2009. június 17., szerda

Biztonságos a diétád?

Minden nap egy újabb csodadiéta tűnik fel a színen, amelyik természetesen "erőlködés nélkül" ígér gyors és tartós fogyást. A szomszédasszonynak a káposztaleves-kúra vált be, míg a kolléganőd az Atkins-módszertől fogyott le... Egyvalamit azonban mindenképpen érdemes szem előtt tartanod: nem vagyunk egyformák. Bár az emberi test alapvetően mindenkire érvényes törvényszerűségek alapján működik, a hízás-fogyás folyamatát sok egyéni tényező (az anyagcsere sebessége, a genetikai adottságok, a stresszre való érzékenység, a szokások, stb.) is befolyásolja. Épp ezért az a diéta, amelyik valaki másnál bevált, nálad esetleg hatástalan maradhat. Bármelyik étrendet is próbálod ki, egyvalamire mindenképp figyelj oda: ne veszélyeztesd az egészségedet a fogyókúrázással. Mindössze öt kérdésre kell megadnod a választ ahhoz, hogy biztos lehess a dolgodban.

1. Minden főbb ételcsoportot tartalmaz a diéta? A napi étkezésünkben lennie kell gabonaféléknek (pl. teljes kiőrlésű pékáruk, müzlik), zöldségeknek, gyümölcsöknek, tejnek vagy tejtermékeknek, fehérjeforrásoknak (pl. diófélék, hús, hal, szója) és egy kevés zsiradéknak. Ha a kiválasztott diétából bármelyik ételcsoport kimarad, a vitamin és ásványianyag-hiány veszélyének teszed ki magad. Ráadásul, ha az étrend nem engedi meg a változatos táplálkozást, nehéz lesz hosszú távon folytatni – pedig a diéta csak úgy ér valamit, ha az elért eredményeket hosszú távon is képes vagy megtartani.


2. Elegendő a napi kalóriabevitel? A szakértők többsége egyetért abban, hogy a nőknek naponta legalább 1400–1600 kalóriára van szükségük az egészségük megőrzéséhez, míg a férfiak esetében ugyanez az érték 1800–2000 kcal. Ráadásul, ha csak ennyit veszel magadhoz, nagyon oda kell figyelned, hogy minden vitamint és egyéb tápanyagot megkapj attól a kevéske élelmiszertől, amit megeszel. Érdemes a napi kalóriabevitelt 1600–1800 kcal közé tervezni, ha kellőképpen változatosan táplálkozol, ezzel már nem foghatsz nagyon mellé.

3. Engedélyezi a kedvenc ételeidet? Ha le kell mondanod a kedvenceidről, képtelen leszel hosszú távon is folytatni a diétázást. A cukrot teljes mértékben tiltó fogyókúrák például általában a következő családi ünnepig tartanak – sokkal hatékonyabb az az étrend, amelyik az energiadús csemegékből is engedélyez időnként egy-egy kisebb adagot.

4. Illik az életstílusodhoz és a pénztárcádhoz? Ha elfoglalt vagy, és nincs időd főzni, ne kezdj különleges, házi készítésű ételeket előíró diétába. Akkor is kudarcra van ítélve a próbálkozás, ha hosszú távon nem engedheted meg magának az étrend által előírt különleges élelmiszereket.

5. A fogyókúra része a mozgás is? A fogyókúrázókkal végzett felmérések időről időre bizonyítják, milyen fontos része az életmódváltozásnak a rendszeres, könnyű testedzés. Légy óvatos azokkal a diétákkal, amelyek gyors fogyást ígérnek bármiféle mozgás nélkül.


Alapszabályok:
- Törekedj fokozatos súlyvesztésre, ne akarj heti 0,5–1 kg-nál többet leadni.
- Akinek ennél gyorsabb fogyásra van szüksége, kérjen tanácsot orvosától, és csak az ő ellenőrzése mellett vágjon bele a drasztikus fogyókúrába.
- A fogyókúra része az étrend mellett a testmozgás és a stresszel, illetve az egyéb érzelmi tényezőkkel való megbirkózás is.
- Kezdj gyanakodni, ha egy diéta vagy egy fogyasztószer az életmód bárminemű változtatása nélkül ígér komolyabb fogyást.

3 megjegyzés:

JRamocsai írta...

Te melyik diétákat javaslod az átlagos embernek, aki csak 5-10 kg-mot akar lefogyni? Szerintem a diéta és rendszeres mozgás mellet egy jó fogyoszer is segithet, ha nincs mellékhatása, mint pl. a Proactol www.organicproactol.com

Kyra írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
Kyra írta...

5-10 kiló feleslegnél én a csökkentett kalóriatartalmú, vegyes étrendre szavaznék (kevés cukor, kevés zsír, sok zöldség, sovány hús, stb.). A szénhidrátok felől el lehet tolódni egy kicsit a sovány fehérjék irányába, de nem túlzottan. Mindenképp kellene mozogni is mellette, legalább heti kétszer, háromszor, fokozatosan növelni a terhelést. És persze szépen, fokozatosan fogyni, heti fél-egy kiló fogyással számolva.
A fogyasztószerekről nem tudok sokat, szerintem te ebben sokkal profibb vagy. Azt hiszem, ezekkel kapcsolatban az a fontos, hogy tényleg megbízható legyen. Nem tudom, az USA-ban hogy van, de Magyarországon az OÉTI (Országos Élelmiszerbiztonsági és Táplálkozástudományi Intézet) és az OGYI (Országos Gyógyszerészeti Intézet) vizsgálja be piacra kerülés előtt a táplálékkiegészítőket. Ha egy adott terméken (most általában beszélek, nem kifejezetten az általad ajánlottról) rajta van ezeknek az intézeteknek a nyilvántartási száma, akkor érdemes vele foglalkozni.
Aki pedig bizonytalan, az mindenképp kérjen tanácsot az orvosától, vagy egy dietetikustól.

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...