Táplálkozás és egészség

Egyél jót, egyél jól, légy egészséges!

Lélek és coaching

Lelki wellness a life coach szemszögéből

Mozgás es wellness

Sport, fitnesz, edzés, pihenes es lazítás

Zöld es bio

Zöld háztartás, városi bioságok

Szépség es stílus

Öltözködés, színek, stílusok, kencék, sminkek, illatok

2009. július 31., péntek

Gasztrotúra #2: Sarki Fűszeres

Annyi jót olvasam már a Pozsonyi út és a Victor Hugo utca sarkán levő Sarki Fűszeresről (például itt), hogy azonnal eszembe jutott az üzlet, amikor ma családilag a környéken intéztünk mindenféle ügyeket. (Ügyintézés esetére érdemes tartalékolni valami ilyesmit, megszépítendő a fullracionalitást.)

Eredetileg csak egy kávéra akartunk beugrani, de mire elértünk hozzájuk, megéhezni is sikerült, és utóbb rá kellett jönnünk, hogy jól időzített a gyomrunk. A sonkás szendvics (és akkor most felejtsétek el gyorsan az eddigi, sonkás szendvics néven árult gépsonkás izéket, ez A Sonkás Szendvics, így, nagybetűvel, ropogós héjú, puha bagettben, rucolával, paradicsommal, fantasztikus sonkával) azonnal valami kellemes olasz kisvárosba repített a kies Újlipótvárosból, ami nálam (olaszmániámat ismerve) jó nyitás. A Férfiember szalámis szendvicse sem maradt le, sőt, a majdnemmásféléves is elismerően ropogtatta a bagettet (bár a rucolát szemrehányó arccal, érdemei elismerése mellett visszaadta). S ha már Olaszország felé tekingettünk, jöhetett levezetésnek a jó kis cappuccino.

Ínyencek és konyhavirtuózok is szeretni fogják a kis boltot, mindenféle kincseket lehet itt találni, a fő profilnak tekintett sajt-bor-sonka triászon kívül, a vaníliapasztától a hawaii fekete sóig. Érdemes megnézni, aztán visszatérni... aztán megint... aztán megint...

(Képek: http://sarkifuszeres.hu/)

2009. július 20., hétfő

A zsír nem az ellenséged!

A fogyni vágyók néha, első elszántságukban szinte undorral ejtik ki a szót: "zsír". Mintha a testükön található zsírszövet valamiféle közellenség lenne, amit a legjobb volna teljes egészében likvidálni.

Nos, ez egyáltalán nincs így. A test zsírtartalmának fontos élettani szerepe van: részt vesz a hőháztartás szabályozásában, kipárnázza, védi és szigeteli a belső szerveket, és egyfajta energiaraktárként is működik, ráadásul a hormonrendszer egyensúlyának is lényeges tényezője.A testzsírszázalék-érték egyszerűen azt mutatja meg, hogy a testtömeg hány százalékát adja a zsír. Az optimális testzsírszázalék-értékek a férfiak és nők esetében eltérnek (ráadásul a különböző források mindenütt kissé eltérő értékeket adnak meg). A profi férfi sportolóknak 5-9,9 százalékra is lemehet a testzsírszázalék-értéke, míg az ugyanilyen profi nőknek általában 10-13,9 százalék között van. A fitt férfiakra jellemző érték 10-17,9%, nőknél ugyanez 14-17,9 százalék. Az átlagos alkatú férfi zsírszázalék-értéke 18-19,9%, az átlagos nőé 20-25,9% közötti. Férfiaknál 20-25,9% között enyhe, 26% fölött súlyosabb elhízásról beszélünk, nőknél az enyhe elhízást a 26-35,9 százalék közötti érték, a súlyosat a 36% fölötti érték jelenti. (Forrás)

S hogy miért ez a különbség? A női szervezet hormonális okok miatt is több zsírt raktároz, voltaképpen így készül fel a terhességre. Nem véletlen, hogy a túl alacsony testzsírszázalékú anorexiásoknak elmarad a menstruációjuk, és a termékenységük is veszélybe kerülhet. Érdemes ezt megfontolni, mielőtt igyekeznél minden zsírt leégetni magadról…Persze a másik véglet sem jó, a túl magas testzsírszázalék sem tesz jót a női test hormonális egyensúlyának (ráadásul az elhízás rengeteg más betegségnek is az okozója lehet, erről majd később). A testzsírszázalék-értéket a legjobb a fitt tartományban tartani, de az átlagos alkatra jellemző értékek is beleférnek az egészséges életmódba.

A testzsír mérése kétféleképpen történhet: a bioelektronikus impedancia módszerével mérő műszerek (ez a nagyon tudományos elnevezés körülbelül az olyan mérőeszközöket jelenti, mint pl. a testzsírszázalék-mérő funkcióval ellátott szobamérleg, avagy a mérőeszköz profi, kézi változatai) rendkívül enyhe elektromos jel segítségével a szövetek ellenállását mérik. Ebből az adatból a testsúly,a testmagasság, az életkor és a nem figyelembe vételével számítják ki a zsírszázalék-értéket. A másik módszer a kaliperes mérés, ilyenkor egy speciális eszközzel a test bizonyos részein a bőrredő mérésének adataiból számítják ki a testzsírszázalékot. Míg az első módszerrel önállóan is mérhetünk (vigyázz, érdemes száraz testtel ráállni a mérlegre, közvetlenül zuhanyozás vagy nagyobb mennyiségű folyadék elfogyasztása után csalóka lehet az érték), addig a kaliperes mérést általában szakember, pl. személyi edző végzi.

Angolul itt, itt és itt olvashatsz többet. Magyarul itt, és itt találhatsz információt.

2009. július 19., vasárnap

Ékszer, dráma, szerelem

Leetal Kalmanson izraeli tervezőnő ékszereibe körülbelül a honlapja első képénél szerettem bele. Drámaiak, látványosak, királynősek, merészek, gyönyörűek. Kihozzák az emberből a nagybetűs nőt/partiállatot/drámakirálynőt (ízlés szerint kiválasztandó). Íme még néhány szépség (a többi a honlapon). Nézegess, csodálkozz, ess szerelembe.


2009. július 15., szerda

Maradj friss a hőségben! (Vagy legalább próbáld meg...)

Most, hogy beköszöntött az igazi jó kis forró nyár, és már a hőségriadót is elrendelték, talán nem haszontalan pár olyan tipp amelytől a hőségben is frissek maradunk (vagy legalább annak illúzióját élvezhetjük pár percig).

Hűsítő hidratálás
Tedd be a hűtőbe a hidratáló- és a szemránckrémedet! Egy meleg nyári éjszaka vagy egy forró munkanap után nagyon jó érzés a hűs krém. Ha épp kifogyott a régi krémed, a nyári napokra válaszd a könnyű, zselés állagú hidratálókat és szemápolókat. (Az egyik kedvencem a St. Ives uborkás-elasztinos zseléje.)

Frissítő zuhany
Kezdd a napot egy langyos vizes zuhannyal, és válassz olyan tusfürdőt, amelyik azonnal felfrissít. Erre a menta- vagy citromillatú fürdőszerek a legalkalmasabbak, amelyek friss illatukkal egyből messzire kergetik a bágyadtságot (LUSH Demon in the dark szappan, csúúúúcs!). A hideg vizes tusolás sem olyan rémisztő gondolat ilyenkor. Ha munka után hazaérve azonnal letusolsz, az estét is frissebben várod majd.

Könnyű testápolás
A nagy hőségben felejtsd el a sűrű, krémes testápolót, csak ragadni fogsz tőle. A megoldás a testápoló spray és zselé, különösen a napozás utáni cuccok - ezeket arra tervezték, hogy hűsítsék a felhevült bőrt!

Gyors felfrissülés
Az arcpermeteket arra találták ki, hogy nedvességgel és ápoló anyagokkal töltsék fel a bőrt, miközben frissítenek, hűsítenek. Ne csak az arcodra használd őket, hanem a dekoltázsodra és a lábadra is. (Néhány fajta tesztjét itt találod. Nekem egyébként a Vichy ásványvizes a kedvencem, ez épp nem szerepel a tesztben.) Olcsóbb megoldás, ha ásványvizet töltesz egy szórófejes üvegbe, és a hűtőben tárolod.

Jeges élvezet
A LUSH-nak régebben volt fagyasztható tusfürdője: a jégkockás zuhanyzás hihetetlen nagy élmény, ha odakint a 30-as tartomány felső szélét döngeti a hőmérséklet. Ez sajnos már nem kapható, de utánozhatod, ha némi tusfürdőt összekeversz egy kevés vízzel és jégkockatartóban megfagyasztod (a jégkockatartót tedd bele egy nylonzacskóba, nehogy a cucc az egész fagyasztót beillatosítsa).

Tisztaságillat
Ilyenkor inkább a szórófejes dezodorra szavazz, mint a stiftekre, egyszerűen jobb érzés. Az alumíniumot tartalmazó izzadásgátlók hatékonyabbak, de rossz a hírük (egyes kutatások a mellrák kialakulásával is összefüggésbe hozták őket). Úgyhogy ha lehet, inkább keress olyat, ami mentes az alumíniumszármazékoktól (fárasztó sport, mégis hasznos, ha kiböngészed az összetevők listáját).

Parfüm helyett permet
Az alkoholtartalmú parfümöt a napsütésben kerüld jó messzire: elég ronda pigmentfoltokat és kiütéseket tud okozni, ha a bőrön fény éri. Az alternatíva: alkoholmentes parfüm, testpermet. Ez már csak azért is jobb, mert a melegben minden illat erőteljesebbnek hat.

Üde lábak
A melegben a lábunk is hamarabb elfárad – különösen akkor ne csodálkozz rajta, hogy bedagad a lábfejed és a bokád, ha egész-nap rohansz, és mindezt tűsarkúban teszed. Ha a munkahelyeden nem tiltják kifejezetten az ilyesmit, inkább szandált vagy papucsot vegyél fel. Reggel fújd be a lábad frissítő spray-vel, és akkor húzz cipőt, ha megszáradt (én legutóbb a Scholl pattogós hűsítő zseléjét próbáltam ki, nagyon ott van, olyan, mint az egykori robbanós cukorka, csak hűsítő változatban). Este a bedagadt lábakra jó a langyos lábfürdő (már majdnem azt írtam: lábvíz :) ) pár csepp borsmentaolajjal, végül jöhet ismét a hűsítő spray.

„Nyárálló” smink
A vastag smink lefolyik, elkenődik, úgyhogy felejtős. Elég, ha egy leheletnyi színezett hidratálóval alapozol, és azt pici púderrel fixálod. A szemceruzák, szempillaspirálok közül válaszd a vízálló termékeket. A napközbeni frissítéshez jó szolgálatot tesznek a többfunkciós, szemre, arcra és szájra egyaránt felvihető festékek, a szemhéjporok, rúzs helyett pedig a csillogó szájfények.

Fejfájás ellen
Ha a melegtől megfájdult a fejed, sokat segíthet a borsmentaolaj: egy kanál olívaolajba cseppents belőle egy-két cseppet, és masszírozd a halántékodba vagy oda, ahol fáj (a szem környékét viszont mindenképp hagyd ki!). Egy hideg vízbe mártott, kicsavart ruhára is cseppentheted az olajat, ilyenkor borogatásként használd.

Víz, víz, víz!
A meleg napokon még több vízre van szükség, mint általában – a szükségletünk a napi 3 litert is elérheti. Mindig legyen nálad egy kis üveg ásványvíz, és időnként igyál belőle egy kortyot. (Ez utóbbi nekem is egyfajta "note to self", ugyanis én is hajlamos vagyok elfeledkezni az ivásról, khm...) Ha pedig elfáradtál, tartsd a kezed jéghideg víz alá: ne csak a csuklódat, hanem az egész alkarodat hűtsd le – egy perc alatt felfrissülhetsz.

2009. július 11., szombat

Már a zöldség sem egészséges?

Az élelmiszerbotrányok újabban a megrögzött bioétel-fogyasztókat sem kímélik: itt van mindjárt a fuzárium-ügy, ami sajnos a teljes kiőrlésű lisztből készült élelmiszerek kedvelői számára is rossz hír. Szóval joggal tehetjük fel a kérdést: azt már régóta tudjuk, hogy tartósítószeres-színezékes ételeket enni nem jó ötlet, de most már a bio sem egészséges? Zöldséget, gyümölcsöt azért még ehetünk? Természetesen igen, de jól meg kell gondolni, hol vesszük őket. Egy korábbi élelmiszerbotrány idején, egy női lap számára készítettem interjút Dömölki Líviával, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület Élelmiszer-szakértői bizottságának vezetőjével. A cikknek ez a része akkor nem jelent meg, pedig minden nyáron újra és újra aktuális.


Ne vásárolj a főút mellett!
Dömölki Lívia szerint a forgalmas főutak mellett árult gyümölcs például nem a legjobb választás, hiszen a kitett áru bőven kap a kipufogógáz vegyületeiből, amelyek le is rakódhatnak a héján. Olyan gyümölcsöt, amelyiknek nem fogyasztod el a héját, például dinnyét lehet itt venni, másfélét azonban nem ajánlatos. Ha mégis ilyesmit választasz, nagyon alaposan mosd meg a gyümölcsöt, még jobb, ha meg is hámozod.

Vigyázz a déligyümölccsel!
A bevásárlóközpontok nagyon komoly követelményrendszert állítanak a beszállítóik elé, ám tény, ami tény: ide általában a nagyüzemi termelésből kerülnek az áruk, amelyben műtrágyákat, permetszereket használnak. Épp ezért az alapos mosásról, tisztításról az itt vásárolt termékek esetében se feledkezz meg.
A déligyümölcsök is tartogatnak veszélyeket: külső héjukat vegyszeres kezelésnek vetik alá, különben a hosszú úton a gyümölcs megromlana. A citrusfélék esetében a legismertebb gombaölő szer a nátrium-o-fenil-fenolát, amelyet általában más szerekkel kombinálva alkalmaznak, és amely nagy mennyiségben több tanulmány szerint is egészségkárosító hatású, ugyanúgy, mint a banán penészgomba elleni védőanyaga, a tiabendazol. Bár ezeket a gyümölcsöket hámozva fogyasztjuk, az alapos mosás itt is elengedhetetlen, nehogy a hámozáskor a kezünkről rákerüljön a vegyszer a gyümölcshúsra.
Soha ne vásárolj gyümölcsöt, zöldséget aluljáróban, ugyanis lopott áru is lehet. Nemcsak azért érdemes ezt megfogadni, hogy ne támogass bűnözőket, hanem azért is, mert veszélybe kerülhetsz, ha a terményt a permetezés után röviddel lopták el a gazdától. Minden permetezőszer alkalmazása után előírnak ugyanis egy bizonyos várakozási időt, amelyen belül a termény nem fogyasztható, mert csak ezután bomlanak le a vegyszer ártalmas hatóanyagai. A gazdák be is tartják ezt az időszakot (a hatóság pedig ellenőrzi az általuk vezetett permetezési naplót), a tolvajok azonban nyilvánvalóan nem törődnek vele.

Mosd meg, áztasd be!
S hogy mi a megoldás? Dömölki Lívia szerint a legjobb, ha a legközelebbi piacon kiválasztasz egy szimpatikus őstermelőt, és tőle veszed meg a család zöldség- és gyümölcsadagját. Az is jó megoldás, ha bioterményeket vásárolsz, ezek előállítása azonban épp a vegyszermentesség miatt nagyon munkaigényes, így ezek a zöldségek-gyümölcsök valamivel drágábbak, mint a „sima” piaci áruk. Bárhol is vásárolsz zöldféléket, nagyon alaposan mosd meg őket: még jobb, ha beáztatod, és váltott vízzel újra, és újra átöblíted. A salátát, amelynek rücskös leveleiről nagyon nehéz eltávolítani a szennyeződéseket, leveleire szedve, vagy apróra tépkedve áztasd be, majd több vízzel is alaposan mosd át. (Sok kisállattartónak okozott már szomorúságot, hogy törpenyula, tengerimalaca elpusztult a vegyszeres salátától. Könnyen elképzelhető, hogy az a zöldség, amelynek vegyszertartalma elpusztíthat egy kisállatot, nekünk sem tesz jót.)
A szakértő szerint nagyon fontos az is, hogy a penészes élelmiszert azonnal dobd ki, ne fogyassz belőle. Egyáltalán nem jó megoldás a penészes részt kivágni, és megenni a gyümölcsöt, mivel a penészgombák ekkorra már a gyümölcs más részein is megjelenhettek. A gombák hosszú távon ható mérgező anyagokat, mikotoxinokat termelnek, amelyek sok esetben még a permetező szereknél is veszélyesebbek.

2009. július 10., péntek

Csak egy gyors figyelmeztetés...

...hogy vasárnap 11 és 19 óra között megint WAMP az Erzsébet téren!

2009. július 6., hétfő

Ezek a mediterrán népek tudnak élni...

Szerintem a te szádból is elhangzott már ez a közhely egy olaszországi vagy görögországi nyaralás közben. Az enyémből egészen biztosan, egyszerűen imádom a mediterrán vidékeken élők életszeretetét, vidámságát, az élet szépségeire való fogékonyságát. És persze az sem mellékes, hogy isteni kajákat lehet élvezettel és lelkiismeret-furdalás nélkül elfogyasztani arrafelé: illatos, grillezett halak, húsok, saláták, tzatziki, és még sorolhatnám.
Szóval régi mániám az is, hogy ha az ember fogyni akar, akkor mediterrán diétával tegye: kiegyensúlyozott, zsírszegény (na jó, nem minden étel, de legfeljebb a jó kis görög muszakát kihagyod a szórásból), és elképesztően finom.
Ma reggel pedig találtam egy cikket, amelyikben részletesen kifejtik, milyen előnyei vannak a mediterrán étrendnek: itt olvashatod el. Engem meggyőzött (ismét). :) Össze is dobok mindjárt egy kis görög salátát...

2009. július 3., péntek

Így dobd le az utolsó 5 kilót!

A diéta kezdetén szinte maguktól ugranak le a kilók, s ez remekül motivál arra, hogy kitarts a diéta mellett. Ám sajnos eljön az az idő is, amikor – úgy öt kilóval a cél előtt – egyszer csak nem mozdul tovább a mérleg nyelve. Nehogy feladd, inkább turbózd fel az anyagcseréd!

1. Sportolj!
Minél több az izomszövet a testedben, annál több energiát használsz fel. Ám ahhoz, hogy az izmok felépüljenek, rá kell szánnod magad a rendszeres sportra. Ez azonban nem jelenti feltétlenül azt, hogy a fitneszteremben kell töltened az idődet, ha nem kívánkozol oda – a kocogás, az úszás, a kirándulás, sőt a tempós séta is segíthet. A legjobb, ha hetente háromszor 30-45 percet mozogsz. Az edzés maga is falja a kalóriákat, és ahogy az izmaid fejlődésnek indulnak, ugyanannyi tréning egyre több kalóriától szabadít meg, sőt, két edzés között is több energiát használ el a szervezeted. Ráadásul a mozgás a vércukorszintet és az inzulintermelést is képes normalizálni, épp ezért ritkábban fogod a kellemetlen farkaséhséget tapasztalni. A sport erősíti a vegetatív idegrendszert, oldja a stresszt, így hosszú távon a közérzeteden is sokat javít – ennek következtében könnyebben elviseled majd az ideiglenes megtorpanást, és eszed ágában sem lesz feladni fogyási terveidet.

2. Javítsd az emésztésedet!
Ha tökéletesen működik az emésztésed, a felesleges kilók is gyorsabban olvadnak le. A friss mentatea segíti az emésztést, és akkor is jó hatású, ha egyszer-egyszer netán nem tudnád megállni, hogy túl sokat egyél. Az édeskömény is enyhíti a gyomor görcseit, míg a gyömbérből készült tea az anyagcserét „turbózza fel”: egy 1 centiméteres friss gyömbérdarabot reszelj bele egy kancsó forró vízbe, hagyd állni, szűrd le, majd lassanként kortyolgasd el.

3. Karcsúsító C-vitamin
Használd ki a C-vitamin karcsúsító erejét! A vitamin bontja a zsírt, és ezáltal gyorsítja a fogyást. Mivel a szervezet nemigen képes tárolni a C-vitamint, minden nap viszonylag nagy dózisban kell magunkhoz vennünk. Rengeteg vitaminkészítmény létezik, de mindegyiknél sokkal jobb, ha természetes formában, azaz zöldségekkel, gyümölcsökkel juttatod a szervezetedbe: egyél minden nap citrusféléket, paprikát, zöld levelű zöldségeket!

4. Zuhanyozz hideggel!
Időnként zuhanyozz le hideg vízzel, vagy ha ez nagyon kellemetlen, váltogasd a hideg és meleg vizet. A test ugyanis a zsírraktárakból szerez energiát a felmelegedéshez, és ez gyorsítja a zsírégetést. A szauna is jó hatású lehet, ráadásul méregteleníti is a testet.
5. Igyál sokat!
Ne feledkezz meg a napi legalább 2 liter vízről! Ha a szervezet folyadékhiányban szenved, kevesebb cukrot és zsírt éget el.

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...