudta elképzelni a műfaj rajongóját, és a vásárlásommal, meg az újságba való mohó belelapozásommal (naná, hiszen a kedvenc zenekaromról cikkeztek épp) láthatólag megborítottam egy kicsit a világképét


Ugyanezt az évekkel ezelőtti sztorit látom visszaköszönni mostanában: amikor jógázni indulok, mindig akad a házban egy lakó, aki elkerekedett szemmel, kicsit rosszallva kérdezi, hogy vajon hová megyek, és „hát a kicsi hol van?” Náluk az „anya” címke hátoldalára láthatólag az van írva: „olyan nőnemű élőlény, akinek egyedül többé nem lehetnek programjai“. Olyankor viszont sosem jön a tágra nyílt szemű, csodálkozó kérdés, amikor teli bevásárlószatyorral baktatok fel az emeletre, pedig a kicsi ilyenkor is éppen ott van, ahol a jógaóráim idején: otthon vagy a játszótéren az édesapjával, akivel nagyon jól érzi magát. Úgy látszik, időmnek a családi bevásárlás oltárán való feláldozása nagyon is belefér az odaadó anyáról alkotott elképzelésekbe.

Szeretjük, vagy nem szeretjük, címkék lógnak a nyakunkban, és mindegyikhez elvárások sora kapcsolódik, a „címkéző” világnézete szerint. Voltam, vagyok - és nyilván Te is voltál már - „tanuló”, „hallgató“, „beosztott“, „főnök“, „gyerek” és „anya“. Hogy az egyik legfontosabbról, a „nő“-ről ne is beszéljünk. Illetve, dehogyis ne beszéljünk róla: az egyik legdestruktívabb címkének személy szerint épp a nőies-nőietlen ellentétpárt tartom: az utóbbi kifejezést ugyanis igen gyakran aggatják rá arra, aki nem felel meg, vagy legalábbis nem igyekszik mindenben megfelelni a hagyományos női szerepnek. Vagyis például magabiztosabb az elvártnál, nem húzódik a háttérbe, nem tekinti kizárólagos feladatának a háztartásvezetést és a családról való gondoskodást, és hasonlók (embertársaink nagyon kreatívak tudnak lenni azon a téren, hogy mivel lehet kivívni az ellenszenvüket). A vicc és a csavar az egészben az, hogy egyszerre tudja megkapni a nőietlen címkét egy méteres műkörmökkel felszerelt plázacica, és egy tüsihajú, testépítő nő. Ráadásul - bár távol álljon tőlem, hogy úgy gondoljam, külföldön minden jobb - kis hazánkban mintha az átlagosnál is jobban hajlanának az emberek a címkézésre. Vagy legalábbis konzervatívabb ideálok mentén címkéznek… Nem véletlen például, hogy itthon még ritka, furcsán méregetett madár az a pasi, aki gyesre megy a csemetéjével.

És persze akármennyire is igyekszünk, a mi fejünkben is ott vannak a címkék. Tetten érhetőek minden olyan meglepetésben, amikor összebarátkozunk valakivel, aki első látásra ellenszenves volt a világnézete, a külseje, a politikai szimpátiája miatt - aztán mégis kiderült róla, hogy „ilyenolyan létére” egészen jó fej.

Mindez teljesen természetes folyamat, önmagában nincs is benne semmi rossz, hiszen így működik az ember. Baráti társaságunk nyelvész tagja említette nemrég a prototípus-elméletet: vagyis azt, amikor a már ismert dolgokhoz hasonlítjuk az ismeretlent. Vagyis egy lapos tetejű, szögletes dolgot, előszeretettel fogunk „asztalnak” nevezni akkor is, ha a funkciója nem az, hogy tárgyakat tároljanak rajta (gondolj csak a természetben megtalálható „kőasztalokra”). A kérdés inkább az, ki mit kezd a címkéivel. Te például hogyan reagálsz rá (nem a szavak, hanem az érzések szintjén), ha egy papot látsz internetezni, egy konszolidált, idősebb „úrinőt” sörözni, vagy egy marcona, tetovált, kopasz srácot virágcsokorral várni a kedvesére, esetleg pici ölebet sétáltatni? Megbotránkozol? Furcsa érzésed támad? Vagy nevetni lesz kedved, mert ennyire színes és dobozokba nem gyűrhető a világ? Mit jelent számodra az a szó, hogy „nő“, „anya“, esetleg az, hogy „férfi“?

És ha már itt tartunk, megint visszafordítanám a kérdést: hogy reagálsz azokra a címkékre, amelyeket rád aggat a külvilág? Mindenkinek nyilván nem lehet megfelelni, de azért általában tudjuk, mi az elvárás, ha az ember anya, nő, középkorú, esetleg férjezett. Igyekszel eltitkolni, hogy itt-ott kilógsz a skatulyából? Megpróbálsz úgy tenni, hogy ne érhesse szó a ház elejét? Vagy inkább nagyon is hangsúlyozod a „kilógásokat”, megmutatandó, hogy téged aztán nem lehet beskatulyázni? Egy blogban olvastam évekkel ezelőtt ezt a mondást: „egyes zebrák még a rács mögé is beállnak, csak hogy fehér lónak tűnjenek.” Te vajon fehér lónak szeretnél tűnni, vagy vállalod a „zebraságodat”?

2009. szeptember 8., kedd

Programajánló a hét második felére

Bár még csak kedd van, az optimizmus (hiszen vészesen közeleg a hétvége, nem?), valamint az egészséges hedonizmus jegyében merüljünk el a hét második felének programjaiban. Merthogy szeptember második hétvégéjén senkinek sem kell otthon ülni, az tuti.

Design-megszállottaknak: Stylewalker Night és WAMP
Szeptember 10.-én, csütörtökön 19 és 24 óra között az V. kerület divat- és formatervezői, iparművészei várják a látogatókat meghosszabbított nyitvatartással, érdekes programokkal, bulival, afterpartyval a Ferenciek teréről induló ingyenes Deluxe és Kult design-túrákkal, és persze engedményekkel. A túrákat az Uniquebudapest szervezi, a programról pedig itt találhattok bővebb infót.
Vasárnap pedig szüreti WAMP az Erzsébet téren.



Édességfüggőknek: A csokoládé lelke kiállítás
Éljen a hedonizmus: szeptember 11. és 13. között a Millenáris Fogadóban alámerülhetünk a csokoládé nyújtotta érzéki örömökbe. Na, nem kell semmi rosszra gondolni, csak egy kiállításról van szó, ahol azonban minden a csokoládéról szól: a történetéről, a készítéséről, az élvezetéről... Szerintem ez az élmény igazán megér 1000 forintot (ennyi a felnőtt belépő ára, a gyerekek 500 forintért mehetnek be). Pénteken 11 és 18 óra között, szombaton és vasárnap 10 és 18 óra között csokizhatunk. (További információ)

Borivóknak: Budapesti Bor- és Pezsgőfesztivál, Borkiállítás
Szeptember 9. és 13. között a budai vár teraszain kóstolgathatjuk a hazai borászok színe-javának kínálatát, valamint a díszvendégként meghívott spanyol Freixenet-csoport kiváló borait. A nemes nedűket egyszerű és ínyenc ételek mellé kortyolgathatjuk, és a zene és tánc sem fog hiányozni a mulatozáshoz. Szerdán és csütörtökön 14 és 23 óra között, pénteken 12 és 23 óra között, szombaton és vasárnap pedig 10 és 23 óra között várják a vendégeket. A belépő egy napra 2300 forint, 5 napra 6300 forint. (További információ)


Rockereknek: Fehérvári Zenei Napok
A nyár utolsó szabadtéri zenei fesztiválján szeptember 10. és 12. között 6 színpadon zajlanak az események, olyan fellépőkkel, mint a Tankcsapda, a Republic, vagy az UDO (Nagyszínpad), vagy a Vad Fruttik, Péterfy Bori, Kowalsky meg a Vega (Media Markt Színpad), esetleg a Moby Dick vagy a Pokolgép (HammerWorld) színpad. A belépő napijeggyel 3400 forint (a helyszínen 3500 forint), bérlet a három napra 8800 ft (a helyszínen 9000 forint). (További információ)

2009. szeptember 4., péntek

Jött-láttam-meggyőzött #4: akvafitnesz

Őszintén bevallom, az akvafitneszt korábban a jókedvű német nyugdíjasok kedélyes termálfürdői időtöltésének gondoltam. Aztán, amikor kipróbáltam, kiderült: nagyobbat nem is tévedhettem volna.


Eddig kétszer jutottam el akvafitnesz-órára, és kábé az ötödik percben rá kellett jönnöm, hogy ez bizony messze nem olyan egyszerű dolog, mint amilyennek a parton ácsorogva látszik. Merthát azok a mozdulatok, amelyeket az edző mutat, a szárazon nagyon egyszerűek - node a vízben! Hiszen csak le kellene nyomni azt a súlyzót a víz alá - igenám, de az a fránya víz ellenáll! Plusz felborulsz, ha nem figyelsz oda az egyensúlyodra. Az eszközök is pillekönnyűek a parton: szivacs-súlyzó, szivacsrúd, szivacsöv, kicsi kézellenállás (olyasmi, mint a békatalp, csak sokkal kisebb, és a kézre való) - node próbáltál már tömör szivacsot egyenes vonalban, a víz ellenállásával szemben a vízfelszín alá nyomni? Szóval az elején igencsak megküzdöttem még azzal is, hogy a mozdulataim ne tűnjenek egy kezdő úszó kiskutya kétségbeesett csápolásának, majd mire belejöttem a dologba, addigra az izmaim kérték ki maguknak a háborgatást. Összefoglalva tehát azt kell mondjam, a dolog hatékonyságához nem férhet kétség. És hogy miért jó még?
  • Kíméli az ízületeket: mivel a test a vízben szinte súlytalanul lebeg, az ízületeket egyáltalán nem éri rázkódás, terhelés. Épp ezért nagyon jó mozgásforma túlsúlyosoknak, kismamáknak, visszérbetegségben szenvedőknek, gerinc- és ízületi problémákkal, sérülésekkel bajlódóknak. A sportág kifejlesztője, egy Glenn McWaters nevű amerikai katona a saját, Vietnamban szerzett sérülésének rehabilitációjára találta ki az akvafitneszt. Orvosai eltiltották a futástól, mire ő egy speciális szivacsmellény segítségével a vízben tartott futóedzéseket.

  • Nem izzadsz: ez különösen a foró nyári napokon nagy jótétemény, de akkor is ez a te sportod, ha úgy általában nem szereted a hátadon csorgó izzadság érzését.

  • Nem érzed brutálisnak az edzést, épp csak jól megdolgoztatod az izmaidat, mégis hatékony. Miért? Mivel a víz a levegőnél nyolcszázszor sűrűbb, így a vízben végzett mozdulatok sokkal hatékonyabbak, mint a szárazföldi gyakorlatok (a szivacssúlyzó mozgatása megegyeik azzal, mintha egy kétkilós súlyzóval gyakorlatoznál a szárazföldön - csak épp nem terheli annyira az ízületeidet). A víz felhajtóereje is alaposan megdolgoztatja az ereket és az izmokat, serkenti a vérkeringést.

Szóval ha van időd, kedved, és a közeledben egy uszoda, feltétlenül próbáld ki! Még tart a meleg koraősz, így a hajszárítással sem kell bajlódnod. :)

(Kép innen)

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...